Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






خانواده
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
خانواده

۞            کمال انسان در این است که خانوادهاش از او خشنود باشند. کمال مرد در این است که خانوادهاش از او راضی باشند.

۞     هر زنی که مردش از او رضا باشد، آن زن عزیز خداست. هر مردی هم که زنش از او رضا باشد، آن مرد عزیز خداست؛ کمال زن و مرد در این است و بقیّهاش دیگر حرف است. چنین زن و مردی را خدا از همهی اعمالشان راضی است. خوب رفتار کردن با زن، هنر دین است. مردی که با زنش خوب رفتار کند، همهجا آقاست. زن هم وقتی مردش از او رضا باشد، میتواند همهی کارهایش را به خوبی انجام دهد. نمونهی کامل یک زن و شوهر مؤمن، حضرت علی و حضرت فاطمه علیهما السّلام میباشند که یک روح و یک جان بودند در دو پیکر.

۞     بهترین راه، محبّت کردن به همسر و فرزندان است. پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: خَیرُکم خَیرُکُم ِلاَهلِهِ وَ اَنَا خَیرُکُم لاَهلی: بهترین شخص شما کسی است که بهترین شما در رابطه با خانوادهاش باشد و من بهترین شما در رابطه با خانوادهام هستم.

۞            هر کاری میتوانی بکن، پول خرج همسرت کن، به او محبّت کن تا با هم یگانه شوید.

۞     زن و مرد باید به هم‌دیگر خوشبین باشند و هر کدام عیب را از خود بداند و به دیگری نسبت ندهد. اصلاً عیب دیدن کار خوبی نیست.

۞     وقتی میخواهید از منزل خارج شوید، اهل خانه را خشنود کنید و بیرون بیایید. وقتی هم خواستید وارد خانه شوید، بیرون در استغفار کنید و صلوات بفرستید و هر ناراحتی که دارید، بیرون بگذارید و با روی خوش داخل شوید. اهل خانه هم با روی خوش به استقبال شما بیایند. کمال زن و مرد در این است.

۞     اگر زن و بچّهات زشت و بد به نظرت آمدند، به خودت بگو درست نگاه کن، خدا آنها را درست کرده است، مصنوع خدا مگر زشت و بد میشود؟

۞            مواظب باش مجلس ذکر، تنبل‌خانهی تو نشود و زن و بچّه را به حال خود رها ننمایی!

۞            شرط زندگی و معاشرت را دعوا نکردن قرار دهید. یگانگی و الفت مبداء همهی خوبیهاست.

۞            از حدیث کساء ادب صحبت کردن فرزندان و شوهر و همسر با یکدیگر را بیاموزید.

۞     به همسر خود به نیّت فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام خدمت کن. زن نیز اگر به قصد خدمت به اهل بیت علیهم السّلام در منزل کار کند، بهره میبرد و زندگی شیرین میشود.

۞     اَلمَرأةُ رَیحانَةٌ لَیسَت بِقَهرِمانَةٍ: زن مثل ریحان است، پهلوان نیست. در بین سبزیها، ریحان زودتر از همه سیاه و خراب میشود. با زن نباید کشتی گرفت، باید آن را بوکرد.

۞      پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: ما اُوذِی نَبِیٌّ بِمِثلِ ما اُوذیتُ: هیچ پیامبری آنگونه که من آزار دیدم، اذیّت نشد. شاید نصف اذیّتهای پیامبر از ناحیهی آن دو زن باشد؛ امّا پیامبر یک  نه  به آنها نگفت و با آنها بسیار مدارا کرد.

۞            اگر زن با مرد مدارا کند، در نصف اعمال خوب او شریک است.

۞            با بزرگ خانوادهتان مدارا کنید. زن با شوهرش و فرزندان با پدرشان مدارا کنند و حرمت او را نگاه دارند.

۞            بزرگ خانواده باید تحریک نشود و از جا در نرود؛ هر چه اهل خانه توی سر هم بزنند، او حرکت نکند.

۞            کاستن از شهوات و تعدیل آنها پایینترین اثر ازدواج است.

۞            شخصی زن زیبایی را دید، به حضرت امیر علیه السّلام عرض کرد: آقا ببینید (که مثلاً چقدر زیباست!) حضرت علیه السّلام فرمود: اِنَّما هِیَ امرَأَةٌ کَامرَأةٍ، یعنی زن، زن است و همهی آنها مثل هم هستند و از جهت تخلیهی شهوات یکسانند؛ این مال دنیا. امّا برای آخرت، اگر بد باشد که صبر و تحمّل با او چقدر انسان را رشد میدهد و اگر خوب باشد، چقدر کمک راه انسان است.

