Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






تفکّر، تعقّل، تذکّر
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
تفکّر، تعقّل، تذکّر

۞            تفکر و تعقّل برای نجات خودمان، جهاد اکبر است.

۞            راه رشد کردن در تذکّر و تفکّر و تعقّل است، یعنی بهره گرفتن و به کار گرفتن ذکر و فکر و عقل.

۞     کسی که میخواهد یک خانه بخرد، چند مدّت در خیال خود مشغول آن است، کسی که میخواهد به صاحبخانه راه پیدا کند چطور؟

۞     جَمالُ النِّساءِ زینَتُهُنَّ وَ جَمالُ الرِّجالِ عَقلُهُم: زیبایی زنان با به کار گرفتن زینتشان آشکار میشود و زیبایی مردان با به کار گرفتن عقلشان.

۞            هر چه از فکر و عقل کار بکشیم، لطیفتر میشود و به تفکّر و تعقّل میافتد.

۞     تفکر یعنی از فکر خود استفاده کردن، تعقّل یعنی عقل خود را به کار گرفتن، تذکّر یعنی از ذکر بهره بردن. این چند قلم شرط نجات انسان است و قرآن بر آن تأکید میکند.

۞     اینکه گوسفند حیوان شریفی است و همه چیزش حلال و پاک و نافع است، مال این است که نشخوارکننده است؛ یعنی چیزی را که میخورد، دوباره مزمزه میکند و فکر می کند که آنچه خوردم، چقدر خوشمزه است. انسان هم از علم و فهم و کمال، هر چه که میشنود، باید روی آن فکر و مطالعه بکند. انسان هم اگر تعقّل و تفکّر کند، شریف میشود.

۞     حیواناتی که نشخوار میکنند، حلال گوشتند. مؤمن هم نماز که میخواند، قرآن که میخواند، عبادت که میکند، آنها را مزمزه میکند تا طعمش آشکار شود. اینها طعامهای بهشتی و غذاهای سفره‌ی اهل بیت علیهم السّلام است، باید با تأمل از آنها خورد تا بهرهی بیشتری برد. سعی کن مزهی آنها را با مطالعه و تفکّر احساس کنی. اگر نماز را مزمزه کنی، حجّت خدا در آن پیدا میشود و اگر قرآن را مزمزه کنی و مطالعه نمایی و فرمان ببری، از همهی اهل دنیا مستغنی میشوی.

۞     برای باز شدن ذائقهی روح و چشیدن طعم غذاهای بهشتی در اذکار و مناجاتها و عبادات باید آنها را مزمزه کرد، یعنی با تأمل و تفکّر به آنها پرداخت. باید مطالعه کرد. مثل حیوانات حلال گوشت که آنچه را میخورند، دوباره به دهان آورده و نشخوار میکنند، باید غذاهای روح را هم با تفکّر نشخوار کرد تا طعم آن ظاهر شود و تحلیل برود و جذب روح و جان انسان شود. مجالس ذکر خدا و خوبان خدا مرتع مؤمن است.

۞     قلب مؤمن مثل غنچه است. مؤمن با تفکّر و تعقّل و تذکّر در خوبی خدا و اهل بیت علیهم السّلام دلش دچار محبّت آنها میشود. وقتی محبّت پیدا کرد، از آنها راضی میشود. وقتی به رضا رسید، غنچهی دلش میخندد و میشکفد و کارش تمام میشود.

۞     یک خورده تفکّر کنی، خیلی زود راه میافتی. در حدیث اولواالالباب است که تا تفکّر کنی، حبّ خدا تو را میگیرد و بقیهی راه را محبّت میبرد.

۞     چشمهی محبّت امیرالمؤمنین علیه السّلام در باطنتان است. کمی سر به گریبان فرو برید و در درون خود کار کنید تا به آب برسید. اگر اهل فکری، فکر کن و اگر اهل ذکری، ذکر کن و اگر اهل دلی، با دلت کار کن که از همه بالاتر است.

