Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






یگانگی و پرهیز از تفرقه
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
یگانگی و پرهیز از تفرقه

۞     روزی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در مسجد خطاب به حاضران فرمودند جلو بیایید. مقداری جلو آمدند. مجدداً فرمودند جلو بیایید. باز هم جمعتر شده و مقداری جلوتر آمدند. برای بار سوم فرمودند جلو بیایید. یکی از حاضران بی‎‎ادبی کرد و عرض کرد تا آنجا که میشد، همه جلو آمدهاند. پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم به او پاسخ ندادند و بعد از چند لحظه مکث، برای بار چهارم فرمودند جلو بیایید و توی هم بروید (مَلفُوفاً). ممکن است غرض در بار اوّل، دنیا، در بار دوم، برزخ، بار سوم، قیامت و بار چهارم، قرب بوده باشد. یگانگی و محبّت همهجا لازم است.

۞            اَلمُؤمِنُونَ کنَفسٍ واحِدَةٍ: مؤمنان همچون یک شخص واحدند.

۞            روح و قلب فرد، آب قلیل است. چون افراد به هم پیوستند، آب کُر میشوند. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم نهر جاری بود. آب قلیل در تماس با نجاست نجس میشود، ولی چیزهای متنجّس در تماس با آب کُر پاک میشوند.

۞     دلهای مؤمنین که به هم وصل میشود، آب کُر است. وقتی به علی علیه السّلام متصل شد، به دریا وصل شده است. شخصِ تنها آب قلیل است و در تماس با نجاست نجس میشود، ولی آب کُر نه تنها نجس نمیشود، بلکه متنجّس را هم پاک میکند.

۞            مؤمن یعنی امین خدا و پیامبر و مؤمنین. وقتی مؤمنین با هم هستند، آنجا وادی امن است.

۞     دست دادن و مصافحه خیلی مهم است. بوسیدن روی یکدیگر خیلی خوب است. روایت داریم وقتی دو نفر با هم مصافحه میکنند، هر یک از آنها به اندازهی مجموع هر دو نفر علم و نور پیدا میکند.

۞     پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: أبغَضُ الأشیاءِ عِندی الطَّلاقُ: مبغوضترین چیزها نزد من طلاق و جدایی است. هر جدایی و تفرقه‌ای طلاق است، طلاق فقط مربوط به زن و شوهر نیست. هر چیز که یگانگیآور باشد، پیامبر ما صلّی الله علیه و آله و سلّم عاشق آن است.

۞            تفرقه بد چیزی است، از آن بپرهیزید و به یگانگی روی آورید.

۞            هر جا اختلاف و تفرقه باشد، شیاطین و جیببرها جمعند. از آنجا رد شو و به کار خود مشغول باش.

۞            از بچّگی اینطور بودهام که هیچ چیز را به این اندازه دوست ندارم که اشخاص هم‌دیگر را دوست بدارند.