Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






اخلاق
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
اخلاق

۞     پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:  آفرین بر قومیکه جهاد اصغرشان تمام شد و جهاد اکبرشان باقی مانده است . جهاد اکبر یعنی جهاد با سلاح اخلاق. جهاد اصغر دورهاش طی شد، با اخلاق باید کُرهی زمین را تسخیر کنیم.

۞            جهاد اکبر مال اخلاقیات است؛ عفّت داشتن، زیاد حرف نزدن، غیبت نکردن و جهاد اکبر است.

۞            هفتاد عقبه بین دنیا و آخرت است که مربوط به صفات خوب و بد است.

۞            هفتاد صفت خوب وجود دارد که اصحاب کربلای انسانند و در راه، شهید میشوند.

در مسیر راهی که طی میکنی و پیش میروی، باید مثل اصحاب امام حسین علیه السّلام که تک تک به میدان رفتند و شهید شدند، آن صفات را معتدل و یک یک مصرف کنی تا به مقصد برسی.

۞     هر یک از صفات خوب سرانجام در خلق پیاده میشود. کسی که از اسم غفّار بهره ببرد، نه به کسی بدهکار است و نه از کسی طلبکار؛ هم او بخشید و هم او را بخشیدند. سایر اسماء، مثل ستّار، هم همینطور.

۞     خداوند نصیب کرده و من دیدهام که چگونه درخت طوبی در قلبهای مؤمنین شاخه دارد. هر کس به صفتی از صفات نیک چنگ زده باشد، در واقع به شاخهای از شاخههای درخت طوبی چنگ زده است و او را به بهشت میکشاند. امیدوارم به بیشترین شاخههای آن چنگ بزنید.

۞     از حضرت امیر علیه السّلام نقل شده است که فرمودند: هر کس یک خصلت از خصایل نیک را در وجود خود مستقر سازد و تکمیل کند، من روز قیامت همراه او وارد بهشت میشوم. یک صفت از ائمّه علیهم السّلام که در شما طلوع میکند، روی آن کار کنید و آن را تکمیل کنید. ما ظرفیت همهی صفات آنها را در حدّ کمال که نداریم، هر کدام از صفتها که به آن مایلید و رغبت دارید، اگر همان یک صفت را تکمیل میکنید، شما را به مقصد میرساند.

۞            خلاصه و لُبّ اخلاق در دو کلمه است؛ مَرنج و مَرنجان.

۞     جهنّمیان میگویند تو چرا اینجا آمدی، اینجا مال من است. بهشتیان برای تازهوارد جا باز میکنند. لذا جهنّم پر است و بهشت خالی است.

۞            امین خدا باشیم؛ اگر چیزی نشانمان داد، پردههای خلق را ندریم.

۞            در عفو لذّتی است که در انتقام نیست. خداوند دلی را که از کسی کدورتی نداشته باشد، دوست دارد.

۞            دیگران را ببخشید تا خدا هم شما را ببخشد. کَما تُدینُ تُدانُ: هرگونه رفتار کنی، خدا با تو رفتار میکند.

۞     حضرت عیسی علیه السّلام و یارانش بعد از طی مسافت زیادی به مقصد رسیدند. حضرت عیسی علیه السّلام آب آوردند که پای یارانشان را بشویند. همه عرض کردند: یا روح‌‌الله ما چگونه بنشینیم که شما پای ما را بشویید؟ شما باید بنشینید تا ما پای شما را بشوییم. حضرت علیه السّلام فرمود: این کار که انسان پای دوستش را بشوید، کار خوبی است یا بد؟ عرض کردند: کار خوبی است. فرمود: من به کار خوب اولی هستم یا شما؟ عرض کردند: شما. فرمود: پس بنشینید تا پایتان را بشویم.

۞            وقتی علمی پیدا کردی، از جهّال فاصله نگیر. هر وقت ثروتی پیدا کردی، از فقرا دور نشو.

۞     ریشهی همهی مفاسد در دنیا سه چیز بیشتر نیست؛ یکی کبر که اوّل بار سبب شد ابلیس به خاطر آن از فرمان خدا تمرّد کند و به آدم سجده نکند و راندهی درگاه الهی شود، دوم حرص که اوّل بار سبب شد آدم و حوّا در بهشت که انواع تنعّمات برایشان فراهم بود، زیادهخواهی کنند و از گندم که هیچ نیازی به آن نداشتند، بخورند و از بهشت رانده شوند، و سوم حسد که اوّل بار سبب شد قابیل برادرش هابیل را به قتل برساند. کبر و حرص و حسد از آثار حبّ دنیا میباشند.

