Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۱۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

25. شوال 1445


4. می 2024






روح حاکم بر روابط اعضاء در سازمان
تالیفات استاد - کتاب مدیریت اسلامی

آفرینش میوة رحمت الهی[۱] و حاصل عشق ربوبی[۲] می‌باشد و این رحمت و عشق در تمامی مراتب هستی سریان دارد. روح حاکم بر رابطة هر عضو سازمان با دیگر اعضاء (زبردستان، همتایان و زیردستان) در جامعة اسلامی باید همین عشق و رحمت باشد.[۳] و با توجّه به ‌این که محبّت و عشق و علاقه انسان به هر شخص، معلول مشاهدة یک یا چند و یا تمامی ویژگیهای زیر در آن است:

۱/ کمالات: همچون علم، درایت، دیانت و تقوا

۲/ خلق نیکو، روحیّات ارزنده و اخلاق پسندیده

۳/ رفتارهای شایسته،

۴/ حسن و جمال ظاهری،

پس وجود محبّت و علاقة بین اعضای یک سازمان در شرایطی قابل انتظار خواهد بود که جاذبه‌های چهارگانة فوق کلاًّ و یا بعضاً در کلّیّة افراد آن وجود داشته باشد و

از آنجا که توفیق سازمان و دستیابی به هدفش در زمینة کمال انسانی، موقوف به وجود این محبّت و علاقه است، لذا در پذیرش کارکنان، برخورداری از ویژگیهای فوق باید به عنوان یکی از ملاکها مدّ نظر باشد. در گزینش سرپرستان و مدیران هر مجموعه نیز امتیاز فرد بر سایر اعضاء از نظر برخورداری از ویژگیهای مذکور باید مورد توجّه باشد.



[۱]- إلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذٰلِکَ خَلَقَهُمْ: جز آن کس که خداوند او را مشمول رحمت خویش سازد، و خداوند هم به همین خاطر آنها را آفرید. (سورة هود، آیة ۱۱۹).

[۲]- فَأحْبَبْتُ أنْ أُعْرَفَ فَخَلَقْتُ لْخَلْقَ لِکَی أُعْرَفَ: "دوست داشتم" که شناخته شوم، پس آفریدگان را آفریدم تا شناخته شوم. (نجم الدّین رازی، مرصاد العباد).

[۳]- إنَّمَا لْمُؤْمِنُونَ إخْوَةٌ: همانا مؤمنان برادران یکدیگرند. (سورة حجرات، آیة ۱۰).

رُحَماءُ بَیْنَهُمْ: پیروان پیامبر نسبت به یکدیگر مهربان و بامحبّتند. (سورة فتح، آیة ۲۹).