Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






حسن ظنّ به خلق
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
حسن ظنّ به خلق

۞      خداوند فرمود: قُل اِعمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُم وَ رَسُولُهُ وَ المُؤمِنُونَ: بگو عمل کنید که خدا و رسولش و مؤمنان آن را میبینند. معصوم فرمود: غَضُّوا اَبصارَهُم عَمّا حَرَّمَ اللهُ: از نگاه به آنچه خدا حرام نموده است، چشم میپوشند. خدا و اولیائش به عمل زشت عباد نگاه نمیکنند، فقط به کارهای خوب آنها نگاه میکنند؛ لذا پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به علی علیه السّلام که چشم از دیدن گناه پوشیده بود، فرمود: أنتَ فَتىٰ هَذِهِ الاُمَّةِ: تو جوانمرد این امّتی.

۞     انسان جاهل همیشه نقاط منفی افراد را میبیند و با بدبینی به مسائل نگاه میکند؛ امّا انسان عارف همیشه حسن و خوبیها را میبیند. هنر آن است که از خار گل بسازی، نه اینکه از گل خار درست کنی. زیاد عیوب و بدیها را دیدن، چشم و دید دل را معیوب و گاهی کور میکند و به عکس، دیدن خوبیها و نقاط مثبت، دید دل را بینا و نورانی میسازد و انسان را به آرامش کامل و نفس مطمئنّه میرساند. کسی که چشمش به دیدن زشتها عادت کرده و خوبیها و زیباییها را نمیبیند، خدا و اولیای خدا و ملائکة‌‌الله را هم که خوبی و زیبایی محضند، نخواهد دید. اگر کسی طالب دیدن آنهاست، باید دیدهی خود را از دیدن بدیها و زشتیها پاک کند و به دیدن زیباییها و خوبیها عادت دهد.

منم که شهرهی شهرم به عشق ورزیدن    منم که دیـده نیـالودهام به بد دیدن

۞            زشتها زشتیها را میگویند و قشنگها غیر از زیبایی چیزی نمیگویند.

۞            انسان وقتی عیبناک شد، هم عیب خودش را میبیند و هم عیب مردم را.

۞     اگرچه ائمّه علیهم السّلام فرمودند: أحَبُّ اِخوانى اِلَیَّ مَن اَهدیٰ اِلَیَّ عُیوبى: محبوب‌ترین برادرانم نزد من کسی است که عیبهای من را به من هدیه کند و خبر دهد؛ امّا دوست در دوستش عیب نمیبیند تا بخواهد به او گوشزد کند.

۞     اَلمُؤمِنُ مِرآةُ المُؤمِنِ: مؤمن آیینهی مؤمن است. هر مؤمنی آیینهی خود، یعنی مؤمن دیگر را، پاک میکند تا عکس خود را در او ببیند. یعنی هر بدی و زشتی را از برادر مؤمنش نفی میکند.

۞     گمانها و قضاوتهایی که در درونمان در مورد دیگران میکنیم، خیاطت است. حالا که انسان به ناچار برای سایرین خیاطت میکند، پس خوب خیاطت کند. جزای این آن است که اگر جامه را بلندتر هم گرفت، خدا طرف را به اندازهی جامه بزرگ میکند.

