Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






حیا و ادب
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
حیا و ادب

۞     اَلحَیاءُ مِنَ الایمانِ کَالرّأسِ مِنَ الجَسَدِ: حیا برای ایمان به منزلهی سر برای پیکر است. مَن لا حَیاءَ لَهُ لا ایمانَ لَهُ: کسی که حیا ندارد، ایمان ندارد.

۞     حیا حجاب مرد است. حیا مال روح و ایمان است و خجالت مال بدن و نفس است. لا حَیاءَ فِی الدّینِ: در دین حیا وجود ندارد، مقصود خجالت است. خجالت باعث میشود فرد در پی رفع جهل خود بر نیاید و کسب معرفت دینی نکند.

۞     پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم با همهی خوبیهایش در برابر جمال خدا شرم میکند و میگوید: یا لَیتَ لَم ‌‌یَخلَق مُحَمَّدٌ: کاش محمّد آفریده نشده بود؛ جایی که تو هستی، جا ندارد دیگری ظهور و بروزی داشته باشد.

۞     امیدوارم چنان حیا داشته باشی که حتّی یک پرنده را هم رنجش ندهی و تند راه نروی که پرندههایی که روی زمین نشستهاند، بترسند. یک رفیق اهل لرستان داشتم که به من میگفت: خدا من را نبخشیده است والاّ چرا وقتی راه میروم، پرندههایی که روی زمین نشستهاند، میترسند و میپرند؟ من که قصد اذیت آنها را ندارم.

۞            ادب و حیا درهای بسته را باز میکند و بی‎‎ادبی درهای باز را میبندد. با ادب بروی، راه هست. بی‎‎ادب بروی، راه بسته است.

۞     بی‎‎حیایی بود که سبب شد عمر در آن کوچهی باریک جلوی دختر پیامبر را بگیرد، به نحوی که حضرت علیها السّلام نه راه پیش رفتن داشتند و نه راه بازگشت و او آن جسارت را مرتکب شود.

۞     مرحوم شاه‌آبادی حیای زیادی داشت. من عالِم خیلی دیدهام. با مرحوم شاه‌آبادی هم زیاد محشور بودم. بارها به منزل ما میآمدند. هیچ کس از علما را مثل او ندیدم که با آن همه علم، حیائش به این زیادی باشد. اگر در بین راه یک بچّه جلوی ایشان را میگرفت و یک ساعت از ایشان سؤال میکرد، او میایستاد و به سؤالاتش پاسخ میداد و حیا مانع میشد که صحبت را قطع کند و به راهش ادامه دهد.

۞            ادب و آمادگی استحقاق میآورد.

۞            شخص باادب به زمینها و به آسمانها و به خوبان خدا راه پیدا میکند. آداب شرع، همه ادب است.

از خدا خواهیم توفیق ادب                   بی‎‎ادب محروم ماند از لطف رب

۞     ادب از ولایت گرفته شده است. ادب زبان، ذکر است. ادب بدن، روزه است. ادب مال، زکات است. آداب شرع همین ادبهاست. هر چه محبّت بیشتر شود، ادب بیشتر میشود تا جایی که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به خداوند عرض کرد:  کاش محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم آفریده نشده بود .

۞     باید آن‌قدر ادب ورزید، تا محبّت طلوع کند. وقتی محبّت طلوع کرد، ادب کنار میرود. بَینَ الأحبابِ تَسقطُ الآدابُ. یعنی با هم یگانه میشوند. اینجاست که عبد کار خدا را میکند و خدا کار عبد را.

۞     ائمّه علیهم السّلام آرزو دارند ما باادب باشیم و آزار نرسانیم تا پهلوی ما بنشینند. اگر ما یک خورده باحیا و باادب باشیم، ائمّه علیهم السّلام خدا را توی ما میبینند. میبینی وقتی بچّهات نماز میخواند، چقدر کیف میکنی؟ ائمّه علیهم السّلام که پدر حقیقی ما هستند، چطور؟