Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


يكشنبه ۱۶ ارديبهشت
۱۴۰۳

26. شوال 1445


5. می 2024






۱۹ـ برای رسیدن به مقصد، محبّت کافی است.
تالیفات استاد - کتاب سر حق

برخی گروندگان به جریانات عرفانی، به استناد آیات و احادیثی که بر اهمّیّت و آثار محبّت خدا و اولیاء خدا تأکید نموده و حشر هر کس را با محبوب وی دانسته است، تنها شرط رسیدن به کمال را برخورداری از محبّت و عشق دانسته و عمل به طاعات و عبادات را غیرضرور و بی‎تأثیر شمرده‌اند.

این طرز تلقّی نیز خطاست. از دیدگاه قرآن و احادیث معصومین علیهم السّلام محبّت و عمل، همچون روح و جسم، لازم و ملزوم یکدیگرند و همان طور که انسان مرکّب از روح و جسم و نیازمند به هر دو آن‎هاست، کمال انسانی هم نیازمند به قلبی سرشار از محبّت خدا و خوبان خدا، و پیکری فعّال در انجام آنچه خدا و خوبان خدا دوست می‏دارند و می‌پسندند، یعنی انجام تکالیف دینی و طاعات و عبادات شرعی، است. عمل بدون محبّت، نامقبول، و محبّت بدون مظاهر عملی، ادّعای تهی از واقعیّت است. امام صادق علیه السّلام می‏فرمایند: الایمان لا یکون الاّبعمل و العمل منه و لا یثبت الایمان الاّ بعمل: ایمان جز با عمل وجود ندارد و عمل خود جزئی از ایمان است و ایمان در وجود انسان جز با عمل اثبات (محقّق و تثبیت) نمی‌شود.[i]در حدیث آمده است که: انّ الله اوحی الی داود علیه السّلام : من احبّ حبیباً صدّق قوله و من آنس بحبیب قبل قوله و رضی فعله و من وثق بحبیب اعتمد علیه و من اشتاق الی حبیب جدّ فی السّیر الیه: خداوند به حضرت داود علیه السّلام وحی فرمود: کسی که دوستی را دوست بدارد سخنش را تصدیق می‎کند و کسی که با دوستی انس بگیرد سخنش را می‎پذیرد و بهآنچهاومی‎کندراضیوخشنودمی‎باشدوکسیبهدوستیاطمینانداشتهباشد به او اعتماد می‎کند و کسی که مشتاق دوستی باشد در حرکت بهسوی او جدّیّت و کوشش می‎کند.[ii] امام صادق علیه السّلام خطاب به مدّعیان محبّت که به جای طاعت،بهمعصیتخداوندمی‌‌پردازند،می‌فرمایند:مااحبّاللهعزّوجلّمنعصاه.

تعصی الاله و انت تظهر حبّه؟ هذا محـال فی الفعـال بدیع

لو کان حبّـک صادقاً لاطعتـه انّ المحبّ لمن یحبّ مطیـع

کسی که مرتکب معصیت می‏شود خدای عزّ و جلّ را دوست ندارد. معصیت خدا می‌کنی و به محبّت خداوند نیز تظاهر می‌نمایی؟ این امری محال و در بین کارها چیز بدیع و پدیدة نوظهوری است. اگر براستی به خداوند محبّت داشتی قطعاً از او اطاعت می‌کردی، چرا که شخص محبّ، مطیع کسی است که او را دوست می‌دارد.[iii] معصیت که عصیان در برابر حضرت حقّ است با عشق و محبّت به پروردگار، هیچ تناسبی ندارد. راه یافتن به بساط قرب الهی و داخل شدن در خیل محبوبان خداوند، جز با تبعیّت عملی از پیامبر اکرم و اهل بیت بزرگوارش علیهم السّلام امکان‎پذیر نیست؛ چنان که قرآن نیز فرمود: قلان کنتم تحبّون الله فاتبعونی یحببکم الله: ای پیامبر به مؤمنان بگو اگر براستی خدا را دوست دارید از منپیروی کنید تا محبوب خدا شوید.[iv] امیرمؤمنان علیه السّلام نیز می‌فرمایند: لاتنال مرضاته الاّ بطاعته: جز با طاعت و فرمانبری خداوند رسیدن به رضایت و خرسندی پروردگار، شدنی نیست.[v]امام رضا علیه السّلام در بیان تلازم محبّت و طاعت می‏فرمایند: لا تدعوا العمل الصالح و الاجتهاد فی العبادة اتّکالاًعلی حبّ آل محمّد. لا تدعوا حبّ آل محمّد و التّسلیم لامرهم اتّکالاً علی العبادة. فانّه لا یقبل احدهما دون الاخر: به اتّکای محبّت به خاندان پیامبر، عمل صالح و تلاش در انجام عبادت را ترک نکنید. به اتّکای عبادتی که انجام می‌دهید محبّت به خاندان پیامبر و تسلیم بودن در برابر فرمان آن‎ها را ترک نکنید. زیرا هیچ یک از آن دو بدون دیگری پذیرفته نمی‌شوند.[vi]



  1. [i]. مجلسی، بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۲۲/
  2. [ii]. مجلسی، بحارالانوار، ج ۴، ص ۴۰/
  3.  [iii]. مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۱۵/
  4.  [iv]. سورة آل عمران، آیة ۳۱/
  5.  [v]. سیّد رضی، نهج‌البلاغه، خطبة ۱۲۹/
  6.  [vi]. مجلسی، بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۴۷/