Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۱۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

25. شوال 1445


4. می 2024






الف. بینش فرد مسلمان دربارة خداوند
تالیفات استاد - کتاب مدیریت اسلامی

این که فرد مسلمان خداوند را چگونه موجودی می‌داند مطلبی است که تحت عنوان اسماء و صفات الهی، در منابع اسلامی مورد بحث قرار گرفته است. اسماء و صفات الهی به حوزه‌های زیر قابل تقسیم است:

۱/ اسماء و صفات ذات: صفاتی که خداوند صرف نظر از مخلوقات دارا می‌باشد، صفات ذات نامیده می‌شود. صفاتی چون حیات، علم، قدرت و اراده از صفات ذات است؛ در نتیجه اَسمایی از قبیل حیّ، عالم، علیم، قادر، قدیر و مرید، اسماء ذات خداوند به شمار می‌آیند.

۲/ اسماء و صفات فعل: به صفاتی که بیانگر نوع رابطه و رفتار خداوند با مخلوقات است صفات فعل گفته می‌شود. این صفات را به دو گروه صفات جمال یا لطف و صفات جلال یا قهر می‌توان تقسیم نمود. بر این اساس، اسماء فعل خداوند به دو گروه اسماء جمال و اسماء جلال قابل تقسیم است. اسمایی از قبیل رحمان، رحیم، عفوّ، غفّار، توّاب، وهّاب، لطیف، شکور، وفیّ، ستّار، جواد، ناصر، معین، حنّان، منّان و ودود از اسماء جمال، و اسمهایی از قبیل غالب، قهّار، خافض، مذلّ، جلیل، قابض، مهیمن، جبّار، حسیب و منتقم از اسماء جلال خداوند شمرده می‌شوند.

قرآن کریم خداوند را با اسماء فراوانی نام برده و در دعاها و مناجاتهایی که از معصومین رسیده، همچون دعاهای جوشن کبیر، مشلول، مجیر و یستشیر، که در اوایل مفاتیح الجنان ذکر شده، نامهای بسیاری برای خداوند بیان شده است. در آیات و ادعیه و روایات صفات خداوند نیز ذکر شده است.

تأمّل در معانی و مفاهیم این اسماء و صفات زمینة آشنایی و شناخت هر چه بیشتر خداوند را برای فرد مسلمان فراهم می‌آورد.

نکته‌ای که ذکر آن در اینجا لازم به نظر می‌رسد این است که براساس مضامین آیات و روایات، لطف خداوند بر قهر او غلبه دارد و رحمت الهی بر غضبش سبقت دارد. به بیان دیگر خداوند با قهر خویش موجودات را از جدا شدن از دامن مهرش باز می‌دارد و با اِعمال قهر، موانع بهره‌مندی از لطف را برطرف می‌سازد و جمال را در پردة جلال حفظ و صیانت می‌کند.