Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






معصیت مؤمن
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
معصیت مؤمن

۞     معصیت برای دوستان اهل بیت علیهم السّلام مثل لباس عاریه است. مؤمن محال است معصیت را دوست بدارد ولو تحت فشار غرایض و جنبههای طبیعی از او سر بزند. وَ کَرَّهَ اِلَیکُم الکُفرَ وَ الفُسُوقَ وَ العِصیانَ: و کفر و فسوق و عصیان را مکروه شما ساخت. چون معصیت را با کُره انجام میدهد، برایش نمینویسند. روز قیامت هم این لباس عاریه را درمیآورند و تن اشقیا میکنند و در عوض عمل خوب اشقیا را که مال مؤمن است و برای اشقیا لباس عاریه است، از آنها میگیرند و بر تن مؤمن میکنند.

۞     گناه برای اهل ولایت مثل جامهی عاریه است که تحت تأثیر عادت و رسوم اجتماعی و برای عقب نماندن از دیگران، فرد آن را از صاحبش عاریه میکند و میپوشد و در حالی که جامه را بر تن دارد، زجر میکشد و مترصّد فرصتی است که آن را از تن بیرون آورد. گناه که اثر طینت سجّینی است، بر تن مؤمن که طینت علیّینی دارد، عاریه است، همانطور که خود طینت سجّینی در وجود مؤمن عاریه است و از عدوّ اهل بیت علیهم السّلام که طینتش سجّینی است، داخل در طینش شده است. روز قیامت عاریهها با آثار و تبعاتشان به صاحبانشان باز میگردد.

۞     مؤمن محال است معصیت را دوست داشته باشد، ولی ممکن است زیر فشار شهوات کُرهاً به معصیت مبتلا شود، ولی عمل با کُره را نمینویسند. ساحران بعد از اینکه ایمان آوردند، به فرعون گفتند وَ ما اَکرَهتَنا عَلَیهِ مِنَ السِّحرِ: و آنچه از سحر که ما را با اکراه به آن واداشتی.

۞     به دنیا اگر با کُره بپردازی، مثل این است که اصلاً نپرداختهای. اضطراراً و اجباراً و برای رفع حاجت و با بی‎‎میلی از دنیا استفاده کن، در این صورت گویا اصلاً به دنیا نیامدهای. حتّی اگر با کُره و تحت فشار جنبههای طبیعی و غرایز، گناهی از کسی سر بزند، در نامهی عملش نوشته نمیشود. (اِلاّ مَن اُکرِهَ وَ قَلبُهُ مُطمَئِنٌّ بِالایمانِ: مگر کسی که به اکراه مجبور به اظهار کفر میشود در حالی که دلش مطمئنّ به ایمان است.)

۞     اهل ولایت و دوستان اهل بیت علیهم السّلام محال است گناه را از آن جهت که گناه و معصیت خداست، دوست داشته باشند. ممکن است در اثر فشار شهوات و خواستههای طبیعی از یکی از آنها گناه سر بزند، ولی در همان حال ارتکاب گناه شرمنده است و به خاطر آن از خودش بدش میآید. یعنی کُره به گناه دارد. کَفیٰ بِالنَّدَمِ تَوبَةً: برای توبه ندامت و پشیمانی کفایت میکند. التّائِبُ مِنَ الذَّنبِ کَمَن لا ذَنبَ لَهُ: کسی که از گناه توبه کند، همچون کسی است که گناهی ندارد. بنابراین اهل ولایت بِکر باقی میمانند و این همان حسنهای است که با وجود آن هیچ سیئهای به فرد ضرر نمیرساند: حُبُّ عَلِیِّ بنِ اَبى‌طالِبٍ حَسَنَةٌ لا تَضُرُّ مَعَها سَیِّئَةٌ.

۞            دل از نور محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم آفریده شده و خیلی بزرگ و آقاست.

۞     دوستان اهل بیت علیهم السّلام دلشان معصوم است و هیچ خطا نکرده و نخواهد کرد. مؤمن محال است معصیت را دوست بدارد، ولی از بدنهایشان ممکن است در اثر فشار غرایز و خواستهها معصیت سر بزند. بدنهایشان مال طبیعت است. انشاءالله بدنها هم عوض شود. کسی که در کربلا بغلتد، بدنش هم تربت میشود. یّبَدِّلُ اللهُ سَیِّاتِهِم حَسَناتٍ: خداوند بدیهای آنها را به خوبی تبدیل میکند. سیئه را همین بدن حساب کن. دل مؤمن که سیّئه ندارد. خداوند بدنها را هم تبدیل میکند. آن وقت مؤمن از اَبدال میشود یعنی تبدیل شدهها. مؤمن اواخر کارش بدنش هم تبدیل میشود.