توجّه کردن انسان به ضعف و نقص و معایب خودش او را از کبر مبرّا میکند. قناعت کردن به آنچه خداوند روزی وی ساخته است و پی بردن او به اینکه آنچه خداوند به او نداده، به مصلحتش نبوده است و چیزی که مال او نیست و برای او مقدّر نشده است، هر چه هم تقلاّ کند، محال است به او برسد، او را از حرص منزّه میسازد. فهمیدن اینکه حسد و خواستار محروم شدن دیگری از آنچه خدا روزی‌اش ساخته، زیانی به شخص مورد حسد نمیرساند و فقط ایمان و امان حسود را نابود میکند، او را از حسد نجات میدهد.

۞            متکبّر با خاک نمینشیند، زمین هم از او خوشش نمیآید.

۞     خداوند منزّه است و کسی نمیتواند به او تکبّر بفروشد. هر کس تواضع کند، به او میگوید بیا. در روایت هست که ملائکه به کسی که تواضع کند، میگویند: اِرفَع: بالا بیا و کسی را که تکبّر کند، بر سرش میزنند و میگویند: ضَع: پایین برو.

۞     تکبّر را از بچّگی در فرزندانت از بین ببر. بنّایی که داری، بچّهات را هم قاطی کن و بگذار سنگ و خاک بردارد تا تکبّرش از بین برود. خودت هم کار کن و خاک ببر تا تکبّرت از بین برود.

۞            مؤمنی که علم و حلم و رضا داشته باشد، کارش به انتها رسیده است.

۞            عفّت، همسایه‌ی عصمت است.

۞     از کمالات انسان این است که تا میتواند، کسی را رد نکند. انسانی که با حق‌تعالی انس و ربط کامل پیدا نمود، آن‌قدر قوی میشود که ممکن است اصلاً حالت رد نداشته باشد و هر کس را در حدّ خود پذیرا باشد و به او بهره دهد. دیگر از کمالات انسان این است که با بدها احسان و خوبی کند: صِل مَن قَطَعَکَ وَ اعفُ عَمَّن ظَلَمَکَ وَ اعطِ مَن حَرَّمَکَ وَ اَحسِن اِلى مَن أَساءَ اِلَیکَ: با کسی که از تو بریده، رابطه برقرار کن و کسی را که به تو ستم کرده، ببخش و به کسی که از تو دریغ نموده، عطا کن و به کسی که به تو بدی کرده، خوبی کن. چون این کار بر خلاف مزاج انسان و مخالف با نفس اوست، اخلاص در آن بیشتر است و الاّ احسان به خوبها چندان هنر نیست و مال مبتدیان است.

۞     متبسّم بودن و لبخند داشتن خوب است؛ چون هم خلق را زنده میکند و هم مثل صدای قهقهه نیست که افراد محزون و غصّهدار را ناراحت کند.

۞     مزاح کن و مزاح کردن را از درون خانوادهات شروع کن. دیدی حضرت علی علیه السّلام چقدر مزاح میکرد تا جایی که گفتند: علی چون پرمزاح است، سبک است و برای خلافت خوب نیست.

۞            سلام از بزرگ به کوچک است؛ خدا به پیامبران، پیامبران به امّت .

۞            سلام از جانب خدا خطاب به پیغمبر ما آمد و از پیغمبر به همهی ماسوی پخش شد.

۞            پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که نور محض بود، از دنیا که وادی ظلمات است، با سلام عبور کرد.

۞            دو نفر که وقتی به هم میرسند، سلام میکنند، هر عیب و کدورتی که در آنها باشد، از بین میرود.

۞            از در خانه که وارد شدی، به زن و بچّهات سلام کن.

۞     بشر چون جاهل بود و کارش بازیگری و کلک بود، با سلام هم بازی کرد؛ هر جا بهرهی دنیوی داشت، سلام کرد و هر جا نداشت، گفت بیا برویم، سلام کردن نمیخواهد.

۞     میگوید سلام عرض کردم، معلوم نیست کی عرض کرد. یا میگوید سلام عرض میکنم، معلوم نیست کی میخواهد سلام کند. شخص جاهل کارش اینگونه است.

۞     پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: سخی، به خدا و خلق و بهشت نزدیک و از نار دور است و بخیل، از خدا و مخلوق و جنّت دور و به نار نزدیک است. سخاوت فقط به مال و پول نیست، اخلاقت را هم شامل میشود؛ از خودت گذشت کن.

۞     از بذل و بخشش و خرج کردن نترس، از کِنِسی و خسیس بودن بترس. اگر ریخت و پاش کردی و دستت خالی شد، خدا جبران میکند.

