Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


يكشنبه ۱۶ ارديبهشت
۱۴۰۳

26. شوال 1445


5. می 2024






۴ـ جنبۀ اجتماعی در عبادت
تالیفات استاد - کتاب آيين بندگي

عبادت در اساس، ارتباط انسان با پرودگار را تجسّم می‌بخشد و به این ارتباط و پیوند جاودانگی و ثبات می‌دهد، لکن علاوه بر آن در شریعت اسلامی عبادات به روشی تبدیل شده که در بیشتر اوقات به پیوند و ارتباط انسان با همنوعش نیز کشیده می‌شود و این همان چیزی است که منظور ما از جنبۀ اجتماعی در عبادت می‌باشد.

برخی ا‌ز عبادات بنفسه تجمّع و پدید آمدن ارتباطات اجتماعی بین انجام دهندگان آن عبادات را واجب می‌گردانند. همچون جهاد که از رزمندگانی که به‌وسیلۀ جنگیدنشان به عبادت خدا می‌پردازند می‌خواهد که ما بین خودشان ارتباط و پیوند‌هایی را که بین افراد لشگر رزمنده بوجود می‌آید برپا دارند.

برخی دیگر از عبادات بنفسه تجمّع را واجب نمی‌کنند ولکن در عین حال به‌نحوی از انحاء با تجمّع ربط پیدا می‌کنند و ارتباط و پیوند انسان با پروردگارش را با پیوند با همنوعش ممزوج می‌سازند.

مقرّر شدن برگزاری نماز‌های واجب به جماعت، عبادت فردی را به عبادت اجتماعی تبدیل می‌کند و گرد هم بودن افراد جامعه را تحکیم می‌بخشد و نمازِ روحی را در خلال عمل، به کار اجتماعی بزرگی تبدیل می‌کند. حتّی فریضۀ روزه، که با توجّه به طبیعتش عمل فردی محض است، با عید فطر که جنبۀ اجتماعی این فریضه بوده و با طرح خیریّه‌ای که به‌وسیلۀ زکات فطره هزینۀ آن تأمین شود، مرتبط می‌‌گردد.

بدین صورت مشاهده می‌کنیم که غالباً در پیوند و ارتباط عبادی بین انسان عبادت‌کننده و پروردگارش در یک عمل عبادی، به‌نحوی ارتباط و پیوند اجتماعی یافت می‌شود، و این نیست مگر به‌ خاطر تأکید بر این که پیوند و ارتباط عبادی در زندگی انسان دارای نقش اجتماعی است. عبادت، کامل شمرده نمی‌شود مگر وقتی که نیروی مؤثّری باشد در جهت دادن شایسته به پیوند‌ها و ارتباطات اجتماعی‌ای که بدان نظر دارد.

جنبۀ اجتماعی عبادت در جایی به حدّ کمال می‌رسد که عبادت شعائری را مطرح می‌‌کند که در عرصۀ اجتماع، سمبل‌های روحی‌ای را برای وحدت امّت و احساس اصالت و تشخّص نمودن امّت، تشکیل می‌دهند.

قبله یا بیت‌الله الحرام شعاری است که شریعت اسلام در خلال عبادت و نمازی که تشریع نموده، مطرح ساخته است و این شعار، تنها بُعد دینی ندارد؛ بلکه به اعتبار ‌این ویژگی که سمبلی برای وحدت این امّت و اصالتش می‌باشد بُعد اجتماعی نیز دارد. به همین خاطر بود که مسلمان‌ها وقتی قبلۀ جدید‌شان تشریع گردید، به صورتی که قرآن تعبیر می‌کند[۱]  ، مورد ‌حملۀ شدید «بی‌خردان» قرار گرفتند؛ زیرا این «بی‌خردان» مفهوم اجتماعی این تشریع را که عبارت بود از مظهری از مظاهر اعطاء شخصیّت به این امّت و قرار دادن آن به عنوان امّت وسط[۲]، درک کردند.

این بود نظری کلّی بر عبادات در شریعت اسلامی. علاوه بر خطوط کلّی‌ای که نقش عبادات را در زندگی انسان مجسّم می‌سازد و اضافه بر نظر کلّی‌ای که آن را مطرح کردیم، نقش‌ها و چهرۀ تفصیلی هر عبادت نیز مطرح است. هر یک از عباداتی که شریعت اسلام آورده است، آثار و خصوصیّات و ره‌آوردی برای فرد عبادت‌کننده و نیز برای حرکت تکاملی انسان به‌طور کلّی، دارد. [۳] و [۴]




[۱]. سَیَقُولُ السُّفَهاءُ مِنَ‌النّاسِ ما وَلّیهُم عَن قِبلَتِهِمُ الَّتی کانُوا عَلَیها قُل‌لِلهِ المَشرِقُ وَالمَغرِبُ یَهدی مَن یَشاءُ اِلی صِراطٍ مُستَقیمٍ: مردم نابخرد می‌گویند چه چیزی آن‌ها را از قبله‌ای که بر آن بودند برگرداند. بگو مشرق و مغرب از آن خداست، هر که را بخواهد به راه مستقیم هدایت می‌کند. «سوره بقره، آیۀ ۱۴۲».

[۲]. وَ کذلِکَ جَعَلناکُم اُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیکُم شَهیداً وَ ما جَعَلنَا القِبلَةَ الَّتی کُنتَ عَلَیها اِلاّ لِنَعلَمَ مَن یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن یَنقَلِبُ عِلی عَقِبَیهِ: و این‌گونه شما را امّت وسط قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و رسول بر شما گواه باشد و قبله‌ای که بر آن بودی را قرار ندادیم مگر برای این‌که کسانی را که از رسول پیروی می‌کنند، از آنان که به پشت سرشان برمی‌گردند، معلوم سازیم. «سورۀ بقره، آیۀ ۱۴۳»

[۳]. از آنجا که مجالی برای پر‌داختن به سخن در این زمینه ندارم؛ لذا نظرگاههای تفصیلی و پرداختن به حکمت‌ها و فوائدی را که در تعلیمات عبادی شارع، در هر یک از عباداتی که شریعت مقرّر نموده است، وجود دارد، به عرصۀ دیگری از سخن وامی‌گذارم و پر کردن این جای خالی را به یکی از شاگردانم محوّل می‌کنم.

از خدای تعالی برای اعتصام به ریسمان الهی مدد می‌جوییم و با همۀ وجود به او روی نموده و درخواست می‌کنیم که ما را از شرافت عبادتش محروم نسازد. خداوند کسی است که رحمتش همه‌چیز را فرا گرفته است. وَ ما لِیَ لا اَعبُدُ الَّذی فَطَرنی وَ اِلَیهِ تُرجَعُونَ: چه دلیلی وجود دارد که کسی را که مرا آفریده و همگی به‌سوی او باز خواهید گشت عبادت نکنم؟ «سورۀ یس، آیۀ ۲۲»

[۴]. مباحثی را که در فصول آیندۀ این کتاب آمده است یکی از شاگردان شهید سعید آیت‌الله سیّد محمّد باقر صدر رضوان الله علیه با الهام از تعالیم و آثار ایشان، در جهت تحقّق خواستة استاد و کامل ساختن فوائد این مجموعه، به رشتۀ تحریر درآورده‌اند.