Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۱۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

25. شوال 1445


4. می 2024






لوازم موفّقیّت مدیر
تالیفات استاد - کتاب مدیریت اسلامی

همان‌طور که گفته شد، ملاک موفّق بودن مدیر مسلمان نیل اوست از رهگذر ادای تکلیف الهیش در سِمَت مدیریّت، به تعالی معنوی و تکامل انسانی، که رضایت و قرب الهی هم در آن است. بر این اساس، مدیر باید از یک سو تصوّر روشنی از انسان برخوردار از تعالی معنوی و کمال انسانی داشته باشد و از سوی دیگر به تکلیف الهی خود در این سِمَت آگاه باشد[۱] و از دیگر سو آتش اشتیاق نیل
به قرب و رضایت الهی و تعالی و تکامل معنوی در جان و دلش فروزان باشد تا بر اثر آن با همة توان به عمل به تکلیف الهی قیام کند. خلاصه آن که شناخت دقیقی از هدف و راه داشته و دارای انگیزه باشد. از آنجا که تکلیف الهی هر فرد با وسع و امکاناتش نسبت مستقیمی دارد، بنابراین، شناخت تمامی ظرفیّتهایی که در اختیار مدیر قرار دارد یکی دیگر از نیازهای مدیر برای نیل به موفّقیّت خواهد بود. این ظرفیّتها شامل توانمندیها و نیروهای بالفعل و بالقوّة شخص مدیر، امکانات انسانی و مادّی ــ مالی، تجهیزاتی، تأسیساتی ــ و اطلاعاتی و قانونی و... سازمان است. شناخت و مهارت در بکارگیری روشهایی که مدیر در قالب آنها بتواند از امکانات بالفعل و بالقوّة سازمان در جهت انجام تکلیف الهی خویش بهترین بهره را ببرد نیاز دیگر مدیر مسلمان است. کلّیّة موارد مزبور را می‌توان به عنوان بخشی از لوازم موفّقیّت مدیر دانست.



[۱]- در مدیریّت اسلامی مدیر مسؤولیّت جداگانه‌ای در رابطه با تعالی کارکنان خود دارد که توفیق وی در تولید کالا یا انجام خدمتی که سازمان او به جامعة مشتریان و مراجعان عرضه می‌کند به هیچ‌وجه نمی‌تواند جای آن را بگیرد. بنابراین، یکی از معیارهای ارزیابی اسلامی بودن سبک مدیریّت هر مدیر و نیز سنجش توانایی وی در ایفای مسؤولیّت خود، میزان تأثیری است که در جهت تعالی معنوی و الهی کارکنانش داشته است.