Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


يكشنبه ۱۶ ارديبهشت
۱۴۰۳

26. شوال 1445


5. می 2024






۲ـ لبّیک گفتن
تالیفات استاد - کتاب آيين بندگي

برخی روایات در این زمینه:

کلینی با اسناد خود از حلبی روایت کرده که گفت: از آن حضرت پرسیدم که لبّیک گفتن چرا مقرّر شده است؟ فرمود: اِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ اَوحی اِلی اِبراهیمَ اَن: اَذِّن فِی‌النّاسِ بِالحَجِّ یَأتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَأتینَ مِن کُلِّ فَجًّ عَمیقٍ. فَنادی فَاُجیبَ مِن کُلِّ وَجهٍ یُلَبُّونَ: خدای عزّ و جلّ به ابراهیم وحی فرمود که: در بین مردم ندای حج را سر ده تا پیاده یا سواره به سوی تو بیایند و از هر سرزمین دور‌دستی بیایند. پس ابراهیم ندا در داد. پس از هر طرفی لبّیک گویان، به او پاسخ مثبت داده می‌شود.[۱]

و با اسنادش از معاویه بن عمّار از امام صادق ۷ روایت کرده که فرمود: اَلتَّلبِیَةُ لَبَّیکَ اَللّهُمَّ لَبَّیکَ لا شَریکَ لَکَ لَبَّیکَ، اِنَّ الحَمدَ وَ النِّعمَةَ لَکَ وَ المُلکَ، لاشَریکَ لَکَ، لَبَّیکَ ذَالمَعارِجِ لَبَّیکَ ـ وَ قالَ فی آخِرهِ ـ وَ اعلَم اِنَّهُ لابُدَّ مِنَ التَّلبِیّاتِ الاَربَعِ فی اَوّلِ الکَلامِ وَ هِیَ فَریضةٌ، وَ هِیَ التَّوحیدُ وَ بِها لَبَّی المُرسَلُونَ: تلبیه عبارتست از گفتن بلی، خدای من بلی، بلی، شریکی برای تو نیست. جملگی حمد و نعمت و فرمانروایی از آن توست. برای تو شریکی نیست. بلی ای دارندۀ وسائل عروج (معراج‌ها) بلی ـ و در پایان آن فرمود ـ و بدان که تلبیه‌های چهار‌گانۀ اوّل ضروریست و واجب است، و همان توحید است و به‌وسیلۀ همانها پیامبران به ندای خدا بلی گفتند.[۲]

و صدوق از سلیمان بن جعفر روایت کرده است که گفت: سَأَلتُ اَبَا الحَسَنِ ۷ عَنِ التَّلبِیَةِ وَ عِلَّتِها، فَقال: اِنَّ النّاسَ اِذا اَحرَمُوا ناداهُمُ اللهُ تَعالی ذِکرُهُ فَقالَ: یا عبادی وَ اِمائی لاُحَرِّمَنَّکُم عَلَی‌ النّارِ کَما اَحرَمتُم لی، فَقَولِهِم لَبَّیکَ اِجابَةُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلی نِدائِهِ لَهُم: از حضرت ابا الحسن ۷ از تلبیه و علّتش پرسیدم. فرمود: وقتی مردم محرم می‌شوند، خداوند تعالی ذکره آن‌ها را ندا می‌دهد، پس می‌فرماید: ای بندگان و کنیزان من، همان‌گونه که برای من محرم شدید، من شما را بر آتش حرام می‌کنم. پس سخن آن مردم که می‌‌گویند لَبَّیکَ اَللّهُمَّ لَبَّیکَ، جواب ندای خداوند عزّ و جلّ برای ‌آنهاست.[۳]

و از عاصم بن ‌حمید روایت شده که گفت: از امام صادق ۷ شنیدم که می‌فرمود: اِنَّ رَسُولَ اللهِ ۶ لَمَّا انتَهی اِلیَ البَیداءِ حَیثُ المیلَ قَرَبَت لَهُ ناقَةٌ فَرَکَبَها، فَلَمَّا انبَعَثَ بِهِ لَبّی بِالاَربَعِ ... ثُمَّ قالَ: ههُنا یُخسَفُ بِالاَخابِثِ: رسول خدا ۶ هنگامی که به یک میلی بیداء رسید، ناقه‌ای نزدیک حضرت شد و ایشان بر آن سوار گشتند، پس چون سرعت گرفت، با لبّیک‌های چهار‌گانه تلبیه گفتند، سپس فرمودند: در همین‌جا پلید‌ها به زمین فرو می‌روند.[۴]

