Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






قرآن
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
قرآن

۞            هم قرآن و هم مخلوقات تنزیلند. (کتاب تشریع و کتاب تکوین) تَنزیلٌ مِن رَبِّ العَالَمینَ.

۞            قرآن و انسان هر دو از یک جا تنزیل شدهاند؛ تَنزیلٌ مِن رَبِّ العَالَمینَ. لذا قرآن برای انسان خیلی آشناست.

۞     احادیث جنبهی خلقی و قرآن جنبهی الهی پیامبر است. با اینکه قرآن از لبان مبارک رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آمده است؛ امّا هنگام خواندن قرآن، شما اصلاً به پیامبر توجّه ندارید و مستقیم شما را به خداوند پیوند داده است.

۞      قرآن صدای آشناست و از همهی صداها، حتّی از صدای پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و اهل بیت علیهم السّلام آشناتر است. هیچ کلامی شیرینتر و آشناتر از قرآن نیست. آن‌قدر آشناست که گویی این کلام روزی از خودمان صادر شده است. گویی روزی خودمان آن را گفتهایم.

۞     القُرآنُ عِباراتٌ وَ اِشَاراتٌ وَ لَطائِفٌ وَ حَقائِقٌ. فَاَمَّا العِباراتُ لِلعَوامِ وَ الاِشاراتُ لِلخَواصِّ وَ اللَّطائِفُ لِلاَولِیاءِ وَ الحَقائِقُ لِلاَنبِیاءِ: قرآن عبارات و اشارات و لطایف و حقایق است. امّا عبارات قرآن برای عموم خلق و اشارات آن برای خواص و لطایف آن برای اولیا و حقایق آن برای انبیا است.

۞     قرآن صدای عشق است.  از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر  ندای محبّت و صدای محبّت چشیدنی و درک کردنی است، نه وصف کردنی. فیوضات بزرگ خدا را میشود درک کرد، ولی نمیتوان بیان کرد.

۞     سرّیترین حرفها را خدا آشکارا؛ امّا به زبان اشاره در قرآن نوشته است. کسی که با خدا یگانه و رفیق باشد، زبان عشق را، یعنی اشارات محبوب را خوب میفهمد.

۞     قرآن نامهی دوست است و زبان اهل محبّت، زبان اشاره است. اشارت را اهل محبّت درک میکنند. اگر اهل محبّت شدی، قرآن را خواهی فهمید.  آن کس است اهل بشارت که اشارت داند 

۞            قرآن را هر روز بخوان.

۞            دوست اهل بیت علیهم السّلام لساناً و صفتاً و ذاتاً قرآن را میخواند؛ با همهی وجودش قرآن را میخواند.

۞     یک آیهی قرآن که نظرت را جلب میکند، تا کاملاً آن را هضم نکردهای و نخوردهای و سیراب نشدهای از آن عبور نکن. پاک کردن ته ظرف غذا مستحب است. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم ظرفی را که در آن غذا میل میفرمودند، با انگشت تا آخرین ذرّات غذا را چنان پاک میکردند و میخوردند که نیازی به شستن نداشت.

۞            از قرآن یک کلام را بگیر و مزمزه کن و آن را بچش. اگر کسر داشتی، سراغ کلام دوم برو.

۞     صاحب کلام در کلامش حضور دارد. قرآن را بخوانید تا به صاحب کلام ملحق شوید. نگاه کردن با دل بالاتر از خواندن است. مَن رَأنى فَقَد رَأَی الحَقَّ: هر کس مرا دید، هرآینه حق را دیده است.

۞     صاحب کلام، در کلام خود ظاهر میشود. امام صادق علیه السّلام در مورد قرآن میفرماید: لَقَد تَجَلَّی اللهُ فى کَلامِهِ وَلَکِنَّ الخَلقَ لا یَبصِرُونَ: هرآینه خداوند در کلام خویش متجلّی است، ولکن آفریدگان او را نمیبینند.

۞     در ظاهر، ابتدا باید قرآن را خواند؛ اگر سواد نداریم، وضو بگیریم و نگاه کنیم؛ اگر چشم نداریم، وضو بگیریم و با دست مَس کنیم؛ قرآن کار خودش را میکند و نورش به دل نفوذ میکند. در باطن، بالاتر از همه مَس است. لا یَمَسُّهُ الاّ المُطَهَّرَونَ: جز پاکان قرآن را مس نمیکنند. عَلِیٌّ مَمسُوسٌ فى ذاتِ اللهِ: علی ممسوس در ذات خداست. مَس کردن قرآن ملاقات با علی علیه السّلام است.

۞            مرحله‌ی اوّل، قرائت قرآن است؛ امّا اگر سیر نشدی، به آن نظر کن. از این بالاتر مسّ قرآن است.

۞     خداوند کلامش را یک بار تنزیل کرد. پیامبر و اهل بیت علیهم السّلام هم برای فهم مردم، کلام حق را برای بار دوم تنزیل کردند. ما دیگر حقّ تنزیل نداریم.