۞     ابتلائات و بلاها مایهی رشدند. زن بلاست. انشاءالله هیچ خانهای بی‎‎بلا نباشد. بلا یکی کافی است. این بلا برای مرد خیلی نافع است، هم برای جنبهی طبیعی مرد نافع است و هم اگر ایمان و یگانگی باشد، برای حقیقت او معرکه است.

۞            قرآن در مورد ازدواج میفرماید: لِتَسکُنُوا اِلَیها: تا در نزد همسرتان آرامش و سکون بیابید. مقصود سکون و آرامش دل است و این وقتی عملی میشود که ایمان وجود داشته باشد.

۞     در امور دنیوی همیشه با ضعیفتر از خودت بنشین، چون خوشحال بیرون خواهی آمد. از خانوادهی فقیرتر از خودت زن بگیر، چون آن زن با این کار تو زنده میشود و تو را یک‌پارچه جمال و خوبی میبیند و تا آخر عمر از جان و دل نوکری‌ات را میکند. چرا از خانوادهی داراتر زن میگیری که مجبور شوی تا آخر عمر با تلخی و مرارت نوکری‌اش را بکنی و تحقیر شوی؟

۞     وقتی دختر و پسر همدیگر را پسندیدند، بله والسّلام. نکند شرط و شروط بگذارید و مهریّهی سنگین و شیربها و گرفتن مجالس پرخرج عروسی و جهیزیهی کلان و امثال آن را به هم‌دیگر تحمیل کنید و از همان اوّل زندگی خانوادهها را خراب کنید. شرط، باطل کنندهی عقد است. همینجا عقد را خراب کردی. البته عقد اسلامی خراب نمیشود، ولی عقد ایمانی خراب میشود. چون تا میگویی شرط دارد، دختر و پسر دلشان میلرزد و در نتیجه عقد خراب میشود. وقتی دختر و پسر در شب زفافشان برای بدهیها و مخارج، یک دنیا غصّه و نگرانی دارند، بچّهای هم که درست میشود، حاضر نیست به این دنیایی بیاید که پر از نگرانی و غصّه است، لذا مجبور میشوند پهلوی مادر را بشکافند و به زور بچّه را بیرون بیاورند. وقتی دو طرف هم‌دیگر را پسندیدند، بگذارید با اختیار و میل خودشان آنچه در وسعشان است، انجام دهند.

۞     هر ازدواجی را که خداوند انعقاد کرده، یعنی خداوند آنها را به هم عقد کرده، واقع میشود و الاّ به هم میخورد. ندیدی بعضی از ازدواجها به هم میخورد؟ مال این است که قبلاً انعقاد خدایی نبوده است. پس اگر زنی گرفتی و به نظرت بد از آب در آمد، نباید دیگران را مقصّر بدانی؛ این چیزی است که خدا برایت بریده است و برای رسیدن تو به کمال، بهترینها بوده که برایت انتخاب کرده است. بهترین زن برای تو همین بوده است و اگر چشمت باز شود، میفهمی اگر همهی زنهای عالم بودند، تو همین را انتخاب میکردی. پس راضی باش و خدا را شکر کن. نیمی از امر ازدواج، آسمانی است.

۞     فرزند تا هفت سال سلطان است و باید از او فرمان برد. هفت سال دوم وزیر است و باید او را مشاور قرار داد و از او نظر خواست، بعد از آن عبد میشود و فرمان خدا و خوبان را میبرد.

۞     دختر رحمت است و پسر نعمت. رحمت شما را حفظ میکند و نعمت را شما باید حفظ کنید. نعمت را باید مواظبت کرد، ولی رحمت صاحبش را مراقبت و حفظ میکند. رَحمَةٌ‌لِلعالَمینی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هم در حضرت زهرا علیها السّلام تبلور یافته است.

۞     پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم هر روز بین دو سینهی دخترش حضرت زهرا علیها السّلام را میبوسید و بوی بهشت را از آن استشمام میکرد. شما هم بین دو سینهی دخترتان را خصوصاً اگر نامش فاطمه است، به همان نیّت ببوسید.

۞     وقتی انسان حقّ پدر و مادرش را ادا کند، جمال امامها پیدا میشود. نکند حقّ آنها را تضییع کنی که راهت بسته میشود. اگر زندهاند یا مرده، هر طور که میتوانی آنها را از خودت راضی کن.

۞     پدر و مادر را از خود خشنود کنید. مادرتان را ببوسید، به پای او بوسه بزنید. وقتی دل آنها از شما راضی و شاد شود، از ته دل دعایتان میکنند و این در سیر شما بسیار مؤثّر است.

۞     مادرت را ببوس، دستش را بوسه بزن، پایش را ببوس، تا به گریه بیافتد. وقتی گریه افتاد، خودت هم به گریه میافتی. آن‌وقت کارت روی غلتک میافتد و همهی درهایی را که به روی خود بستهای، خدا باز میکند. اینکه فرمود بهشت زیر پای مادر است یعنی تواضع کن.