Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۱۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

25. شوال 1445


4. می 2024






۳/ مواسات و تعاون با همطرازان
تالیفات استاد - کتاب مدیریت اسلامی

دربارة مواسات و تعاون با همطرازان، دو نکته درخور توجّه می‌باشد.

 

 

الف. اعتماد متقابل و همکاری صمیمانه

به علّت باور به وجود مطلوبیّتهای چهارگانة مورد اشاره در طرف مقابل، رابطة فرد با افراد همطراز خود در سازمان، مبتنی بر محبّت، اُلفت و دوستی متقابل می‌باشد.[۱] از این رهگذر، رابطه‌ای صمیمانه و مبتنی بر اعتماد و همکاری محبّت
آمیز بین دو فرد همطراز سازمان برقرار می‌گردد و خوش‌بینی و تلقّی مثبت جایی برای بدبینی و سوء تعبیر نسبت به اقدامات طرف مقابل باقی نمی‌گذارد و از این طریق هر یک از افراد سازمان معاضد و تقویت کنندة همطرازان خود می‌شود و زمینة هرگونه فرسایش و خنثی نمودن متقابل تلاشها، منتفی می‌گردد.

 

 

ب. اشتراک مَساعی در جهت نیکی و تعالی

همکاریهای صمیمانه همطرازان چون ریشه از نیکی‌ها می‌گیرد ــ رفتار، خُلقیّات اجتماعی، صفات روحی و ظاهر نیک ــ سَمت و جهتش نیکی‌ها و شایستگی‌ها بوده[۲] و تأثیر سازنده‌ای در نایل شدن طرفین به کمالات بیشتر دارا می‌باشد. در نتیجه، این یاری رساندنِ فکری و عملی به افراد همطراز،[۳] قسمتی از رسالت کمالْ‌بخشی سازمان به کارکنان را متحقّق می‌سازد و به عنوان عامل صیانت بخشی افراد را از غلتیدن در ورطة زشتیها و رذایل حفظ می‌نماید.[۴]

 



[۱]- رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ: یاران پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم رابطة محبّت‌آمیزی با یکدیگر دارند. (سورة فتح، آیة ۲۹).

بَعْضُهُمْ أوْلِیَاءُ بَعْضٍ: برخی از مؤمنان دوستان برخی دیگرشان هستند. (سورة توبه، آیة ۷۱ و ...).

[۲]- تَعَاوَنُوا عَلَی لْبِرِّ وَ لتَّقْوی: براساس و در جهت نیکی و پرهیزکاری به یاری یکدیگر اقدام کنید. (سورة مائده، آیة ۲).

[۳]- تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ: یکدیگر را به حقیقت توصیه می‌کنند و به پایداری سفارش می‌نمایند. (سورة عصر، آیة ۳).

[۴]- وَ لاٰ تَعاوَنُواْ عَلَی لإثْمِ وَ لْعُدْوانِ: در زمینة گناه و دشمنی با یکدیگر همکاری نکنید. (سورة مائده، آیة ۲).