Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






حجاب شرط تعالی معنوی
تالیفات استاد - کتاب حجاب و حقوق زن

حجاب باعث پاکی و طهارت روح زن و مرد می‌شود و در نتیجه‌ی آن، زمینه‌ی تعالی معنوی و عروج روحانی به قلّه‌های بلند عرفانی برای هردوی آنها فراهم می‌آید.

روحی می‌تواند پذیرای حقایق بلند معنوی و کمالات بلند عرفانی شود که با آن حقایق و کمالات، سنخیّت داشته باشد. اَلسِّنخیَّةُ ‌عِلَّتُ ‌الإنضِمامِ: سنخیّت، علت پیوستن دو چیز به هم است. حقایق بلند معنوی، پاک و مطهّرند و تنها کسی می‌تواند با آنها رابطه برقرار کند که مطهّر و پاک باشد. به عنوان مثال، خدا راجع به قرآن فرمود: لا یَمَسُّهُ اِلاَّ المُطَهُّرونَ[i]: جز پاکان با آن تماس نخواهند گرفت.

در جامعه‌ای که زن و مرد دائماً به هوسرانی و شهوت‌پرستی آلوده‌‌اند، نه روح زن و نه روح مرد، استعداد و لیاقت و شایستگی تجربه‌های معنوی و عرفانی را نخواهد داشت.

بنابراین، اگر بخواهیم زن و مرد امکان دستیابی به تجربه‌های بلند عارفانه را داشته باشند و به قلّه‌های بلند کمالات معنوی و انسانی عروج کنند، باید از این آلودگی‌ها محفوظ بمانند و لازمه‌ی محفوظ ماندن زن و مرد از آلودگی به شهوت‌پرستی، شهوترانی و هوسبازی، این است که محیط جامعه، محیط تحریک شهوانی نباشد. یعنی زن و مرد، با وقار، پوشیدگی و وزانت، در محیط جامعه حاضر شوند.

در تمام ادیان الهی بر پوشیده بودن زن، خصوصاً در حال عبادت، تأکید شده است. در نقّاشیهای معابد و کلیساهای تمام دنیا، زنان قدّیس همه‌ی مذاهب، حجابی کامل دارند. لباس راهبه‌های مسیحی یک حجاب تمام عیار است. این نشان می‌دهد از نظر تمام ادیان، تعالی معنوی زن مستلزم حجاب و پوشیدگی اوست. زن با پوشاندن سر و پیکر خود در حجاب، دل و جان خویش را از حجاب‌های باطنی رها می‌سازد.



  1. ۱ـ سوره‌ی واقعه، آیه‌ی ۷۹/