Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






مدیریّت
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
مدیریّت

۞     همانطور که خداوند فرمود: اِقرَاء کِتابَکَ، مدیر خوب هم کسی است که به زیردستانش بگوید من تو را قبول دارم، خودت کار خودت را کنترل کن، من نمیگذارم کسی در کار تو دخالت کند. مدیر کسی است که عیب زیردستانش را بپوشاند، نه اینکه برای یافتن عیوبشان تجسّس کند و عیبهایشان را برملا کند.

۞     اگر رئیس ادارهای هستی و یکی دو خطا از زیردستت دیدی، به روی خودت نیاور و به رخ او نکش. وقتی او دید در عین اینکه تو میتوانستی همهی عیبهایش را کشف کنی، اصلاً به عیوبش نگاه نکردهای و اگر هم عیبی را متوجّه شدی، به روی خودت نیاوردهای و باز هم به او ابراز اعتماد میکنی، خودش اصلاح میشود.

۞     مدیر یعنی مدارا کن. هر کس با زیردستانش بهتر مدارا کند، مدیر بهتری است. وقتی مدارا کرد، آنها عبد و مطیع او میشوند و از دل و جان برایش کار میکنند.

۞     حقّ رعیت بر والی این است که در رابطه‌ با آنها سعهی صدر به خرج دهد و سینهاش باز باشد و آنها را خوشحال کند. حقّ والی بر رعیّت این است که اطاعت کند و چون و چرا و گله و شکایت نکند. اگر یکی از اینها به هم بخورد و یکی حقّ دیگری را رعایت نکند، بلایی در آن قوم پدید میآید که آن را زیر و رو میکند. پس از خدا بخواهید که هم والیانمان را والی شایسته قرار دهد و هم رعیّت فرمان ببرند. اگر تو درست وظایف رعیّت بودنت را عمل کردی، اگر والی بد هم باشد، خدا او را عوض میکند. اگر این دو حق رعایت شود، در آنجا خدا و پیامبر و ائمّه علیهم السّلام و همهی حق دیده میشود. ائمّه علیهم السّلام فرمودند اگر حقّ ما را رعایت نکنید و ما را اذیت کنید، خداوند سلطانی را بر شما حاکم میکند که به شما رحم نخواهد کرد.

۞     در خطبهی ۲۱۶ نهج البلاغه امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرماید: از بزرگ‌ترین حقوقی که خداوند مراعات آن را واجب نموده است، حقّ والی بر رعیت و حقّ رعیت بر والی است که اگر هر دو حقوق یک‌دیگر را ادا کنند، همهچیز اصلاح میشود؛ امّا اگر یکی از این دو حقّ دیگری را رعایت نکند، یعنی والی برای رعیت خیرخواهی نکند و در صدد تأمین احتیاجاتش نباشد و یا رعیت از والی اطاعت نکند، همهچیز بر هم میریزد و مثل زمینی که سه بار شخم بزنند، همه چیز خراب و ویران میشود.

هر کس در زندگی خود سرپرستی عدّهای را بر عهده دارد، مثل افراد خانوادهاش یا کارگران و کارمندانش و متقابلاً خودش هم سرپرستی دارد، مثل پدر یا مربّی یا رئیس؛ پس هم والی است و هم رعیت. این فرمایش امیرالمؤمنین علیه السّلام در مورد همه کس صادق است، یعنی باید هم حقّ رعیّتهایش را رعایت کند و هم حقّ والیهایش را. همهی خلق رعیت خدا و محمّد و آل محمّد علیهم السّلام میباشند. خدا نکند کسی از والی خود غیبت کند یا به جای مدارا با رعیتش، پردهدری کند.