Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






علم لدنّی
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
علم لدنّی

۞            با حکمت و فلسفه خواندن کار ما علاج نمیشود؛ فضل و عنایت الهی و معرفت خداداد و علم لدنّی کار ما را علاج خواهد کرد.

۞     راه نیل به علم الهی دو چیز است، یکی زهد در دنیا و دیگری عمل کردن شخص به آنچه میداند. مَن زَهِدَ فِی الدُّنیا عَلَّمَهُ بِغَیرِ تَعلیمٍ: کسی که بی‎‎رغبتی به دنیا پیشه کند، بدون اینکه نیازمند به تعلیم گرفتن باشد، خداوند به او علم عنایت میکند. مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ وَرِثَهُ اللهُ مَا لَم یَعلَم: کسی که به آنچه میداند عمل کند، خداوند آنچه را نمیداند به او به میراث میرساند.

۞     اینکه امام باقر علیه السّلام فرمود:  هر کس به آنچه میداند عمل کند، خداوند آنچه را نمیداند به او یاد میدهد ، مال عموم مؤمنین است. با این حدیث تعلیم و تعلّم ظاهری ور میافتد. ولی ما چرا به آن عمل نمیکنیم؟ نعوذ بالله امامانمان را راستگو نمیدانیم یا تصمیم پیروی کردن از آنها را نداریم؟ این همه مدرسه میرویم و برای تحصیل زحمت میکشیم و هزینه میکنیم، ولی به این حدیث عمل نمیکنیم. علم خداوند که تمام‌شدنی نیست، اگر به این حدیث عمل کنی، هر قدر هم که عالم باشی، خداوند بالاتر از آن را دارد که به تو بدهد.

حدیث دیگر که آن حضرت علیه السّلام فرمود:  هر کس طالب علم بدون تحصیل و تعلیم گرفتن است، زهد و بی‎‎رغبتی به دنیا را پیشه کند . این حدیث مال کمّلین یعنی انبیا و اولیا و اشخاص برجسته است. یعنی در دنیا اگر یک کمی لب خواستههایت را تو بگذاری و کمتر به دنیا آلوده شوی، خداوند به تو علم لدنّی میدهد. این حدیث مال من و شما نیست که یک  ماشاءالله  و  بارک‌‌الله  به ما بگویند، میرویم بالا و یک برو عقبتر بگویند، میرویم پایین. البته باز هم خوب است که سفت نیستیم که وقتی بالا رفتیم و غرور ما را گرفت، دیگر پایین نیاییم.

۞     حضرت امیر علیه السّلام میفرماید: لَیسَ العِلمُ فِی السَّمَاءِ لِیَنزِلَ عَلَیکُم وَ لا فِی الأرضِ لِیَصعَدَ لَکُم، بَل مَجبُولٌ فِی قُلُوبِکُم؛ تَخَلَّقُوا بِأَخلاقِ الرَّوحانیّینَ حَتّی یُظهِرَ لَکُم: علم نه در آسمان است که بر شما فرود آید و نه در دل زمین تا برای شما بالا آید، بلکه در قلبهای شما آفریده شده است؛ به اخلاق روحانیان متخلّق گردید تا برای شما آشکار گردد.