Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






رزق
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی

 

رزق

۞            رزق، مقدّر و مقسوم است و رزّاق خداست. رزقمان هنر ما نیست و حرص و تقلاّی ما آن را زیاد نخواهد کرد.

۞           آرام به طرف دنیا بروید، خدا اگر خواست زیادش را میدهد. مقدار رزق به تقلاّی فرد بستگی ندارد.

۞     حتّی یک ساعت به فکر رزقت نباش، به دنبال کسب و کار هم که میروی، بدان که در رزق، فاعل تام، خدای متعال است، انَّ اللهَ هُوَ الرَّّزّاقُ ذُوالقُوَّةِ المَتینُ: هرآینه خداوند همان روزی‌دهندهی نیرومند و محکمکار است.

۞    رزق دو گونه است؛ یکی آنکه تو را طلب میکند و یکی آنکه تو در طلب او هستی و عاقبت به تو نمیرسد، جز آنچه در طلب توست. رزق روحی هم همین‌طور است.

۞     خداوند امور دنیای بندگان را خود متکفّل و متعهّد گردیده و از آنها پرداختن به امور آخرت (شکر عطایای خدا) را خواسته است؛ امّا بندگان به تلاش در تهیهی دنیایشان پرداختهاند؛ گویا خداوند توانایی برآوردن نیازشان را ندارد، و از آخرت باز ماندهاند و آن را به خدا محوّل کردهاند.

۞     اگر امور دنیایی خود را به خدا واگذار کنیم، امور اخروی را نیز خدا تأمین خواهد کرد؛ امّا اگر بخواهیم امور دنیایی خود را با تقلاّی خودمان تأمین کنیم، ضمن اینکه چون رزق مقدّر و مقسوم است، تقلاّی بیهوده و بیثمری است، آخرتمان را هم تباه کردهایم.

۞     تا به حال هر چه خدا برای تو بریده بود، به تو رسیده است و غیر از آن به تو نرسیده است. خیالت راحت باشد که هیچ مال غیر را نخوردهای و فقط رزق خودت را خوردهای. از این به بعد هم همینطور است. اگر به این حقیقت اعتماد کنی و یقین بیاوری، دیگر تقلاّی بیهوده و تعدّی به دیگران نمیکنی. کار کردنت هم از آن پس تنها به قصد فرمان بردن از خدا خواهد بود، نه به این گمان که کارت سبب رزق تو است.

۞     تا به حال آنچه رزقت بوده، مصرف کردهای و آنچه رزقت نبوده، به تو نرسیده است. حتّی آنچه را از راه حرام تهیّه کردی و خوردی، حرص و تقلاّیت آن را نجس کرد؛ و الاّ اگر صابر بودی، همان رزق از راه حلال همانوقت به دستت میرسید. پس زاهد حقیقی تو هستی، چون ذرّهای بیش از رزق خود نخوردهای. از این به بعد هم همینطور خواهد بود. پس نه نسبت به گذشته غصّه داشته باش و نه نگران آینده باش.

۞            هر چیزی که به تو نرسید، بدان که از اوّل مال تو نبوده است.

۞     غم و شادیهای دنیا را اگر منها کنیم، چیزی نمیماند و طلبی نداریم. تا حالا هر چه بنا بوده، به ما رسیده است و هر چه مال ما نبوده، نرسیده است. بعد از این هم همینطور است. [قُل لَن ‌‌یُصیبَنا الاّ ما کَتبَ اللهُ لَنا: بگو جز آنچه خداوند برای ما مقرّر نموده، به ما نمیرسد. ما أَصابَک لَم‌ یکُن لِیُخطِئکَ و ما أخطَاَکَ لَم‌ یَکُن لِیصیبَکَ: آنچه به تو رسید، نمیشد از تو بگذرد و نرسد و آنچه از تو رد شد و به تو نرسید، نمیشد به تو برسد.]

۞     خدا قبل از عالم تشریع، رزقی را برای بندهای مثلاً در روز ماه رمضان بریده است. حالا او در روز ماه رمضان فراموش میکند که روزه است و آن غذا را میخورد، بعداً یادش میافتد که روزه بوده است. نه روزهاش باطل است و نه قضا دارد. این خدا بود که این فراموشی را بر او مسلّط کرد تا رزقی را که برای او مقدّر کرده بود، به او بخوراند. امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرماید: « وقتی خداوند امری را اراده کند، عقل عبد را میگیرد و آن کار را به دست او جاری میکند، بعد عقلش را به او باز میگرداند ». بسیاری از خیراتی که خدا به ما رسانده، اینگونه بوده است والاّ اگر به عقل خودمان بود، آن کار را نمیکردیم.

