Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






رجاء و بشارت
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
رجاء و بشارت

۞     علی علیه السّلام فرمود: اَلفَقیهُ کُلُّ الفَقیهِ مَن لَم ‌‌یُقَنِّطِ النَّاسَ مِن رَحمَةِ اللهِ وَ لَم ‌‌یُؤیِسهُم مِن رَوحِ اللهِ وَ لَم ‌‌یُؤمِنهُم مِن مَکرِ اللهِ: فقیه کامل کسی است که مردم را از رحمت الهی ناامید و از لطف الهی مأیوس و از مکر الهی آسوده خاطر نسازد.

۞            فقه مشکلگشاست، نه مشکلزا ! فقیه کسی است که مردم را به رحمت الهی امیدوار کند، نه اینکه آنها را مأیوس سازد.

۞     در حدیث قدسی است که خداوند میفرماید: کسانی که به من پشت کردهاند، اگر میدانستند من چه مقدار به آنها اشتیاق دارم، از شوق جان میدادند. (لَو عَلِمَ المُدبِرُونَ عَنّی کَیفَ اشتِیاقی بِهِم لَماتُوا شَوقاً.) کسانی که به خدا پشت کردهاند، ظاهرشان از روی جهل به خدا پشت کرده، ولی عمق باطنشان روکننده‌ی به خداست. راه موت و بازگشت به خدا این است که بیابیم خدا با ما آشتی است و مشتاق ماست.

۞     نَبِّیء عِبادی اَنّی اَنَا الغَفُورُ الرَّحیمُ: به بندگانم خبر بده که همانا من بخشنده و مهربانم. چقدر شیرین است و از آن شیرینتر اینکه میگوید اگر توی بغلم نیایی، عذابت میکنم. وَ اَنَّ عَذابى هُوَ العَذابُ الاَلیمُ: هرآینه عذاب من همان عذاب دردناک است. این عبارت بیشتر از عبارت اوّل حاکی از این حقیقت است که خدا بندهاش را دوست دارد. مثل مادری که به بچّهاش میگوید اگر این غذای گوارا و لذیذ را نخوری، کتکت میزنم.

۞            در تهدیدهای الهی بیشتر از بشارتها محبّت وجود دارد.

۞     انسان وقتی نوهدار شد، بیش از فرزند خودش حواسش به نوهاش است و بیشتر نوه را نگاه میکند و ناز و نوازش مینماید. علّت آن هم این است که نوه دورتر از فرزند است. بشارت میدهم که خدا هم بندهای را که از او دور میشود، بیشتر مواظبت میکند و مورد توجّه قرار میدهد.

۞            اگر با قرآن انس پیدا کنی، آیات عذاب را هم شیرین خواهی یافت.

۞     یک اعرابی در حال اضطراب و پریشانی در مسجد پیامبر به خدمت آن حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم رسید و از ایشان پرسید در قیامت کار خلق به دست کیست؟ حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: بِیَدِ الکَریمِ: به دست خدای کریم. اعرابی که از شنیدن این سخن غرق بهجت و سرور شده بود، سه بشکن زد و در حالی که مشکلش حلّ و نگرانی‌اش برطرف شده بود، از مسجد خارج شد. سه بشکن یکی مال افعال، یکی مال صفات و دیگری مال ذات بود. یا یکی مال دنیا، دیگری مال برزخ و سومی مال قیامت بود. حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم به اصحاب فرمودند:  او جاهل به مسجد داخل و فقیه از مسجد خارج شد .