Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۱۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

25. شوال 1445


4. می 2024






درس علو همت، مناعت طبع، کرامت و عزت نفس
تالیفات استاد - کتاب کرشمه حسن
فهرست مطلب
درس علو همت، مناعت طبع، کرامت و عزت نفس
صفحه 2
صفحه 3
تمامی صفحات

 

علوّ همّت، مناعت طبع، کرامت و عزّت نفس



درس‌ دیگری که در عرصه‌ی عرفان و اخلاق از مکتب عاشورا می‌توان آموخت، درس علوّ همّت، مناعت طبع، کرامت و عزّت نفس است.
انسان اگر ارزش و عظمتی را که خداوند در وجود او نهاده بشناسد، گوهر جان خویش را از همه‌ی عالَم گرانبهاتر می‌بیند و حاضر نخواهد شد به قیمت همه‌ی دنیا خویشتن را بفروشد و یا آن را در دسترس شیطان قرار دهد که برُباید و یا آن را در معرض آلودگی‌ها قرار دهد و به زشتی بیالاید؛ بلکه همچون گوهرشناس و جواهرتراش ماهری، روی این گوهر کار می‌کند و با تراش‌های زیبایی که به آن می‌دهد، زیبایی و ارزش آن را صد چندان می‌کند. امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام می‌فرمایند: مَن عَرَفَ نَفسَه جَلَّ اَمرُهُ: کسی که خویشتن را بشناسد، کارش بالا خواهد گرفت.  همچنین می‌فرمایند: اَلعارِفُ مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَاَعتَقَها وَ نَزَّهَها عَن کُلِّ ما یُبَعِّدُها: عارف کسی است که به ارزش و حقیقت خویش پی برده و خود را از اسارت‌ها و تعلّقات رها کرده و از هر آنچه که او را از کمال محروم می‌کند، تنزیه و پاک کرده است.  و نیز می‌فرمایند: مَن لَم یَعرِف نَفسَه بَعُدَ عَن سَبیلِ النَّجاةِ وَ خَبَطَ فِی الضَّلالِ وَ الجَهالاتِ: کسی که خویشتن را نشناسد، از راه نجات به دور می‌افتد و در وادی گمراهی‌ها و نادانی‌ها به بی‌راهه خواهد رفت.
از امام سجّاد علیه‌السّلام پرسیدند: مَن اَعظَمُ النّاسِ خَطَراً؟ بزرگترین انسان کیست؟ فرمودند: مَن لَم یَرَی الدُّنیا خَطَراً لِنَفسِهِ: کسی که همه‌ی دنیا را بها و همپایه‌ی خویش نمی‌داند.
از امام هادی علیه‌السّلام روایت شده که فرمودند: مَن هانَت عَلَیهِ نَفسُهُ فَلا تَأمَن شَرَّهُ: کسی که ارزش خویش را نشناخته است و خود را موجود حقیری می‌پندارد، خود را از شّر او در امان ندان؛  چرا که به اندک بهایی دست به بزرگترین جنایات خواهد زد.
به تعبیر شاعر:
من غلام آن که نفروشد وجود
جز بدان سلطان با افضال و جود
من غلام آن مس همّت‌پرست
کو  به غیر کیمیـا نـارد  شکست