Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۱۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

25. شوال 1445


4. می 2024






نقش فرد در سازمان در جهت تحقّق کمال انسانی
تالیفات استاد - کتاب مدیریت اسلامی

مقدّمه[۱]

تکامل شخصیّت انسانی افرادی که در هر سازمان به کار و فعّالیّت مشغولند از دیدگاه اسلام هدفی است مهمّ و مستقلّ از تولید و عرضة کالا یا خدماتی که سازمانها عهده‌دار آن می‌باشند. تأکید اسلام به تکامل انسانی نه به خاطر تأثیری است که توجّه به مسائل انسانی کارکنان بر دستیابی سازمان به تولید و ارائة بیشتر و مطلوبتر کالا یا خدمات می‌گذارد، بلکه، ناشی از این می‌باشد که هدف آفرینش انسان و جهان نیل انسان به کمال بوده[۲] و خطّ مشی کلّی زندگی انسانها در این

جهت، اهتمام ورزیدن به جنبه‌های اُخروی و معنوی در عین فراموش نکردن جنبه‌های دنیوی و مادّی است.
[۳]

هنگامی که جهان آفرینش را به مثابة یک سازمان مورد توجّه قرار دهیم، آن را حاوی سلسله مراتبی از موجودات می‌بینیم که آفرینندة جهان در رأس آن قرار داشته و تا جمادات که پایین‌ترین مرتبة موجوداتند، ادامه یافته است. هر یک از انسانها نیز با توجّه به مرتبه‌ای از کمال که برخوردار است در این سلسله مراتب در جایگاه متناسب قرار دارد.

در این سازمان عظیم هر عضو با سه گروه مواجه می‌باشد که عبارتند از: مافوقها (زبردستان)، همطرازان (همتایان) و مرئوسان (زیردستان). چنانچه در عالم خلقت و جهان بشری، خداوند را در مقام بالاترین ردة مدیریّتی و پیامبر اکرم و ائمّة معصومین علیهم السّلام را به عنوان دومین ردة مدیریّتی و انسانها و دیگر مخلوقات را به مثابة مجموعة تحت مدیریّت در نظر آوریم؛ بررسی و مطالعة سبک و سیاقی که خداوند در مدیریّت امور عالم و هدایت و به کمال رساندن انسانها دارد و شیوة عملی که در این زمینه برای پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مشخّص فرموده و آن حضرت و امام معصوم پس از وی آن را به کار بسته‌اند و نیز تکالیفی که در جهت نیل به هدایت و کمال، برای انسانها تعیین فرموده است، می‌تواند وظایف و مسؤولیّتهایی را که در هر سازمان، هر یک از اعضاء، نسبت به رده‌های بالاتر، همطرازان و مرئوسان خود،
در جهت تحقّق کمال انسانی دارد مشخّص نماید. اصول و نکاتی که در این بخش در زمینة نقشهای فرد در سازمان در جهت تحقّق کمال انسانی بیان شده بر همین اساس از منابع اسلامی استنباط گردیده است و در هر مورد، آیه و حدیثی که الهام بخش نکتة مطرح شده بوده است در پاورقی ذکر گردیده است.



[۱]-آنچه در این بخش می‌خوانید حاصل تلاش نویسنده در جهت تنظیم و نگارش نکاتی است که فقیه و حکیم و عارف بزرگ متأخّر، مرحوم مولی نظرعلی طالقانی، قریب یکصد و بیست و پنج سال قبل، در کتاب کاشف الاسرار، به آنها اشاره نموده است. کتاب کاشف الاسرار دائرة المعارفی از اسرار اعتقادی، اخلاقی و عرفانی تشیّع است و مؤلّف آن که ‌از پرورش‌یافتگان مکتب اساتیدی چون صاحب جواهر، شیخ انصاری و شیخ نظرعلی نجفی قدّس سرّهم می‌باشد، در فقه و حکمت و عرفان از سرآمدان زمان خویش به شمار می‌آمده است. آشنایی بیشتر با کتاب مزبور و مؤلّف جلیل‌القدر آن را می‌توان از مقدّمة طبع چهارم کاشف الاسرار که با تصحیح و تعلیق نگارندة این کتاب، توسّط موسّسة خدمات فرهنگی رسا، در سال ۱۳۷۳ منتشر گردیده است کسب نمود.

 

[۲]- وَ مَا خَلَقْتُ ﭐلْجِنَّ وَ ﭐلإنْسَ إلاّٰ لِیَعْبُدُونَ: جنّ و انسان را نیافریدم جز برای این که مرا عبادت


و بندگی نمایند. (سورة ذاریات، آیة ۵۶).

ﭐلْعُبُودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا ﭐلرُّبُوبِیَّةُ: عبادت و بندگی گوهری است که کُنه آن پروردگاری است. (امام صادق علیه السّلام ، مصباح الشّریعه، باب ۱۰۰).

[۳]- وَ ٱبْتَغِ فیمَا ٱتیکَ ٱللهُ ٱلدّارَ ﭐلآخِرَةِ وَ لاٰ تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ ﭐلدُّنْیَا: در آنچه خداوند روزیت نموده جهان آخرت را هدف قرار ده و بکارگیری بهرة دنیویت را در این آخرت‌جویی فراموش مکن. (سورة قصص، آیة ۷۷).