Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۱۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

25. شوال 1445


4. می 2024






ج. بینش فرد مسلمان دربارة انسان
تالیفات استاد - کتاب مدیریت اسلامی

انسان نمونة کوچکی از جهان آفرینش است. موادّ تشکیل دهندة بدن او و اعضایی چون دندان، نمونة جمادات؛ رشد و نموّ و تغذیه و تکثیر بدن و رویش اجزایی همچون مو، نمونة نباتات؛ توانایی او بر جابجایی و حرکت و برخورداری او از شهوت و غضب، نمونة حیوانات؛ مکر و حیلة او نمونة شیاطین؛ و عقل و دل او نمونة ملائک و قُدسیان است.

انسان دارای سه بُعد وجودی است. یکی جسم که به منزلة عالَم طبع و جهان اجسام در جهان خارج است. دیگری نفس یا روان که به منزلة عالَم مثال در جهان خارج است و سه دیگر، روح که به مثابة عالَم عقول مجرَّده در جهان خارج است. جسم دارای مادّه و صورت، نفس فاقد مادّه و دارای صورت، و روح فاقد
مادّه و صورت و موجودی مجرّد است. بدن و خصوصیّات جسمانی انسان
مشترک با حیوانات است. روح نیز شعاعی از روح الهی است و در نهایت
صفا و کمال. نفس یا روان انسان، که احساسها و علایق و افکار و
سلایق و روحیّات و دیگر خصوصیّات شخصی افراد ناظر بر آن است،
تربیت‌پذیر است و در طیف گسترده‌ای قابل تغییر است که یک سوی آن،
صفات بهایم، همچون اهتمام به خوردن و آشامیدن و کاموری جنسی،
و صفات درندگان، چونان خشم و زدن و شکستن و کشتن، و خصوصیّات شیاطین، چون مکر و خدعه و فریب و نیرنگ و توطئه قرار دارد، و سوی دیگر آن،
خصایل و ملکات ملائک و فرشتگان، همچون پاکی و طهارت و نورانیّت و
فضیلت قرار دارد. شخصیّت افراد بستگی به حالت نفس آنها دارد و می‌تواند پایین‌تر از حیوانات یا در ردیف آنها قرار گیرد و یا در شمار شیاطین در آید و ممکن است در رتبه و حتّی بالاتر از ملائک قرار گیرد و به خلوتگاه قدس
ربوبی بار یابد.

حیوان موجودی است که از طریق حرکت و با بکارگیری اعضاء و ابزار به مقصود خویش دست می‌یابد. تا شخص از صفات و خصوصیّات حیوانی رها نشود جز از همین طریق به مطلوب خود نخواهد رسید. انسان حقیقی موجودی است که به صِرف اراده و قصد و بدون حرکت و به‌کار انداختن اعضاء و ابزار، خواسته‌اش عملی می‌شود و مقصودش حاصل می‌گردد. شخص اگر به صفات و ملکات انسانی آراسته شود مَثَل و خلیفة خداوند می‌شود و مظهر «کُنْ فَیَکونُ» می‌گردد و همة موجودات عالَم منقاد و مطیع و مسخّر ارادة او می‌شوند.

در حدیث قُدسی خداوند می‌فرماید: یَابْنَ آدَمَ أنَا مَلِکٌ لاٰ أزُولُ إذا قُلْتُ لِشَیءٍ کُنْ فَیَکونُ. أطِعْنی فیما أمَرْتُکَ وَ ﭐنْتَهِ عَمّا نَهَیْتُکَ حَتّیٰ تَقُولَ لِشَیءٍ کُنْ فَیَکُونُ: ای فرزند آدم، من فرمانروایی بی‌زوالم. هنگامی که به چیزی بگویم باش ایجاد می‌شود. در آنچه بدان امرت کردم مرا اطاعت کن و از آنچه نهیت کردم خودداری کن تا تو نیز به چیزی که بگویی باش ایجاد شود.[۱]

خود شخص است که تعیین می‌کند چه موجودی باشد. به بیان دیگر برخلاف سایر موجودات که هر یک شخصیّت ثابت و تعریف شده و غیر قابل تغییری دارند (جمادات، نباتات، حیوانات و ملائک) شخصیّت آدمی براساس نوع تربیت و پرورش شکل می‌گیرد و معلوم می‌گردد.

اشخاص در ظاهر دنیوی و بدن بشری مشابه‌اند، امّا حقیقت باطنی آنها، که از آن به آخرت نیز تعبیر می‌شود، ممکن است به انواع و اقسام صورتها باشد. به شکل چرندگان، درندگان، گزندگان و ... و یا به صورت انسان. این همان صورتی است که در قیامت آشکار خواهد بود.[۲]

پس بشر بین خاکی شدن، حیوان بودن و در اسارت شهوات و غضبها و مکرها ماندن، و یا قدسی شدن، خلیفه و مَثَلِ خداوند و فوق ملائک بودن و به دیدار و جوار الهی نائل آمدن، زمینة تغییر دارد و اگر به مقام انسانی دست یابد همان آینة تمام‌نمای اسماء و صفات خدا خواهد شد که غایت و نهایت آفرینش است. در نتیجه مظهر همة کمالاتی می‌شود که خدا داراست و قادر بر همة کارهایی می‌شود که خدا بر آنها تواناست و این مقام مختصّ انسان است و حتّی هیچ یک از ملائکة مقرّب بدان راه ندارند.



[۱]- شیرازی، کلمة الله.

[۲]- اگر دیدة باطن‌بین کسی باز شود، خواه در اثر مرگ یا از راه تزکیه و تهذیب نفس، صورت باطنی افراد را خواهد دید.