۞     محبّین و دوستان اهل بیت علیهم السّلام قلبشان از نور عصمت ساخته شده است؛ لذا محال است دل آنها معصیت را دوست بدارد. به همین خاطر است که به محض اینکه زیر فشار شهوات و خواهشهای بدن مرتکب معصیتی شدند، میگویند آخ، ای کاش مرتکب نشده بودم. به همین سبب اصلاً معصیت دوستان اهل بیت علیهم السّلام را ننوشتهاند. انشاءالله خودت این حقیقت را باور کنی تا بهرهاش را ببری و الاّ در دستگاه خدا همهی کارها درست است و گناهی برای دوست اهل بیت علیهم السّلام نوشته نشده است؛ لیکن برای اینکه بهره‌ی این حقیقت را ببری، باید آن را باور کنی. قبول خودت شرط است. به خودت تلقین کن که خدای ما مصنوعش هم خوب است. خودت هم که مصنوع خدایی، پس خودت هم خوبی. دائم نگو من بدم.

۞     دل، معصوم است و خطا نکرده است. روی دل را آشغال گرفته است که در آخرالزّمان آن آشغالها را هم خداوند با ابتلائات کنار میزند و روی دل و فطرت را تمیز میکند. امام زمان علیه السّلام هم که میآید، معلّم فطرت است.

۞     روح ما از عالم امر است و معصوم است. روح ما از نور محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم و از فاضل طینت محمّد و آل محمّد علیهم السّلام است و جسم ما از سایر مخلوقات است. روح برای بالا رفتن خیلی آماده است. امیرالمؤمنین علیه السّلام در مورد متّقین فرمود: لَولا الاَجَلُ الَّذی کَتَبَ اللهُ عَلَیهِم لَم ‌‌تَستَقِرَّ اَرواحُهُم فى اَجسادِهِم طَرفَةَ عَینٍ: اگر نبود اجلی که خداوند برای آنها مقرّر فرموده است، روحهای آنها یک چشم بر هم زدن هم در بدنهایشان آرام نمیگرفت. بدن انبیا از جنس روح ماست؛ معصوم است.

۞     محبّت که در ذات مؤمن است، ولی خداست و معصوم است و مال طینت محمّد و آل محمّد علیهم السّلام است. دل ما را از فاضل طینت محمّد و آل محمّد علیهم السّلام ساختهاند و معصوم است و از چیزهای بد هیچ در آن نیست و از چیزهای خوب هم هیچ چیزی نیست که در آن نباشد. پس با دلت کار کن.

۞     عبادات و کارهای خوب را که انجام میدهد، به من میگوید دعا کن خدا قبول کند. میپرسم: خودت آن را قبول داری که من از خدا بخواهم آن را قبول کند؟ محکم میگوید نه. وقتی خودت قبول نداری، من چطور از خدا بخواهم قبول کند؟ باید اوّل خودت قبول کنی که توفیق این عبادت و عمل خیری که از تو سر زد، از جانب خدا بود و اگر خدا نمیخواست قبول کند، از آغاز توفیق انجام آن را نمیداد. اگر خودت عملت را قبول کردی، خواهی دید که قبل از تو، خدا آن را قبول کرده است.

۞     وقتی نمازش قضا شد یا معصیتی از او سر زد، پژمرده میشود. این حالت پژمردگی او بهتر است از حالتش در وقتی که طاعتی از او سر زده بود؛ امّا به قبول بودن آن نزد خدا مشکوک بود.

۞     خدا مُبَدِّل‌ُ السّیِّئاتِ ‌الحَسَنات است. فهمت را بالا میبرد و پرده را بر میدارد و میبینی آنچه خدا به دستت جاری کرد و سیئه میپنداشتی، چه برکاتی داشته و حسنه است. یعنی معصیت را حسنه میکند. از این بالاتر، خود معصیت‌کار را عوض میکند. یعنی خودت را که فکر میکردی آلودهای و بدی، نشان میدهد که خوب هستی و همانطور که روز اوّل خدا تو را پاک آفریده است، بکر و دست نخورده باقی ماندهای. (کَما بَدَأَکُم تَعُودُونَ: همانگونه که در آغاز شما را ایجاد کرد، به سوی او باز میگردید. کَما بَدَأنا اَوَّلَ خَلقٍ نُعیدُهُ: همانگونه که آفرینش نخست را ایجاد کردیم، آن را باز میگردانیم. لَم ‌‌تُنَجِّسک الجَاهِلیَّةُ بِأنجاسِها وَ لَم ‌‌تُلبِسکَ مِن مُدلَهِمّاتِ ثیابِها: جاهلیّت تو را با نجاستهایش نجس نکرده و از جامههای ظلمانی‌اش بر تو نپوشانده است.)

۞     مُبدِّلُ‌السَّیِّئاتِ ‌الحَسَنات، یک معنای آن پاک و محو کردن سیئات و نوشتن حسنات به جای آن است و معنای بهتر، آن است که خداوند نفس امّاره‌ی شخص عاصی را که سیئه است، عوض میکند و معنای دیگر اینکه خدا پرده را بر میدارد و معلوم میشود که آنچه را به دست بندهاش جاری ساخته و او سیئه میدانسته، چه خیر و برکاتی داشته است و در نتیجه، سیئه تبدیل به حسنه میشود. مثل گناهی که سبب نجات عبد از مبتلا شدن به عُجب میشود.