۞            اگر قرآن را نمیفهمی، از خود صاحب کلام که همراه کلامش است، بخواه که به تو بفهماند.

۞     اَلرَّحمنُ عَلَّمَ القُرآنَ خَلَقَ الاِنسانَ عَلَّمَهُ البَیانَ: خدای رحمان قرآن را تعلیم کرد و به این وسیله انسان را آفرید و به انسان بیان آموخت و انسان زبان به دعا گشود. قرآن که بخوانی، خدا با تو حرف میزند. دعا که میکنی، تو با خدا حرف میزنی. تا کسی انسان نشده است، حقّ بیان ندارد و باید دم از سخن ببندد. قبل از تعلیم قرآن ما بودیم، ولی شیء مذکوری نبودیم و اسمی نداشتیم. قبل از انسان شدن، فرد قابل ذکر نیست و ارزش ندارد. هَل اَتیٰ عَلَی الاِنسانِ حینٌ مِنَ الدَّهرِ لَم ‌‌یَکُن شَیئاً مَذکُوراً: آیا نیامد بر انسان روزگاری که چیز قابل ذکری نبود؟

۞     اَلرَّحمنُ عَلَّمَ القُرآنَ خَلَقَ الاِنسانَ. این موجود بعد از تعلیم قرآن بود که انسان شد و نام انسان به او داده شد و قبل از آن انسان نبود. بعد از تعلیم قرآن و ساخته شدن انسان، عَلَّمَهُ البَیانَ؛ زبانش به حکمت گویا میشود.

۞     یکی از علمای اهل معنیٰ برای زیارت امام حسین علیه السّلام، معمولاً با پای پیاده از نجف به کربلا مشرّف میشد. روزی یکی از رفقایش اظهار تمایل کرد همراه او به کربلا مشرّف شود و لذا با هم راه افتادند. در بین راه برای این که از فرصت بهره ببرند، شروع کردند به اتّفاق سورههایی از قرآن را از حفظ خواندن. مقداری که گذشت، یکی از آن دو ساکت شد و دیگری قرآن میخواند و او گوش میداد. بعد رفیقش ساکت شد و او قرآن میخواند. تا کار به جایی رسید که هر دو ساکت شدند؛ امّا با تعجّب دیدند قرآن دارد خوانده میشود و هر دو گوش میدادند.

۞     همهی قرآن در سورهی حمد است و همهی سورهی حمد در بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحیمِ آن و همهی بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحیمِ در  ب  بِسمِ‌اللهِ و همهی ب در نقطهی زیر ب نهفته است و علی علیه السّلام فرمود: منم نقطهی زیر  ب  بِسمِ‌اللهِ‌الرَّحمنِ‌الرَّحیمِ. نقطه هیچ ندارد. این نهایت تواضع علی در برابر پروردگار خویش است؛ امّا همهی حروف و کلمات و نوشتهها و علوم از همین نقطه ایجاد میشود. همهی قرآن علی است.

۞     تأکید زیاد بر ظواهر قرائت و تجوید، جلسات قرائت قرآن را خراب کرد و از بین ‌برد. وقتی یک جوان با عشق به قرآن به جلسه میآید و معلّم جلسه دائم از قرآن خواندنش ایراد تجویدی میگیرد، او خجلت زده میشود و چه بسا محبّتش به قرآن صدمه ببیند. امّا اگر بگذارند هر طور که میتواند، بخواند و از او ایراد نگیرند، چند وقت که به جلسه آمد و قرآن خواندنهای دیگران را دید، کم کم قرائتش هم اصلاح میشود. ضمن اینکه از نور قرآن بهرهمند میگردد.

۞     با فقط به تجوید و اصلاح ظاهر اهتمام نمودن، مغز و حقیقت قرآن را از بین میبرند. این چقدر بی‎‎عقلی است که ما هم مثل اهل سنّت در وقت خواندن قرآن، داد و فریاد کنیم، در حالی که قرآن میفرماید: اِذَا قُرِیءَ القُرآنُ فَاستَمِعُوا لَهُ وَ أنصِتُوا لَعَلَّکُم تُرحَمُونَ: هنگامی که قرآن خوانده میشود، به آن گوش بسپارید و ساکت شوید تا شاید مورد رحمت واقع شوید. اِستَمِعُوا یعنی گوش دادن که لازمهاش حرف نزدن و سکوت کردن است. امّا أنصِتُوا خیلی معنایش بلند است؛ یعنی نه تنها زبانت، بلکه همهی ظاهر و باطن وجودت را ساکت کن و دل بده و توجّه کن! و آنچه را گوش دادی، هضم کن!

۞     خداوند فرمود: وقتی قرآن میخوانند، گوش بدهید و ساکت شوید. اهل سنّت به جای سکوت کردن فریاد میکنند و الله الله میگویند. گویا از آن میترسند و رم میکنند. این مانع میشود که از نور قرآن بهرهمند شوند.