Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۱۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

25. شوال 1445


4. می 2024






توجّه به تجربیّات و رویّه‌های موفّق گذشتگان و الهام از منابع اسلامی و پیروی از سبک عمل رهبری
تالیفات استاد - کتاب مدیریت اسلامی

یکی دیگر از نکاتی که مدیر در امر هدایت سازمان خود باید بدان توجّه داشته باشد تجربیّات موفّقی است که مدیران صالح قبلی و یا صاحب‌نظران امر مدیریّت داشته‌اند، زیرا عمر یک انسان برای اینکه همة حقایق را از طریق آزمون بشناسد بسیار کم است و تنها با برخورداری از تجربیّات دیگران است که انسان می‌تواند راه‌های موفّقیّت را تشخیص دهد و از افتادن به بیراهه‌های شکست مصونیّت یابد. بر این اساس مدیر اسلامی موظّف است از تجربیّات موفّق و رویّه‌های شایستة مدیران صالح پیش از خود استفاده کند.

یکی دیگر از منابعی که مدیر می‌تواند در تصمیم‌گیریهای خود از آن بهره جوید معیارهائی است که بررسی نحوة عملکرد معصومین علیهم السّلام ، خصوصاً پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به عنوان الگوی تمام‌عیار مدیریّت اسلامی، بدست می‌دهد. زیرا بررسی نوع عمل پیامبر خدا که عهده‌دار مدیریّت در مکتبی است که رسالتی جهانی دارد و بزرگترین و مهمترین مأموریّتها به وی محوّل گردیده است می‌تواند بخوبی سبک مدیریّت صحیح را به فرد بیاموزد. مطالعة رخدادهای زمان پیامبر اسلام و نحوة عمل ایشان در برابر آن حوادث نشان می‌دهد که در ورای ظاهر متفاوت کارها، روح واحدی بر همة آنها حاکم است که از آن به سبک مدیریّت پیامبر می‌توان تعبیر نمود. اگر مدیر اسلامی دیدی نافذ داشته باشد که از ورای ظاهر حوادث زندگانی پیامبر، آن سبک را بشناسد، بی‌شک به گرانبهاترین گوهر در امر مدیریّت دست یافته است، و از آنجا که عترت پیامبر آیینة تمام‌نمای کمالات آن حضرتند بررسی و دقّت در سخنان و عملکردهای ایشان لازمة دستیابی به این گوهر گرانبهاست.

منبع دیگری که می‌تواند الهام بخش مدیر اسلامی در امر مدیریّتش باشد و در ادارة سازمان و اخذ تصمیمات صحیح و مناسب در این زمینه او را یاری نماید، قرآن کریم است. این کتاب آسمانی که ریشة تمامی معارف و تعالیم اسلامی است همة نیازمندیهای انسان را پاسخگوست. هیچ مسأله‌ای نیست که انسان در زندگی خود بدان محتاج باشد مگر اینکه ریشة حلّ آن در قرآن قرار دارد. از آنجا که مدیریّت یکی از مسائل مهمّ زندگی اجتماعی انسان است، با توجّه به جامعیّت

اسلام بی‌شک نمی‌تواند در قرآن بفراموشی سپرده شده باشد. بر این اساس مدیر اسلامی موظّف است با کسب آگاهیهای قرآنی و بهره‌گیری از این کتاب الهی بر مبنای روشهای صحیح و اصولی، تعالیم قرآن را در زمینة مدیریّت فراگیرد و در گام به گام و لحظه به لحظة کارش مورد عمل قرار دهد و در تصمیم‌گیریهایش از آنها الهام گیرد.

منبع الهام‌بخش دیگر مدیر اسلامی در هدایت سازمان، پیروی از روش و رویّة رهبر جامعة اسلامی است. با توجّه به امر رهبری که بالاترین ردة مدیریّت در جامعة اسلامی است و با عنایت به صلاحیّتهایی که اسلام برای رهبر جامعة اسلامی مطرح کرده است، رهبران شایستة حکومت الهی، چه معصومین علیهم السّلام و چه فقهای عادل و ذی‌صلاح در عصر غیبت، می‌توانند الگوی علمی مدیریّت اسلامی برای مدیران هم عصر خویش باشند. در نتیجه مدیر اسلامی باید عمیقاً به سبک و رویّة عمل رهبر خویش توجّه کند و در کار خود به وی اقتدا و از شیوة عمل او تبعیّت نماید.

علی علیه السّلام به مالک اشتر می‌نویسند:

وَ لْواجِبُ عَلَیْکَ أنْ تَتَذَکَّرَ ما مَضی لِمَنْ تَقَدَّمَکَ مِنْ حُکُومَةٍ عادِلَةٍ أوْ سُنَّةٍ فاضِلَةٍ أوْ أثَرٍ عَنْ نَبِیِّنا صلّی الله علیه و آله و سلّم أوْ فَریضَةٍ فی کِتابِ للهِ فَتَقْتَدِی بِما شاهَدْتَ مِمّا عَمِلْنا بِهِ فیها.

بر تو واجب است که به حکومتهای دادگر و روش‌های نیکوی پیش از خود، یا آنچه از پیامبر ما که درود خدا بر او و خاندانش باد بر جای مانده، یا دستورات خدا در قرآن توجّه نمایی و به آنچه که می‌بینی ما بدان عمل می‌نماییم اقتدا کنی.[۱]

 



[۱]- نهج ‌البلاغه، نامة ۵۳/