از امام باقر ۷ روایت شده است که فرمود: قالَ اَمیرُالمُؤمنینَ ۷ ما مِن مُهِلٍّ یُهِلُّ بِالتَّلبِیَةِ اِلاّ اَهِلََّ مَن عَن یَمینِهِ مِن شَیءٍ اِلی مَقطَعِ التُّرابِ، وَ مَن عَن یَسارِهِ اِلی مَقطَعِ التُّرابِ وَ قالَ لَهُ المَلَکانُ: اَبشِر یا عَبدَاللهِ وَ ما یُبَشِّرُ اللهُ عَبداً اِلاّ بِالجَنَّةِ: امیر‌المؤمنین ۷ فرمود: هیچ فردی نیست که صدای خود را به تلبیه بلند کند مگر این‌که هر چیزی که در سمت راست اوست تا پایان خاک و هر چیزی که در سمت چپ اوست تا پایان خاک صدا به تلبیه بلند می‌کنند و آن محلّ به او می‌گوید: مژده باد ای بندۀ خدا! و خداوند بنده‌ای را مژده نمی‌دهد جز به بهشت.[۵]

و از آن حضرت ۷ روایت شده است که فرمود: رسول خدا ۶ فرمودند: ما مِن حاجًّ یُضحی مُلَبِّیاً حَتّی تَزُولَ الشَّمسُ اِلاّ غابَت ذُنُوبُهُ مَعَها: هیچ حاجّی نیست که از زمان پرتوافکنی خورشید تا زوال آن تلبیه گوید مگر این‌که همراه با خورشید، گناهانش پنهان می‌گردد.[۶]

بیشتر روایات تأکید می‌کنند که تلبیه حاکی از اجابت بزرگ بشریّت به نداء تاریخی بزرگی است که از ابراهیم شیخ الموحّدین خواست که آن را در زمین اعلام نماید و به او وعده داده شد که مؤمنین آن را اجابت می‌کنند.

مسلمان وقتی لبّیک می‌گوید احساس می‌کند که:

الف ـ او صدا به لبّیک بلند کرده است تا در شمار کسانی باشد که دعوت تاریخی ابراهیم ۷ را اجابت نموده‌اند. این امر او را برمی‌انگیزد که به ارتباطش با اسلام، به عنوان مأموریت بزرگی که به عنوان یک واقعیّت تاریخی بر گردن این امّت قرار گرفته است و این امّت باید این امانت را با سرافرازی بر عهده گیرد، بنگرد.

ب ـ با حرکت توحیدی خالصی ارتباط می‌یابد که خدای تعالی را از همۀ عقاید سخیف و همۀ افتراهای مشرکین منزّه می‌سازد و این توأم است با همۀ آنچه از تحکیم توحید در همۀ شؤون زندگی، که این ارتباط در بر دارد.

ج ـ می‌بایست به هر ‌ندای اصلاح‌طلبانۀ حقیقی پاسخ دهد. اَلَّذینَ یَستَمِعوُنَ القَولَ فَیَتَّبِعُونَ اَحسَنَهُ: کسانی که به‌هر سخنی گوش می‌دهند، پس آن‌گاه از نیکوترین آن‌ها پیروی می‌کنند.[۷] در نتیجه، قبل از هر چیز به ندای اسلام برای عمل صالح لبّیک می‌گوید، آن‌گاه راه مؤمنین و پیشوایان را دنبال می‌کند.

د ـ در حالی که لبّیک می‌گوید، با همۀ هستی که با او به نداء خداوند لبّیک می‌‌گویند، منسجم می‌گردد. اِئتِیا طَوعاً اَو کَرهاً قالَتا اَتَینا طائِعینَ: با رغبت یا با کراهت بیایید. آسمان و زمین گفتند با رغبت آمدیم.[۸] و از همین‌جاست که روایات تأکید می‌کنند که کوهها و هر‌چه در حوالی او قرار دارد، تکبیر او را تکرار می‌کنند و اینکه وقتی در گفتار یا عملی از راه تلبیه جدا شود، در ساختمان هستی، ناهموار و نافرمان شده است. این مفهوم را هنگامی که صدای لبّیک گویی حجّاج در بیداء طنین می‌اندازد، تأکید می‌شود.

هـ ـ به‌زودی بخشیده می‌شود، پس در حالی که از گناهان پاک است باز می‌گردد. لذا باید از این‌که این فرصت از دست برود، بر حذر باشد.



[۱]. وسائل الشّیعه، ج ۱۲، ص ۳۷۴/

[۲]. وسائل الشّیعه، ج ۱۲، ص ۳۷۵/

[۳]. وسائل الشّیعه، ج ۱۲، ص ۳۷۵/

[۴]. وسائل الشّیعه، ج ۱۲، ص ۳۷۶/

[۵]. وسائل الشّیعه، ج ۱۲، ص ۳۷۹/

[۶]. وسائل الشّیعه، ج ۱۲، ص ۳۸۷/

[۷]. سورۀ زمر، آیۀ ۱۸/

[۸]. سورۀ فصلت، آیۀ ۱۱/