Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


يكشنبه ۱۶ ارديبهشت
۱۴۰۳

26. شوال 1445


5. می 2024






فصل دوم- بررسی دلایل منکران
تالیفات استاد - کتاب سر حق

منکران و مخالفان عرفان و تصوّف چه می‏گویند؟

گروهی از نویسندگان مسلمان، در برخورد با عرفان و تصوّف، موضعی سخت منکرانه و مخالف اتّخاذ نموده و با قاطعیّت و جزم، تمامی مکاتب و شخصیّت‎های منتسب به عرفان و تصوّف را مطرود و مردود شمرده‌اند. منکران و مخالفانعرفان و تصوّف معتقدند سخنان عرفا به هیچ وجه ریشة الهی و آسمانی نداشته، عارفان مسلمان مطالب خود را تماماًاز ادیان و اقوام پیش از اسلام اخذ کرده یا ضمن بهره‎مندی از دیگران، آن‎ها را عمدتاًً از قرآن و احادیث لکن با تفسیر به رأی‌ها و تأویلات ناروا گرفته‌اند. اینان در مقام اثبات درستی دیدگاه خود از یک سو به نفی و طردهایی که بعضاً از سوی برخی صوفیان صاحب نام نسبت به صوفیان نامدار دیگر صورت گرفته استناد جسته‌اند[i] و از سوی دیگر به نظـر عـالمـان سنّی، همچون محمّد بن ادریس شافعی، ابن جوزی و ابن تیمیّه، در طرد و تکفیر صوفیّه یا برخی صوفیان[ii] و نظر برخی عالمان شیعی، همچون شیخ مفید، ملاّ صدرا و فیض کاشانی، ملاّ محمّدطاهر قمی و علاّمه مجلسی، در مخالفت با صوفیّه استشهاد نموده‌اند[iii]. از دیگر سو در اثبات نظر خود مبنی بر بطلان عرفان و تصوّف، به احادیث و روایاتی مبنی بر نهی از رهبانیّت و تارک دنیا شدن، نفی برخی از صوفیان، همچون سفیان ثوری، ابوهاشم کوفی، عباد‌بن‌کثیر بصری و منصور حلاّج و نیز نفی مدعیّان بدون عمل یا حیله‎گران، گمراهان و نادانانی که نام تصوّف بر خود نهاده‎اند، استدلال کرده‎اند[iv] و نهایتاً از مجموعة استنادات و استشهادات و استدلال‌های خود، بطلان تصوّف و عرفان و جدائی کامل حساب آن از دین و شریعت را نتیجه گرفته‎اند. و با اشاره به مشابهت‎هایی که بعضاً بین ‏بعضی از معارف و مراسم عرفانی اسلام با مکاتب و مذاهب فلسفی و عرفانی دیگر، همچون عقاید ایرانیان باستان، هندوها، یونانیان، چینی‌ها وگرایش‌های عرفانی ادیانی چون یهودیّت و مسیحیّت، وجود دارد[v]، عرفان را جریانی وارداتی به حوزة اسلام دانسته‎اند.

در این فصل، به اختصار، ادّعاها و استدلال‌های منکران و مخالفان عرفان و تصوّف را مورد بررسی و نقد قرار می‏دهیم.



  1. ابونصر سرّاج، اللّمع، ص۴۱۱ـ۴۳۳/
  2. شمس الدّین محمّد الذّهبی، تذکرة الحفّاظ، و سیوطی، طبقات المفسّرین، ص۳۱، و سُبکی، طبقات الشّافعیّه، ج۳، ص۶۰ـ۶۲، و حسین زرّین کوب، دنبالة جستجو در تصوّف ایران، ص۲۲،۲۳و۱۴۶و تلبیس ابلیس، ابوالفرج عبدالرّحمن بن الجوزی، ص۱۶۱ـ۱۶۲، و ابن تیمیّه، مختصرالفتاوی المصریّه، ص۵۷۱/
  3. مفید, الرّدّ علی الحلاّج، و ملاّصدرا، کسر اصنام الجاهلیّة، فیض کاشانی، الانصاف، و محمّد طاهر قمی، تحفة الاخیار، و محمّد باقر مجلسی، عین الحیوة.
  4. مجلسی،بحارالانوار، ج۷۰، ص۱۱۳ـ۱۳۰، و محدّث قمی، سفینةالبحار، ج۲،ص۵۶ـ۶۴/
  5.  ن.ک. به: سیّد یحیی یثربی، عرفان نظری، ص‌ ۷۱ـ۱۱۱/