Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






شیطان
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
شیطان

۞            خداوند شیطان را هم برای تکامل انسان قرار داده است تا ناخالصها را از بهشت دور و خالصها را به بهشت داخل کند.

۞            به شما بشارت میدهم که میتوان بر شیطان غالب شد. اِنَّ کَیدَ الشَّیطانِ کَانَ ضَعیفاً: همانا کید و مکر شیطان ضعیف است.

۞     کسی که در کارهایش بسم‌‌الله بگوید، شیطان از او غافل میشود و او میتواند به راهش برود. وقتی وجود خودش بسم‌الله شود، اجنّه و شیاطین از او فرار میکنند.

۞            انسان وقتی به ولایت و محبّت راه پیدا میکند، شیطانش تسلیم او میشود.

۞            شیطان وجودش اعتباری است، میتوان به خود گفت اصلاً نیست.

۞     گرچه شیطان از خدا تا روز قیامت عمر تقاضا کرد، ولی خداوند به او فرمود: تا یَومِ ‌الوَقتِ ‌المَعلوُمِ به تو مهلت دادم. از کجا که آن‌وقت معلوم یک ساعت بعد نبوده است؟ شاید شیطان اصلاً نابود شده باشد. بنابراین از شیطان حرف نزن، از خوبان حرف بزن.

۞     در جلسهای دو نفر با هم بحث میکردند، یکی از وجود شیطان و حیلههای او صحبت میکرد و دلیل میآورد و دیگری با دلیل ثابت میکرد که شیطان عدمی است و حیلههای او ضعیف است. نظر مرا خواستند. من فکر کردم هر قدر هم که کمعقل باشم، باید کمک کسی باشم که شیطان را ضعیف و نابود میکند.

۞     در دوران جوانی‌ام یکی از علمای نجف برای معالجه به تهران آمدند و من هم از ایشان دعوت کردم مهمان ما باشند و نماز جماعت را در مسجد متروکهای در ده ما اقامه کنند که سالها قبل امام جماعتش از دنیا رفته بود و جماعت در آن برپا نمیشد و هم من روزها ایشان را به تهران پیش دکترها ببرم. چند روز که نماز جماعت دائر شد، بازماندگان امام جماعت قبلی مسجد نامهای به امام جماعت جدید نوشتند که شما باعث نشوید مسجد آبا و اجدادی ما غصب شود و نامه را در صف جماعت به آن عالم دادند. ایشان هم بعد از اینکه آن را خواندند، به من دادند که بخوانم. وقتی نامه را خواندم، گویا کمرم شکست. خیلی ناراحت شدم که چرا مردم اینطور هستند. مسجدی که سالها متروک مانده بود، حالا که چند روز است جماعت در آن دائر شده، اینگونه میخواهند جلوی آن را سد کنند. در بازگشت از مسجد حالم به گونهای بودکه آن عالم متوجّه شد. ایشان به من گفتند: ناراحت نباش، اگر کسی برای خدا قدم برداشته است، بر خود خداست که موانع راه را از میان بردارد، نباید نگران موانع بود. آنچه جای رسیدگی و توجّه دارد، این است که نیّت واقعاً خدایی و خالص باشد، بقیهی کار بر عهدهی خود خداست. این حرف روحیّهی تازهای به من داد و اتفاقاً همینطور هم شد و خود خدا آن مانع را برطرف کرد. این نکته که آن عالم گفت، خیلی مهم است و در همهی مسیر به درد مؤمن میخورد.

۞            وقتی کسی به مهمانی دعوت شده باشد و برای ملاقات صاحبخانه بخواهد وارد شود، وظیفهی صاحبخانه است که به سگ پاسبان که برای ممانعت از ورود بیگانگان کنار در بسته است، بگوید به او کاری نداشته باشد و بگذارد داخل شود. شیطان سگ درگاه خداست. برداشتن موانع از قبیل شیطان بر عهدهی صاحبخانه است. شما یک کار بیشتر ندارید و آن توجّه کامل به صاحبخانه است. کَانَ حَقّاً عَلَینا نَصرُ المُؤمِنینَ: بر ما حقّی است که مؤمنان را یاری کنیم. اِنَّ عِبادی لَیسَ لَکَ عَلَیهِم سُلطانٍ: ای شیطان، هرآینه تو بر بندگانم تسلّط نداری.

۞     شیطان مثل سگ پاسبان خانهی خداست. هر کس با صاحبخانه کار داشته باشد، حقتعالی چون ضامن راهش است، به شیطان میگوید این از خود ماست، بگذار داخل شود. امّا اگر کسی ریگی توی کفشش باشد و قصد دزدی داشته باشد، شیطان نمیگذارد. خود شیطان گفت: فَبِعِزَّتِکَ َلاُغوِیَنَّهُم اَجمَعینَ الاّ عِبادَکَ مِنهُم المُخلَصینَ: خداوندا به عزت تو سوگند که جز بندگان خالص شدهات، همهی انسانها را گمراه و اغوا میکنم.