Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
۱۴۰۳

26. شوال 1445


5. می 2024






رضا در زیارت
تالیفات استاد - کتاب ره توشه دیدار

نکتة دیگری که مراعات آن به هنگام تشرّف به محضر اهل‌بیت علیهم السّلام لازم می‌باشد، با دل راضی از خدا و خوبان خدا و خشنود از مقدّرات الهی و آنچه خوبان خدا کرده و می‌کنند، به محضر آن بزرگواران وارد شدن است. چه ناپسند و نازیباست که کسی به دیدار معشوق و محبوبی بشتابد در حالی که دلی پر از کدورت و غصّه از آن محبوب و معشوق داشته باشد.[۹۳]

لاف عشق و گله از یار، زهی لاف گزاف                  عشق بازان چنین مستحق هجرانند

گرچه رنگ رخساره خبر می‌دهد از سرِّ ضمیرّ و از ظاهر شخص می‌توان به حال درونیش پی برد، لکن خدا و خوبان خدا نیازی به این کار ندارند و ظاهر و باطن اشخاص برای آنان به یکسان آشکار و هویدا است. بنابراین زائر می‌بایست قبل از تشرّف به محضر پیامبر و ائمّه علیهم السّلام به خود بپردازد و به هر نحو که می‌شود، قلبش را از خدا و اهل‌بیت علیهم السّلام خشنود و راضی سازد.

شاید این سئوال به ذهن خطور کند که مگر ممکن است زائر از خدا و خوبان خدا دلگیر و حتّی عصبانی باشد. پاسخ این سؤال را از این حدیث شریف می‌توان یافت که: مَن اَصبَحَ عَلَی الدُّنیا حَزیناً فَقَد اَصبَحَ لِقَضاءِ اللهِ ساخِطاً وَ مَن اَصبَحَ یَشکُو مُصیبَةً نَزَلَت بِهِ فَقَد اَصبَحَ یَشکو رَبَّهُ: هرکس در حالی دیده به روز بگشاید که از وضعیّت زندگی دنیوی خویش اندوهگین باشد، در حالی دیده به روز گشوده که از قضای خداوند خشمگین است. و کسی که در حالی صبح کند که از مصیبتی که بر او فرود آمده است شاکی باشد، منحصراً از پروردگار خویش شاکی است.[۹۴] این بدان خاطر است که به فرمودة قرآن کریم: لَن یُصیبَنا اِلا ما کَتَبَ اللهُ لَنا: جز آنچه خداوند برای ما مقرّر و مقدّر نموده است چیزی به ما نمی‌رسد و برای ما واقع نمی‌شود.[۹۵]

اگر زائر اندکی بیندیشد که از تلخ و شیرین، هرچه برای او پیش آمده است کار خداوندی است که هم به مصالح او داناست و هم مصلحت‌خواه و دوستدار اوست و هم بر عملی ساختن آنچه مصلحت وی را در او دیده و بر انجام آن اراده فرموده است قادر می‌باشد، یقین می‌کند که همة آنچه در زندگی وی پیش آمده، خیر او را در بر دارد و همچون داروهای تلخ و شیرین شفابخشی است که پزشک حاذق و خیراندیشی به کام بیمار مورد علاقه‌اش می‌ریزد.

یک لحظه داغم می‌کشی، یک دم به باغم می‌کشی پیش چراغم می‌کشی، تا وا شود چشمان من

***

به دُرد و صاف تو را کار نیست دم در کش     که هرچه ساقی ما ریخت عین الطاف است

لذا با همة وجود اظهار می‌دارد: یا مَن عَطائُهُ عَطاءٌ وَ مَنعُهُ عَطاءٌ: ای کسی که عطایش عطاست و دریغ و ندادنش نیز عطا کردن است. و اگر خداوند در زندگی چیزی به او بدهد و یا چیزی از او بازگیرد، هیچ‌یک روح تسلیم و راضی او را محزون و متلاطم نمی‌سازد. لِکَیلا تَأسَوا عَلی ما فاتَکُم وَ لا تَفَرحوا بِما آتاکُم: تا به سبب آنچه از دستتان می‌رود اندوهگین، و به خاطر آنچه به دستتان می‌آید فرحناک نشوید.[۹۶]

همچنین اگر زائر توجّه کند که هرچه در زندگی او پیش آمده است و آنچه از کم و زیاد که در اختیار دارد، همة عطا و هدیه الهی است و ارزش هدیة معشوق نزد عاشق به این است که از جانب معشوق برای او فرستاده شده است و نه ارزش تجاری و کمّی آن؛ به اقتضای عشق و محبّتی که به خدا دارد، هر چه خدا به او داده است را هدیة دوست دانسته و با شیرینی و حلاوت پذیرا می‌شود، چرا که آنچه آن خسرو کند شیرین بود.

به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقیست       به ارادت بکشم درد که درمان هم از اوست

***

زهر از قِبَل تو نوشداروست                                      فحش از دهن تو طیّبات است[۹۷]

عاشق راستین سلیقه و پسند علی‌حدّه و جداگانه‌ای ندارد و هرآنچه را محبوب و معشوق می‌پسندد برای او دوست داشتنی و خواستنی است.

من از درمان و درد و وصل و هجران                               پسندم آنچه را جانان پسندد

بر این اساس در آستانة تشرّف به پیشگاه اهل‌بیت علیهم السّلام با اندکی تفکّر و تأمّل، زمینة هرگونه کدورت و نارضایی از خدا و خوبان خدا در وجود زائر از بین می‌رود و خرسندی و خشنودی، سراسر وجود او را در بر می‌گیرد و برای دیدار و زیارت محبوب آمادگی پیدا می‌کند.