۞     خدا عبادت وعدهی بعد را نخواسته است؛ ولی ما روزی سالهای بعد را هم میخواهیم، در حالی که معلوم نیست تا یک وعدهی بعد زنده باشیم.

۞     اگر غلام خانهزادی پس از سالها بر سر سفره‌ی صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصّهدار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصّه‌خوردن صاحبش را اذیت میکند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصّهدار و نگران باشیم.

۞            دندان طمع دنیا و آخرت را بکن، ولی هر چه خدا عطا کرد، بپذیر.

۞     دوست اهل بیت علیهم السّلام دست به دهان است؛ چیزی گیرش آمد، به قدر نیاز میخورد و بقیه را میبخشد، چیزی ذخیره نمیکند.

۞     انسان اوّل غرق طبیعت است و حلال و حرام سرش نمیشود و هر چه میرسد، میخورد. بعد میفهمد که حلال و حرامی هست و در پی رزق حلال میافتد. بعد میفهمد اگر از دنیا به قدر رفع ضرورت استفاده کند، مثل اکل میته که برای فردی که از گرسنگی در معرض مرگ است جایز میباشد، برای او هم جایز خواهد بود. بعد میبیند که خدا چنان بر خلقش مسلّط است که روزی حرام به آنها نمیدهد؛ لذا هر چه خدا برای او پیش آورد را رزق حلال میداند و بیدغدغه میخورد و استفاده میکند.

۞     از دادههای خدا آنچه را که میبینی، اندازه دارد، ولی آنهایی را که نمیبینی، بزرگ‌تر است و لا حدّ است. انشاءالله هر چه را لطف فرموده است، خودش نشانمان بدهد. هر چه اندازه‎ی خود ما بزرگ‌تر شود، مقدار بیشتری از عطایای خدا را میبینیم. خداوند بغیر حساب داده است؛ یعنی بیحدّ و اندازه داده است. از آنچه داده، از ما حساب هم نمیکشد. ما هم حساب نمیکردیم که چنین روزگاری برای ما پیش بیاید و بیحساب به ما بدهد.

۞     اِنَّ اللهَ یَرزُقُ مَن یَشاءُ بِغَیرِ حِسابٍ. همانا خداوند هر کس را که بخواهد، بی‌حساب روزی می‌دهد. بغیر حساب سه معنی دارد: ۱/ آنچه را میدهد، به این حساب نبوده که در قبال حسناتی باشد که انجام دادهای. ۲/ از آنچه داده، حساب نمیکشد. ۳/ بیاندازه و بیحساب و زیاد میدهد.

۞    خدا در مورد روزیی که به مؤمنین داده است، از آنها حساب نمیکشد و سؤال نمیکند، بلکه از دلشان و محبّتشان که امانت خدا نزد مؤمن است، سؤال میکند که به چه کسی سپردهاند. حالا که خدا از روزی سؤال نمیکند، تو هم از او سؤال نکن؛ چون دستور دادن به صاحبخانه عیب است. گله و شکایت هم نکن. اگر هم یک وقت از دهانت پرید، زود استغفار کن.

۞     قرآن فرمود: مَن قُدِرَ عَلَیهِ رِزقُهُ فَلیُنفِق: هر کس روزی‌اش تنگ شد، پس باید (از همان چیزی که دارد) انفاق کند. امیرالمؤمنین علیه السّلام هم فرمود: اِذا اَملَقتُم فَتاجِرُوا اللهَ بِالصَّدَقَةِ: هنگامی که فقیر شدید، پس با صدقه دادن با خدا تجارت کنید. صدقه کلید رزق است.

۞    پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: أنَا وَ عَلی اَبَوا هَذِهِ الأُمَّةِ: من و علی دو پدر این امّتیم. فرزندان بر سر سفرهی پدرشان رزق میخورند و از پدرشان ارث میبرند. مگر ندیدی که حضرت امیر علیه السّلام به در خانههای نیازمندان غذا میبرد؟ حالا این کار را نمیکند؟
 

 

این نشانی پست الکترونیک دربرابر spambot ها و هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن شما نیازمند فعال بودن جاواسکریپت هستید