۞     قضاوت کردن و ارزش‌‌گذاری کردن برای بندگان خدا در درون خود، خیّاطی کردن برای آنهاست. انشاءالله همیشه خوب خیّاطی کنید و برای بندگان خدا لباس خوب ببرید و بدوزید. حسن ظن به دیگران داشته باشید. همیشه لباس را به اندازه یا بلندتر ببرید و بدوزید که اگر در این کار ثابتقدم باشید، خداوند قادر است اگر آن لباس بلند باشد، یا آن بنده را بزرگ کند تا آن لباس به اندازهی او شود و یا اینکه لبهی لباس را تو میگذارد و باز درست میشود، ولی اگر لباس را کوتاه بریدید، نمیتوان کاری کرد. تمرین کنید که حسن ظن به مؤمنین داشته باشید. خداوند و محمّد و آل محمّد علیهم السّلام نیز مؤمنند. پس به آنها هم حسن ظن داشته باشید. هیچگاه نباید به بندگان خدا سوء ظن داشت. اگر بندهای چنین شود، چون خوب میبُرد و میدوزد، حقتعالی اختیار بندگان را به او واگذار میکند. در حدیث قدسی آمده است حقتعالی مطابق گمان بنده و حسن ظنّ او عمل میکند. اَنَا عِندَ ظَنِّ عَبدی بى فَلا یَظُنَّ بى اِلاّ خَیراً: من نزد گمان بندهام به خودم هستم، پس جز گمان نیک به من نبرد.

۞     اگر قشنگشناس شدی و زشتشناس نبودی، ممکن است به گونهای شوی که اگر به یک کچل هم بگویی زلفدار، او زلفدار شود.

۞     به خودت تلقین کن و تسکین بده و بگو هر چه زیبایی هر کس گفت، راست است. اگر به دروغ هم بگوید، باز هم راست است. خدا اذن نداده است زشتیها را باور کنیم. اگر این کار را بکنی، خدا هم با تو همین کار را میکند.

۞     به برادران و خواهران مؤمنت حسن ظن داشته باش تا جایی که بدی از آنها نبینی و اگر چیزی دیدی که در ذهنت خطور به بدی کرد، حمل به صحّت کن تا جایی که گویی اصلاً چنین چیزی از او ندیدهای. اگر نتوانستی، لااقل به خودت بگو این یک بدی است و در برابر، چقدر خوبی دارد که من خبر ندارم. اگر چنین کردی، خدا هم با تو همینطور رفتار میکند.

۞     قرآن فرمود: لا تَجَسَّسُوا؛ برای یافتن عیوب دیگران تجسّس نکنید. معصوم فرمود:  به برادر ایمانی‌ات حسن ظن داشته باش و خطورات بدت در مورد دیگری را تکذیب کن تا جایی که گویی هیچ نبوده است .

۞            برای یافتن زیباییها و خوبیها کنجکاو باشید. برای پیدا کردن زشتیها و گناهان تجسّس نکنید.

۞     انشاءالله از بدیهایی که شنیدی، طوری روی برگردانی که از اصل، منکر وجود بدی در عالم شوی. بدی و کذب و ریشهی اساسی ندارد. چند وقت که حرفش را نزدی و به حرفش گوش ندادی، محو میشود. صفتهای خوب و پاک مال خداست و رنگ ثابتی است که نمیرود، ولی بدیها رنگ قلاّبی است و آفتاب که بزند، زود میپرد و دیگر نیست. یک جهت حرمت غیبت این است که از بدیها حرف زدهای. باید از بدیها حرف نزنی تا از خود آن شخص و از اجتماع محو شود.

۞     خداوند از گناهان مؤمن غضّ بصر کرد و از نگاه به آن چشم فرو پوشید و به تو گفت از نظر من تو اصلاً گناه نداری. تو هم ناچاری بپذیری و قبول کنی، چون نمیتوانی به خدا بگویی شما خبر ندارید و من گناه دارم. حالا که خدا با تو این کار را کرد، تو هم با زیردستهایت همین کار را بکن.

۞     خدا که صفات ندارد، صفات خدا همان محمّد و آل محمّدند علیهم السّلام. غفران خدا هم همان غفران محمّد و آل محمّد علیهم السّلام است. بیا یقین کن که غفران محمّد و آل محمّد علیهم السّلام هیچ گناهی برای خلق باقی نمیگذارد.

۞     امیدوارم دوستان آل محمّد علیهم السّلام دیگر در روی زمین گناه‌کاری قائل نشوند و اگر گناه‌کاری به نظرشان آمد، به خود بگویند خدا غفّار است، رحیم است، کریم است.