۞     شخص مقدّسمآبی خدمت حضرت صادق علیه السّلام عرض کرد: برخی از کسانی که میگویند ما از دوستان اهل بیت علیهم السّلام هستیم، مرتکب گناهان متعدّدی میشوند، آیا میتوانیم به آنها فاسق بگوییم؟ حضرت علیه السّلام که چهارزانو نشسته بودند، به حال غضب در آمدند و دوزانو نشستند و فرمودند: پناه میبرم به خدا که کسی به دوست ما فاسق بگوید. حضرت ارتکاب گناهان را انکار نفرمود. عرض کرد: پس چه بگوییم؟ حضرت علیه السّلام فرمود: اگر خواستید، میتوانید بگویید فاسقالعمل. خود آنها فاسق نیستند، عمل فسق از آنها سر میزند. عرض کرد: بالأخره با این گناهان عاقبت آنها چه میشود؟ حضرت علیه السّلام فرمود: در زندگی دچار ابتلائاتی از قبیل فقر و بیماری میشوند و در آن تنگنا، خدا به آنها ترحّم مینماید و آنها را پاک میکند و میبخشد و پس از مرگ به بهشت میروند. عرض کرد: اگر نشد چه؟ فرمود: در لحظهی جان ‌دادن وقتی دیدند دستشان از همهی عزیزانشان کوتاه میشود، در فشار جان‌‌دادن، خداوند به آنها ترّحم می‌‌کند و آنها را پاک می‌کند و میبخشد و به بهشت میروند. عرض کرد: اگر نشد چه؟ فرمود: وقتی در غربت و تنهایی قبر و عالم برزخ قرار گرفتند، در آن فشار، خدا به آنها ترحّم می‌‌کند و آنها را پاک می‌کند و میبخشد و به بهشت میروند. عرض کرد: اگر نشد چه؟ فرمود: در روز محشر در آن شرایط هولناک که قرار گرفتند، در آن شدّت و فشار، خدا به آنها ترحّم می‌‌کند و آنها را پاک می‌کند و به بهشت میروند. عرض کرد: اگر نشد چه؟ حضرت علیه السّلام دوباره به حال غضب در آمدند و فرمودند: اگر نشد، به کوری چشم دشمنانمان، خودمان میآییم و شفاعتشان میکنیم و دستشان را میگیریم و به بهشت میبریم.

۞     در حدیث است که وقتی حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه ظهور کنند، دیگر توبه را نمیپذیرند. معنی‌اش این است که گناه دوست را باور نمیکنند که بخواهند از او توبه را بپذیرند. البته در رابطه با دشمنان معنای دیگری خواهد داشت.

۞     قبل از اینکه به این عالم بیایی، یقیناً با نور ولایت آمیخته بودی و فطرتت پاک بوده است. اینکه پس از ورود به این عالم آلوده شدهای، قطعی نیست. پس استصحاب را جاری کن. چون شک یقین را باطل نمیکند.

۞     اصل وجود شیعه از فاضل طینت و ماء ولایت است: شیعَتُنا خُلِقُوا مِن فَاضِلِ طینَتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وِلایَتِنَا: شیعیان ما از اضافی طینت ما آفریده شدند و با آب ولایت ما عجین شدند. پس اصل شیعه شریف و پاک است. اینکه در دنیا آلوده و نجس شده باشد، مورد تردید است. بنابراین استصحاب را جاری میکنیم و بنا را بر طهارت میگذاریم.

۞     اگر در ظاهرت گیری پیدا شده و نمیدانی که خدا تو را بخشیده یا نبخشیده است، چون یقین داری که خدا تو را پاک آفریده است و محمّد و آل محمّد علیهم السّلام تو را پاک و خوب ساختهاند، لذا استصحاب را جاری کن. استحصاب یعنی یقین با شک شکسته و باطل نمیشود. پس با استصحاب برو توی یقین.

۞     در زمان سابق برای شستن ظرفهای مسی و برنجی، اوّل مقداری خاک و ماسه روی آن میمالیدند و بعد آنها را میساییدند. ظرفی را که سگ دهان بزند، شرعاً باید خاکمال کرد تا پاک شود. گاهی اوقات خدا هم برای جلا دادن و پاک کردن بندهای، امکان میدهد که گناهانی به دستش جاری شود و بعد در اثر همان گناه، چنان سرشکستگی پیش خدا پیدا میکند که از عُجب پاک میشود و چنان حالت توبه و فرار از گناه در او ایجاد میشود که او را در مسیر طاعت و بندگی ثابتقدم کرده و او را اهل جنّت میکند.