Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


يكشنبه ۱۶ ارديبهشت
۱۴۰۳

26. شوال 1445


5. می 2024






۱۶ـ کار از عنایت برمی‌آید نه از مجاهدت
تالیفات استاد - کتاب سر حق

برخی دل سپردگان طریق عرفان، با عنوان نمودن این که در راه کمال و تعالی و قرب، تنها عنایت الهی مؤثّر و ثمربخش است و هر کس این عنایت شامل حالش شد، بی‎زحمت و تقلاّ، به مقصد می‏رسد و آن کس که از این عنایت محروم ماند، با تلاش و تقلاّی خود به جایی نخواهد رسید؛ نتیجه گرفته‌اند که باید دست از کوشش و مجاهدت کشید و چشم انتظار عنایت بود.

این طرز فکر نیز نادرست و ناشی از بدفهمی است. زیرا اوّلاً گرچه کار از عنایت الهی بر می‌آید و این خداست که حجاب‌ها را برطرف می‌سازد و حقایق را به سالک می‌نمایاند و او را به مقصد می‌رساند، امّا خداوند در این امر هرگز به قهر و جبر متوسّل نشده و بدون خواست و طلب شخص، آن را به او تحمیل نمی‌کند. خواست و طلب، با پندار و ادّعا متفاوت است. تشنه کامی که در آفتاب گرم تابستان، در صحرای تفتیده‌ای در معرض مرگ قرار گرفته است، تمامی وجودش طالب و خواستار آب است. او هم به آب فکر می‌کند، هم در زبان آب را طلب می‌کند، هم لبان خشکیده و ترک خورده و چشمان از رمق رفته و پوست بدن به هم جمع شده‌اش از طلب آب حکایت می‌کند و هم با تمام توان به جستجوی آب برمی‌خیزد و از هیچ تلاشی برای دست یافتن به آن کوتاهی نمی‌کند. سالکی هم که به راستی جانش تشنة زلال معرفت و لقاء و وصال محبوب است چنین وضع و حالی دارد. لذا خواست و طلب وی مظاهر عملی هم خواهد داشت و در قالب تلاش و مجاهدتش نیز، خواست و طلب خود را به پروردگار خویش عرضه می‌دارد و این در شرایطی است که برای عمل خود نقشی جز همین ابراز نیاز در محضر خداوند برآورندة نیازها قائل نیست و رفع نیاز را تنها نتیجة عنایت و عطای الهی می‌داند. به تعبیر دیگر گرچه اجابت کنندة‌ خواست و دعا خداوند است، امّا عبد باید اضطرار و افتقار خود را بیابد و از آن اضطرار و افتقار، دعا و خواستی در او پدید آید، تا خداوند به اجابت درخواست و برآوردن خواستة او مبادرت ورزد.[i]

ثانیاً تا آمادگی دریافت عنایت و توفیق الهی در عبد نباشد وی قادر نخواهد بود از آن عنایت و توفیق بهره ببرد و استفاده کند. اگر برای مسافری که در بیابان راه گم کرده است، هدایت‎بخش‏ترین و بهترین راهنمایی‌ها را از طریق فرستندة بی‌سیم ارسال کنند، ولی مسافر مزبور، گیرندة بی‌سیم همخوان و هماهنگ با فرستندة‌ مزبور و هم‌سنخ با طول موج امواج ارسالی و قادر به دریافت آن امواج را نداشته باشد، پیام‌های حیاتبخش ارسالی، برای او ثمری نخواهد داشت و از آن بهره‌ای نخواهد برد. تلاش و کوشش سالک گامی است در جهت کسب آمادگی برای دریافت و بهره‌مندی از نفحات و الطاف و عنایات و توفیق‎های الهی.

ثالثاً همان گونه که خداوند در امر رویش گیاهان عنوان فرموده که:افرأیتم ما تحرثون، ءانتم تزرعونه ام نحنالزّارعون: آیا آنچه را می‏کارید دیده‎اید؟ آیا شما آن را می‏رویانید یا ما رویانندة آنیم؟[ii] تا دهقان بذری نکارد، از فیض رویانندگی خداوند بهره‌ای نصیبش نخواهد شد. یا همان طور که در امر عذاب و کیفر دنیوی کافران و مشرکان پیمان شکن و خوار ساختن آنان و نصرت بخشیدن به مؤمنان فرموده که: قاتلوهم یعذّبهم الله بایدیکم ویخزهم و ینصرکم علیهم و یشف صدور قوم مؤمنین و یذهب غیظ قلوبهم: با آن‎ها بجنگید که خداوند با دستان شما آن‎ها راعذاب می‌کند و خوارشان می‌سازد و شما را بر آنان پیروز می‌گرداند و سینه‎های گروه مؤمنان را شفا می‌بخشدو خشم دل‌هایشان را برطرف می‌سازد.[iii] گرچه همة این امور به خدا نسبت داده شده است، امّا خداوند همة آن‎ها را با دست خود مؤمنان رزمنده انجام می‌دهد و عملی می‌سازد و تا مؤمنان مبادرت به نبرد نکنند، از نصرت و تأییدات مزبور بی‌بهره خواهند ماند.

براین اساس تنها هنگامی جا دارد که سالک چشم به راه عنایات و توفیقات الهی باشد که مجاهدات لازم را انجام داده و آنچه در توانش بوده به کار بسته باشد



  1. [i]. سورة نمل، آیة ۶۲/
  2. [ii]. سورة واقعه، آیههای ۶۳ و ۶۴/
  3.  [iii]. سورة توبه، آیههای ۱۴ و ۱۵/