Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






رغبت و اکراه
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
رغبت و اکراه

۞     خداوند میفرماید: اُدعُونى اَستَجِب لَکُم: یعنی من را به خانهی دلتان دعوت کنید، من اجابت میکنم و در دل شما وارد میشوم. خدا و اهل بیت علیهم السّلام به زور متوسّل نمیشوند. خود فرد باید طالب باشد تا وارد دل او شوند.

۞            در زیارت و عبادت، قلب را جلوتر بفرستید.

۞            هر حرفی که میخواهیم بزنیم، دلمان را جلو بفرستیم و اگر از دل بیرون آمد، به زبان جاری کنیم.

۞     ولایت همان رغبت است. همانگونه که اگر کسی چیزی را بدون رغبت و با اکراه به ما بدهد و بخواهد بر ما منّت بگذارد، هر چه باشد نمیپذیریم، عبادت بی‎‎ولایت (بی‎‎رغبت) هم پذیرفته نیست. لسان عاقل وراء قلب اوست؛ لذا اوّل دلش میل میکند، سپس زبانش ذکر مینماید.

۞     در حدیث قدسی است که: مَن أَصبَحَ عَلَی الدُّنیا حَزیناً فَقَد أَصبَحَ عَلَی اللهِ ساخِطاً: کسی که نسبت به اوضاع دنیوی‌اش ناخشنود است، در واقع نسبت به خدا غضبناک است. امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمود: مَن أَصبَحَ عَلَی الدُّنیا حَزیناً فَقَد أَصبَحَ لِقَضاءِ اللهِ ساخِطاً: کسی که نسبت به اوضاع دنیوی‌اش ناخشنود باشد، در واقع نسبت به مقدّرات الهی خشمگین است. عبادت چنین شخصی از روی کُره است. این عبادت اگر کیفر نداشته باشد، ثواب هم نخواهد داشت.

۞     قبل از انجام عبادت، اندکی تأمل کن، رغبت و میل و اشتیاق خواهد آمد، آن‌وقت به عبادت مشغول شو؛ مثل اذن دخول خواندن قبل از وارد شدن به حرم برای زیارت. اگر رغبت باشد، نقائص احتمالی عمل قابل اغماض است. خداوند  سین  بلال را به خاطر رغبتش  شین  حساب می‌کرد.

۞            اگر انسان گرسنه نباشد و غذا بخورد (چه مادّی و چه معنوی)، از آن غذا بدش خواهد آمد.

۞     لیلةُالرّغائب که شب جمعهی اوّل ماه رجب است، یعنی شبی که همهی رغبتها و محبّتها به سوی خدا جهت داده میشود که آن هم جز با ولایت امیرالمؤمنین علیه السّلام نمیشود. ماه رجب ماه امیرالمؤمنین علیه السّلام است.

۞     سالها قبل جوان به کمال معنوی رسیدهای بود که با وی آشنایی و رفت و آمد داشتم. مرحوم آقا سیّد محمّدحسین حسینی تهرانی هم که وصف ایشان را شنیده بود، کراراً از من میخواست او را نزد آن جوان ببرم. یک بار او را به خانهی آن جوان بردم. میزبان برای ما چای آورد. من برداشتم، ولی آقا سیّد محمّدحسین گفت میل ندارم. آن جوان اهل کمال به وی گفت: اگر میل هم نداری، به خود بمیلان. مواظب باشیم نکند وقتی خدا و اولیائش میخواهند به ما چیزی بدهند، اظهار بی‎‎میلی کنیم. مرحوم شیخ محمّد کوفی که تشرّفاتش خدمت حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه معروف بود، بارها با تأسّف و حسرت این قضیه را نقل میکرد که روزی دراز کشیده بودم، دیدم یک آقای بزرگوار که اطرافشان نیز چند نفر ایستاده بودند، یک پیاله آب به من تعارف میکنند. من عرض کردم تشنه نیستم و آب میل ندارم. اطرافیان آن آقا گفتند: آب را بگیر و رد نکن؛ امّا من گفتم تشنه نیستم و آب میل ندارم. مگر ایشان چه کسی هستند که نباید دستشان را رد کرد؟ گفتند: ایشان آقای عالَم هستند. من خیال کردم میگویند آقای عالِم هستند. فکر کردم آقای عالِم یعنی چه. در همین فکر بودم که آن آقا و اطرافیانشان از نظرم پنهان شدند. بعد متوجّه شدم که گفتهاند ایشان آقای عالَمند، یعنی حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه. لذا خیلی غصّه خوردم که چرا اظهار بی‎‎میلی کردم و دست حضرت را برگرداندم و خودم را محروم کردم.

۞     حُفَّتِ الجَنَّةُ بِالمَکارِهِ وَ حُفَّتِ النّارُ بِالشَّهَواتِ: بهشت در ناگواریها و آتش دوزخ در لذایذ پیچیده شده است. این مال ابتدای راه است؛ امّا اگر جلوتر رفتی، برعکس میشود. یعنی کارهای نیک و ملاقات با مؤمن و زیارت مشاهد مشرّفه و معنویات که بهشت هستند، برای تو لذّتبخش میشوند و با میل و شهوت به سمت آنها میروی؛ امّا طبیعت و دنیا و اهل آن برای تو حزنآور و تلخ می‌شوند و با کُره به سمت آنها میروی. عمده این است که با میل و رغبت به سمت خدا و آخرت و اعمال نیک و با کُره و بی‎‎میلی به سمت دنیا و طبیعت برویم. در حدیث اولواالالباب هم فرمود: وَ جَعَلَ شَهوَتَهُ وَ مَحَبَّتَهُ فِی خالِقِهِ: و شهوت و محبّتش را در آفریدگار خویش قرار میداد. یعنی حتّی همین لذّات و شهوات دنیوی هم جهت خدایی پیدا میکند.

۞     اگر حبّ دنیا غالب باشد، شخص با کُره و بی‎‎میلی به سوی اعمال خیر و بهشت میرود و با میل و شهوات به سوی جهنّم و دنیا و اعمال زشت حرکت میکند. اگر در کسی شوق خداوند متعال و آخرت غالب شود و مهر دنیا کم گردد، قضیه دقیقاً به عکس میشود؛ یعنی با میل و رغبت به سوی بهشت میرود و با شوق در راه حق حرکت میکند و به مجالس یاد خدا و ذکر اهل بیت علیهم السّلام میل و رغبت دارد و با بی‎‎میلی و کُره به سمت جهنّم و اهل دنیا و غفلت میرود. آیهی حَبَّبَ اِلَیکُم الایمانَ وَ زَیِّنَهُ فِی قُلُوبِکُم وَ کَرَّهَ اِلَیکُم الکُفرَ وَ الفُسُوقَ وَ العِصیانَ: ایمان را محبوب شما قرار داد و کفر و فسوق و عصیان را مکروه شما قرار داد، بروز میکند. هر کاری هم که با کُره انجام گیرد، گویا انسان انجام نداده است. اِلاّ مَن اُکرِهَ وَ قَلبُهُ مُطمَئِنٌّ بِالایمانِ: مگر کسی که به اکراه مجبور به اظهار کفر شده است، در حالی که قلبش به ایمان مطمئن و آرام بوده است. لذا چون فرعون سَحَره را بر سحر اکراه و اجبار کرد (وَ ما اَکرَهتَنا عَلَیهِ مِن السِّحرِ: و آنچه از سحر که ما را به اجبار به آن واداشتی)، زود برگشتند و پیرو حضرت موسی علیه السّلام شدند.