۞     شب و روز مقداری به تفکّر بپرداز و ببین این پدر و مادر به این خوبی را چه کسی به تو داده است، این بدن سالم را، این عقل سالم را، این زن و بچّه را و این همه نعمت را چه کسی به تو داده است. عَلَی العَاقِلِ اَن یَکُونَ لَهُ سَاعَاتٌ  سَاعَةٌ یَتَفَکَّرُ فى ما صَنَعَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ اِلَیهِ: شخص خردمند باید در هر شبانهروز خود زمانهایی اختصاص دهد  زمانی که در آن بیندیشد در مورد اینکه خداوند درباره‌ی او چه کرده است. اَلتَّفَکُّرُ فِی آلاءِ اللهِ نِعمَ العِبادَةِ: اندیشیدن در مورد نعمتهای الهی نیکو عبادتی است.

۞     کسی که تفکّر و تعقّل و تذکّر نداشته باشد، رشد ندارد. هر شب بعد از خواندن نماز مغرب یک ربع بنشین و فکر کن. اگر چیزهایی که به فکرت آمد قشنگ بود، شکر کن و صلوات بفرست و اگر زشتیها به فکرت آمد، استغفار کن. هر چه را قشنگ دیدی که خدا کرده است و هر چه را هم زشت دیدی، چه دیگری را و چه خودت را، استغفار کن و ببخش تا ببینی همه قشنگند و همه را خدا کرده است. خوب است فکرهای هر شبت را و هر چه را به خاطرت آمد، در دفترچهای یادداشت کنی، هم چیزهایی را که خدا داده و هم هر چه را خودت کردهای؛ چه زشت و چه زیبا.

۞     لازم نیست از زندگی ببُری و خلوت کنی. اگر هر شب یک ربع فکر کنی، کم کم همهی وقتهایت را میگیرد و به هر کاری مشغول باشی، دائماً فکر خدا هستی و این فکر مانع کارهای دنیوی‌ات هم نخواهد بود. یاد خدا این نیست که انسان درها را به روی خودش ببندد. همان یک ربع خلوت و تفکّر در مورد اینکه کجا بودهای و الآن کجا هستی و نهایتاً به کجا خواهی رفت، کافی است.

۞      فکر که بکنی، همهچیز پیدا میشود. فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبَادَةِ سَبعینَ سَنَةٍ : یک ساعت تفکّر از عبادت هفتاد سال بهتر است. مقصود از ساعة لحظهای است که گم‌شدهای را که دنبالش میگردی، پیدا میشود. وقتی دنبالش میگردی، فکر نیست، لحظهای که پیدا میشود، فکر است. این لحظه از هفتاد سال عبادت افضل است. یک دقیقه که بنشینم تا عیب یا حسن کارم را پیدا کنم، سبب میشود بهبودی‌ای در کارم ایجاد شود که هفتاد سال کارم را پیش بیندازد. ساعت چندتاست؛ زمان آمدن پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، هنگام ظهور امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه و لحظهی آغاز قیامت. هفتاد سال عبادت یک طرف و لحظهی دیدار پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم یا دیدن امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه و یا ملاقات خدا هم یک طرف.

۞     حتّی ماهی یک بار هم که شده، بعد از نماز فکر کن و به حساب خودت رسیدگی کن. با فکر میتوان کاسبیهایی را پیدا کرد که یک معاملهاش سود هفتاد سال کاسبیهای قبل را داشته باشد.

۞     عبرت سبب رشد انسان است. اگر کسی عبرت نگیرد، کارش خیلی عقب میافتد. دائم خدا با او کار میکند، ولی او نگاه نمیکند و نمیبیند و عبرت نمیگیرد. مثلاً وقتی او از خدا فاصله میگیرد، خدا هم درها را بر روی او میبندد؛ امّا چون او به نظر عبرت نگاه نمیکند، علّت اینکه درها به رویش بسته شده را نمیفهمد و آنچه را خدا با این کار به او گفته است، درک نمیکند.