Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
۱۴۰۳

27. شوال 1445


6. می 2024






اخذ و اغتنام پیام
تالیفات استاد - کتاب ره توشه دیدار

نکتة پنجم هوشیاری و دقّت در بهره‌گیری از پیام‌هایی است که از جانب اهل‌بیت علیهم السّلام به زبان زائر یا خادمی جاری می‌شود. در این موارد چه بسا خود گوینده نیز متوجّه نباشد که پیام آن بزرگواران از زبان او ادا می‌گردد. گرچه در مواردی نیز در بین زائران و خادمان، افراد دل‌آگاه و روشن ضمیری هستند که در شمار اولیای الهی قرار داشته و آگاهانه مأموریت محوّله در رساندن پیامی به زائر را انجام می‌دهند.

برخی اوقات، در حرم، شخصی جمله‌ای را که حاوی یک پیام معرفتی بلند، یا یک نصیحت اخلاقی حسّاس و یا یک توصیة عملی کارساز است به طور مستقیم به زائر می‌گوید و در برخی از موارد، دو نفر از زوّار یا خدّام که در حال گفتگو با یکدیگرند، جمله‌ای بر زبانشان جاری می‌شود و به گوش زائر مورد نظر می‌رسد که در بر دارندة چنان پیام، نصیحت و یا توصیه‌ای است. آنچه سبب بهره‌مندی زائر از این عطایای اهل‌بیت علیهم السّلام است هوشیاری و گیرایی نسبت به آنها و مغتنم شمردن و مهمّ تلقّی کردن آنهاست.

 

نکتة فوق رقیقه‌ای از این حقیقت است که همة ذرّات عالَم وجود و تمامی موجودات جهان خلقت، ابزار فعل خدایند و در نتیجه، خداوند از طریق رفتارها و گفتارهای آنها برای انسان پیام می‌فرستد و بهره‌مندی از این پیام‌ها نیز مستلزم توجّه و هوشیاری انسان است. بندگان دل‌آگاه خداوند به هرچه در عالَم می‌گذرد به دیدة عبرت می‌نگرند و به نیروی فکر، از ظاهر رخدادها عبور می‌کنند و پیامی که در دل هر حادثه است را دریافت می‌نمایند. خداوند بیشتر با کارهایش با خلایق حرف می‌زند و چنانکه امیرالمؤمنین علیه السّلام می‌فرماید: فِعلُهُ قَولٌ: کارهای خدا همان سخن اوست.[۱۳۰]

آنان که به حقیقت توحید افعالی راه یافته‌اند به خوبی آگاهند که تنها فاعل حقیقی در عالَم خداوند است و در نتیجه، هر فعلی از مجرای هر موجودی در عالَم واقع می‌شود، در واقع فعل خداوند است. بنابراین هرکس با تدبّر در سخنان و رخدادهایی که با آن مواجه می‌شود، می‌تواند پیام‌های الهی را درک کند. بسیار اتّفاق می‌افتد که شخص دل‌آگاهی، ارزنده‌ترین نکات معرفتی و ارشادات سلوکی را از دل جملاتی که دو نفر که خود اهل معرفت و سلوک نیستند و با یکدیگر گفتگویی دنیوی و غافلانه دارند، دریافت می‌کند، چه رسد به اینکه یکی از اولیاء الله که ناشناس و گمنام، به صورت شخصی ساده و معمولی در بین خلق زندگی و آمد و شد می‌کند، در قالب جمله‌ای کوتاه ولی عمیق، پیامی معرفت‌آموز و یا رهنمودی سازنده به او بدهد.