Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






چند تذکّر مهم
تالیفات استاد - کتاب حجاب و حقوق زن

در پایان مبحث حجاب، بیان چند نکته ضروری به نظر می‌رسد.

۱/ وقار و متانت، سنگینی و وزانت، و حجب و حیا، صفات ارزشمندی‌اند که جنسیّت نمی‌شناسند و برای زن و مرد، به‌یکسان لازم است. چنان که جلف بودن و سبکی و بی‌حیایی و هرزگی، برای هر دو مذموم است. پس مرد هم باید متانت، وقار و حیا داشته باشد.

۲/ مردها هم اخلاقاً مجاز نیستند بگونه‌ای خودآرایی کنند و لباس بپوشند و رفتار نمایند که توجّه زنان را به بدن و جنسیّت خود جلب کنند. البتّه با توجّه به اینکه نوع و آستانه‌ی تحریک‌پذیری در مرد و زن متفاوت است؛ حدّ پوشیدگی مرد و زن با یکدیگر متفاوت است.

در جامعه‌ی اسلامی، مرد و زن باید با شخصیّتشان در جامعه ظاهر شوند؛ نه جنسیّتشان.

۳/ در آفرینش، مرد مظهر صلابت و قدرت و زن مظهر عطوفت و لطافت است. آرایش و زیور، مرد را از صلابت می‌اندازد و ارزش او را در نظر زن هم می‌کاهد. بنابراین مرد برای حفظ هویّت و ارزش خود، باید از روی آوردن به خودآرایی بپرهیزد.

۴/ حرمت نگاه به نامحرم منحصر به مردان نیست. زن هم باید به مرد نامحرم نگاه ندوزد. قرآن کریم به پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم می‌فرماید: قُل لِلمؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن اَبصارِهِنَّ [i]: به زنان مؤمن بگو چشمان خود را فروپوشند.

پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم فرمودند: اِشتَدَّ غَضَبُ اللهِ عَلَی امرَأةٍ ذاتِ بَعلٍ مَلأَت عَینَها مِن غَیرِ زَوجِها[ii] : خشم خداوند بر زن شوهرداری که به مردی جز همسرش نگاه بدوزد، شدید شد.



  1.  ۱ـ سوره‌ی نور، آیه‌ی ۳۱/
  2. ۲ـ مجلسی، بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۳۹/