Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


يكشنبه ۱۶ ارديبهشت
۱۴۰۳

26. شوال 1445


5. می 2024






۲۹ـ استفاده از موادّ مخدّر
تالیفات استاد - کتاب سر حق

معدودی از فرق صوفیّه، استفاده از مواد مخدّر، همچون چَرس، بنگ، حشیش، تریاک و گیاهان توهّم‎زا را برای رهیدن از دام عقل جزئی، دنیا‎بین و حسابگر، و پرواز در عوالم روحانی، مؤثّر دانسته و آن را بکار می‌گیرند و برای مریدانشان تجویز می‌کنند.

اینان باید توجّه داشته باشند که اوّلاً گرچه موادّ مخدّر با از پا درآوردن عقل و هوشیاری، سبب می‏شوند شخص از محدودة توجّهات حسّی و محاسبات عقلی خود در رابطه با عالم اجسام و جهان مادّی خارج شود، امّا خروج از این محدوده، به معنای ورود به عوالم بالا و عروج به آسمان‎های غیب نیست؛ بلکه آنچه از این راه به دست می‏آید تنها غوطه‎وری در فضای تخیّلات و اسارت در دام توهّمات است و این عرصه‎ایست که شیطان مکّار و نفس غدّار، بیشترین نقش‌آفرینی را در آن دارند. القائات شیاطین انسی هم که به نام پیر و مرشد، زمام چنین فریب خوردگانی را در دست گرفته‎اند، در اَشکال و صوَری که در خیال و وهم آنان نمودار می‏شود، نقش بسزائی دارد.

ثانیاً چنین فرقه‎هایی که کار را با استعمال و اعتیاد به سیگار و دیگر موادّ دُخانی آغاز می‏کنند و نهایتاً بساط منقل و وافور را در خانقاه به پا کرده و فرد را به پای آن می‏نشانند و از او شخصی رنجور، ضعیف‎العقل، ضعیف‎الاراده و معتاد به موادّ دُخانی و افیونی می‏سازند، چگونه قادر خواهند بود وی را به عوالمی رهنمون شوند و وارد کنند که شرط راه یافتن به آن، رهایی شخص از دام اعتیادات رفتاری، اخلاقی و فکری، به یُمن همّتی والا و اراده‌ای پولادین است؟ وادی عرفان، که به تعبیر حافظ، در آن باید از خلاف آمد عادت کام طلبید، کجا و عرصة افزودن بر حجم عادت‌ها و گرفتار شدن در دام اعتیادها، کجا؟! آزادی روح و جان عارف کجا و اسارت در دام اعتیاد و موادّ مخدّر کجا؟! سالکان راستین و عارفان حقیقی، نه تنها از موادّ دُخانی و موادّ افیونی، که صورت ملکوتی و برزخی نفرت انگیزی دارد، پرهیز می‏کنند، که برای وارستگی و آزادی تمام عیار، حتّی از اعتیاد به چای و قهوه نیز اجتناب نموده و برای معتاد نشدن به آن‎ها، بعضاً استفاده از چای و قهوه را نیز ترک می‏کنند.

ثالثاً همان گونه که قبلاً نیز بیان شد، از دید اسلام، هدف وسیله را توجیه نمی‏کند و ارزشمندی هدف، به کارگیری وسایل نادرست و پلید را در جهت نیل به آن، مباح نمی‌سازد. پلیدی و خباثت موادّ افیونی؛ چه از منظر علم و عقل و چه از دیدگاه دین و شرع، امری یقینی و انکار ناپذیر است. در نتیجه حتّی اگر استفادة از موادّ مخدّر، براستی می‌توانست در راه تجارب روحی و تعالی معنوی و سیرهای عرفانی مؤثّر و سودمند باشد، باز هم روی آوردن به آن و استفادة از آن به هیچ وجه مجاز و موجّه نبود؛ چه رسد به این که نه تنها سودمند نیست، که مهلک و زیان بخش است.

رابعاً سیرة مطهّر و نورانی اسوه‎های حسنة عرفان و سیر الی الله، یعنی پیامبر و اهل بیت بزرگوارش علیهم السّلام کجا و به نام سیرو سلوک، غلطیدن در ورطه‎های اعتیاد به موادّ مخدّر کجا؟