Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






پرهیز از بحث‎های بیهوده و مجادلات علمی
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
پرهیز از بحثهای بیهوده و مجادلات علمی

۞            تو کاسبی خودت را بکن، به بحث جبر و اختیار کاری نداشته باش.

۞     خداوند فرمود: فَاسئَلُوا اَهلَ الذِّکرِ اِن کُنتُم لا تَعلَمُونَ: از اهل ذکر بپرسید اگر نمیدانید. اوّلاً بررسی کن و مطمئن شو که نمیدانی. چه بسا در همین بررسی پی ببری که پاسخ همهی سؤالهایت در درون خودت وجود دارد. امّا اگر دیدی نمیدانی، برای دانستن و فهمیدن، نه برای اظهار فضل خود یا اثبات جهل طرف مقابل یا برای زورآزمایی و جدال و مراء، سؤال کن. امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: سَل تَفَقُّهاً وَ لا تَسئَل تَعَنُّتاً: برای فهمیدن سؤال کن و برای فضلفروشی و جدال سؤال نکن. وقتی هم خواستی سؤال کنی، از اهل ذکر سؤال کن؛ از هر کسی سؤال نکن. اگر طرف مقابلت را اهل ذکر نمیدانی، از او سؤال نکن.

۞     هر وقت سؤالی به ذهنت خطور کرد، بلافاصله از من نپرس. خودت روی آن کار کن و پاسخش را در درون خودت پیدا کن. در غیر این صورت من را مأیوس میکنی؛ چون میبینم این همه سال که برای شما حرف زدهام، هیچ بهرهای نبردهاید و در نتیجه ممکن است رهایتان کنم و به عالَم دیگر بروم.

۞            برای اهل علم و علما بهترین راه برای رسیدن به خدا، باور کردن و حاشیه نزدن و جدال نکردن است.

۞            معمولاً در مباحثههای علمی، نَفس دخالت میکند و کار به جدل میکشد.

۞     لا جِدالَ فِی الحَجِّ: در حج، جدال و بحث کردن جا ندارد. اَلحَجُّ قَصدٌ: حج یعنی قصد کردن (به سوی خدا). یعنی هر کس قصد دیدار خدا کند، حاجی است. همهی ما حاجی و قاصد کوی او هستیم و نباید در این راه جدال کنیم. کسی که قاصد به سوی خداست، حتّی بر سر مسائل مذهبی نباید به بحث و جدل با این و آن بپردازد، چه رسد به مسائل دنیوی. اُترُک المِراءَ وَ لَو کُنتَ مُحِقّاً: جدال و مراء را حتّی اگر حق با تو است، ترک کن.

۞     از جدال و بحث بپرهیز. هر جا دیدم دو نفر بحث و جدل کردند، از فردایش دیگر به هم سلام نکردند. مباحثهها در حوزههای علمیه هم اغلب به همینجا میکشد و لذا سلام کردن به یک‌دیگر در بین آنها خیلی کم است. در مباحثه و جدل کم اتفّاق میافتد رفاقت باقی بماند. امروز با هم بحث میکنند و از فردا به هم سلام نمیکنند.