۞     حضرت امیر علیه السّلام فرمود: عَجِبتُ لِلبَخیلِ یَعیشُ فِی الدُّنیا عَیشَ الفُقَراءِ وَ یُحاسَبُ فِی الآخِرَةِ حِسابَ الأغنِیاءِ: از کار شخص بخیل در شگفتم که در دنیا همچون گدایان زندگی میکند و در آخرت هم‌چون ثروتمندان از او حساب کشیده میشود. اگر کسی بخیل باشد، فقر را برای خودش خریده است. بخل سبب فقر شخص بخیل میشود.

۞            آدم ترسو دین سرش نمیشود. تا ترسید، راه دین را رها میکند.

۞            در عصبانیّت عبادت هم نکنید و نماز نخوانید که غضب، ملائکه را دور میکند. وقتی سرد و خنک شویم، جهنّم هم دور میشود.

۞     اجنّه خیلی قوی هستند. اَلغَضَبُ ضَربٌ مِن الجُنُونِ: غضب شعبهای از جنون است. لذا فرد در حال غضب نیروی فوقالعادهای پیدا میکند.

۞            دو نوع غیبت داریم که هر دو گناه است؛ یکی اینکه حواس و دلت با امامان نیست و حاضر نیستی، دیگری اینکه پشت سر مؤمنی حرف بیهودهای میزنی که او راضی نیست.

۞            غیبت آتشی است که همه جا را به آتش میکشد. غیبت باعث دوری از همه و به خصوص از خدا میشود.

۞     غیبت خیلی تاریک میکند و راه باطل را به روی غیبت کننده باز میکند. کسی که غیبت نکند، راه امیرالمؤمنین علیه السّلام به روی او باز میشود.

۞     حضرت ادریس علیه السّلام فرمود: اگر کسی در بدو ورود به مجلسی بگوید بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ وَ صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، در آن مجلس غیبت نمیشود؛ خدا از این ذکر، ملکی میآفریند که اگر کسی بخواهد غیبت کند، او را منصرف میکند.

۞            اسف و غبطه خوب است و حسد و بخل بد.

۞     چشم و همچشمی در امور دنیوی خوب نیست؛ امّا در امر آخرت خوب است. یعنی اگر دیدی کسی کار خیری میکند، بگو چرا من داخل آن نباشم.

۞     در عالم خلق، نازک راه برو. سلام کن، آهسته راه برو و رد شو و بحث و جدال نکن. چیزهایی که فانی میشود، همهاش بی‎‎اعتبار است.

۞     خوشگل یعنی کسی که گِل و طینتش پاک و خوب است. خوشگل آنقدر مشغول جمال خودش است که وقت ندارد از عیب دیگران صحبت و از آنها غیبت کند. اگر کسی در برادر یا خواهر مؤمنش بدی دید، چون مؤمن آینهی مؤمن است: اَلمُؤمِنُ مِرآةُ المُؤمِنِ؛ در واقع بدی خودش را دیده است. خوشگل که در برابر آینه میایستد، زیبایی میبیند و از مشاهدهی جمال لذّت میبرد.

۞     از این همه حسن و زیبایی بگو که در اطرافت و در همه‌ی دنیا پر است، از خوشگلها بگو، نمیدانم در بین این همه حسن و جمال از کجا زشت پیدا میکند و از آن صحبت میکند و مرتکب غیبت میشود؟ انشاءالله ذاتت طوری ادب شود که جز حسن و جمال و کمال نبینی و جز از خوبی و زیبایی نگویی.

۞     همه به امین احتیاج دارند. حتّی کسانی که خودشان دزدند و امین نیستند، به امین محتاجند تا چیزهایشان را به او بسپارند. به برکت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم که امین بود، همه امین را دوست دارند. شما هم اگر ایمان خود را حفظ کنی و امین باشی، همهی اهل آسمانها عاشقت میشوند.

۞     مرحوم آقا سیّد عبدالهادی شیرازی که قبل از مرحوم آقای بروجردی مرجع تقلید عامّ شیعیان بود، گریهکنان و متأسّف میگفت: در دوران طلبگی من در حوزهی علمیهی نجف، دوازده جلسه‌ی درس اخلاق بود، ولی الآن یک درس اخلاق هم در تمام حوزهی نجف وجود ندارد.

۞     اسلام برای اخلاق آمد. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم رسالت خود را تکمیل کرامتهای اخلاقی معرّفی میکند، ولی حوزههای علمیه سالهاست درس اخلاق را کاملاً کنار گذاشته‌اند. البته این اواخر بعضی از طلبهها تک تک به اخلاق روی آورده‌اند؛ امّا این بسیار نادر است.