Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






قرآن بیانگر کلّیّات احکام
تالیفات استاد - کتاب حجاب و حقوق زن

در تمامی احکام اسلام، قرآن کریم صرفاً به کلّیات اشاره می‌کند و بیان جزئیّات احکام را به پیامبر و ائمّه‌ی اطهار علیهم‌السّلام محوّل می‌سازد. شاید با قاطعیّت بتوان گفت هیچ حکمی از احکام عملی اسلام وجود ندارد که با تمام جزئیّاتش در قرآن آمده باشد. قرآن به رئوس احکام اشاره می‌کند، سپس افراد را به پیامبر و ائمّه‌ی اطهار علیهم‌السّلام ارجاع می‌دهد تا آن بزرگواران جزئیّات احکام را برای آنها بیان کنند. قرآن فرمود: ما اتاکُمُ الرَّسولُ فَخُذوهُ وَ ما نَهاکُم عَنهُ فَانتَهوا[i]: هرآنچه پیامبر برای شما آورد بگیرید و از هرآنچه شما را از آن پرهیز داد بپرهیزید.

همه‌‌ی احکام همین‌طور است. مثلاً از نماز که مهم‌ترین حکم اسلامی و عمود دین است، یک اََقِمِ الصَّلوةَ[ii]؛ در قرآن آمده است. واژه‌‌ی صلوة از نظر لغوی به معنی «دعا» و «درود» است. از جمله‌‌ی «درود یا دعا را به پا دارید.» چطور می‌توان فهمید نمازی که ما می‌خوانیم باید انجام شود. اذان، اقامه، تکبیرةالحرام، خواندن سوره‌‌ی حمد و سوره‌‌ی بعد از آن، رکوع، سجده، تشهّد، قنوت، تسبیحات اربعه، اینکه چند نماز باید خواند و هر نماز چند رکعت است، اوقات نمازها، شکیّات نماز، احکام خاصّ زن و مرد در امر نماز و بسیاری دیگر از احکام فقهی نماز، هیچ یک در قرآن نیست. این جزئیّات را پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و ائمّه‌ی اطهار علیهم‌السّلام بیان کرده‌اند. حجاب هم همین‌گونه است. به رئوسی از مسئله‌‌ی حجاب در قرآن کریم اشاره شده است و جزئیّات آن را پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و ائمّه‌‌ی اطهار علیهم‌السّلام بیان فرموده‌اند.

بنای قرآن بر این نبوده است که وارد جزئیّات شود. چون اگر می‌خواست به جزئیّات بپردازد، دیگر قرآن کتابی با این حجم نبود، شاید به ده‌ها و صدها جلد توسعه پیدا می‌کرد. همان‌طور که در باب فقه گاهی کتابی با بیش از چهل جلد نوشته شده است،[iii] اگر قرآن می‌خواست در عقاید، اخلاق، عرفان، تاریخ انبیای قبل و تاریخ پیامبر اسلام وارد جزئیّات شود، چند صد جلد می‌شد. بنابراین، اساساً چنین انتظاری، انتظار به جایی نیست که تمام جزئیّات احکام را از خود قرآن طلب کنیم. ریشه و اساس احکام در قرآن آمده است و جزئیّات و تفصیل آن به زبان پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و ائمّه‌‌ی هدی علیهم‌السّلام جاری شده است. در بحث حجاب هم، قرآن کلّیّات حجاب را مطرح نموده و جزئیّات آن در احادیث آمده است.

اگر کسی بخواهد به احادیثی که پیامبر و ائمّه علیهم‌السّلام در زمینه‌‌ی حجاب بیان فرموده‌اند، آگاهی پیدا کند، به عنوان مثال، می‌تواند به کتاب وسائل‌الشّیعه که در برگیرنده‌‌ی اهمّ احادیثی است که فقها و مراجع تقلید بر اساس آن فتوا می‌دهند، مراجعه کند.



  1.   ۱ـ سوره‌ی حشر، آیه‌ی ۷/
  2. ۲ـ سوره‌ی هود، آیه‌ی ۱۱۴ و سوره‌ی اسراء، آیه‌ی ۸۷/
  3. ۱ـ جواهرالکلام، تألیف فقیه عالی‌قدر شیعه، مرحوم آیة‌الله العظمی شیخ محمّدحسن نجفی.