Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۱۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

25. شوال 1445


4. می 2024






درس جمال اخلاقی
تالیفات استاد - کتاب کرشمه حسن
فهرست مطلب
درس جمال اخلاقی
صفحه 2
صفحه 3
تمامی صفحات

 

جمال اخلاقی



یکی از درس‌های دیگری که در عرصه‌ی عرفان و اخلاق از مکتب عاشورا می‌توان آموخت، درس زیبایی‌های اخلاقی است.
اخلاق منشأ و زیر بنای رفتارهای انسان است و اصلاح و تعالی اخلاق، منجر به اصلاح و تعالی رفتارهای انسان می‌گردد. پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم فرمودند: اِنّما بُعِثتُ ِلاُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخلاقِ: من برانگیخته شدم تا کرامت‌های اخلاقی را به نهایت برسانم.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ: در وجود پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم بهترین الگو برای تأسّی شماست.  و پیامبر را  اینگونه معرّفی می‌نماید: اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ: ای پیامبر تو دارای اخلاقی عظیم هستی.
در سیر و سلوک عرفانی، تزکیه و تهذیب اخلاق شرط غیر قابل عدول است. بهترین و مؤثّرترین روش برای تحوّلات روحی و رفتاری در انسان این است که در جاذبه‌ی شخصیّت فردی قرار بگیرد که واجد روحیّات و رفتارهای متعالی انسانی است. در مکتب عرفان، الگوی رفتاری، همان عارف کاملی است که سالک به او دل می‌سپارد و در جاذبه‌ی شخصیّت او قرار می‌گیرد و این عشق و جذبه، سالک را به مشابهت با پیر و راهبر خویش نائل می‌کند.
در عرصه‌ی عاشورا، زیباترین جلوه‌های اخلاق دیده می‌شود و عشق و دلدادگی به اباعبدالله علیه‌السّلام و یاران بی‌مانند آن حضرت، سبب پدید آمدن آن خُلقیّات زیبا در دوستداران و شیعیان ایشان می‌گردد.
عبّاس محمود عقّاد مصری، نویسنده‌ی معروف، می‌گوید: در روز عاشورا بین خصلت‌های حسین علیه‌السّلام مسابقه در گرفته بود؛ صبر، رضا، تسلیم، اخلاص، شجاعت، طمأنینه و آرامش، غیرت و دیگر زیبایی‌های اخلاقی در حسین علیه‌السّلام از هم پیشی می‌گرفتند.