Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






علم و جهل
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
علم و جهل

۞     با علم کار کنی، خوب است. انشاءالله خدا از نور خودش و نور اولیائش نصیب ما کند. علم وقتی خیلی قوی شد، آن عالِم چون به مسبّب‌‌الاسباب راه پیدا کرده است، بدون اسباب کار انجام میدهد.

۞            نجات همه به علم و معرفت است. علم حتّی موجب میشود انسان به کمک آن زهر مار را بگیرد و با آن مارگزیده را درمان کند.

۞            جهل با صاحبش آن میکند که هیچ دشمنی با دشمنش نمیکند.

۞            انسان وقتی جاهل است و خودش را گم کرده است، میگوید بگردیم تا خدا را پیدا کنیم. چون جاهل است، چنین است. اگر مقصد و گمشده، نزدیک‌ترین اشیا باشد، نمیبیند، ولی وقتی نور فهم و علم پیدا شد، غیر از حق‌تعالی چیز دیگری را نمیبیند؛ هر جا بنگرد، حق را میبیند، جایی پیدا نمیکند که حقتعالی نباشد. اَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ: به هر طرف روی بگردانید، وجه خدا همانجاست. ببین فرق علم و جهل چقدر است. هَل یَستَوِی اَلَّّذینَ یَعلَمونَ وَ الَّذینَ لا یَعلَمونَ: آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند، یکسانند؟

۞            همهی انبیا و همهی کتابهای آسمانی برای رفع جهل آمدهاند.

۞     عامّهی مردم دو حجاب دارند: جهل و جهل به جهل. اولیا غیر معصوم یک حجاب دارند: جهل و علم به جهل. معصوم حجاب ندارد: علم.

۞     کلید غنا، فقر در درگاه ربوبی است و کلید قدرت، اظهار عجز است و کلید علم، اظهار و اقرار به جهل است. لا أدری نِصفُ العِلمِ. اگر به جهل خود یقین کردی، راه علم به رویت باز شده است. سه بار بگو نمیدانم؛ یکی برای دنیا، دیگری برای برزخ، سومی برای قیامت. یعنی نه تنها الآن نمیدانم، همواره هم نخواهم دانست. وقتی به جهل خود اقرار کردی، خزائن علم الهی به رویت باز میشود.

۞     اقرار و اعتراف به  نمیدانم  و  نمیتوانم  رشد میآورد.  نمیدانم ، نصف علم و  نمیتوانم ، نصف توانستن است. اگر دو بار بگویی، یعنی هم الآن  نمیدانم  و  نمیتوانم  و هم همیشه  نمیدانم  و  نمیتوانم ؛ یکی برای دنیا و یکی برای آخرت. دو بار که بگویی، میشود همهی علم و همهی توانستن. البته اقرار به  نمیدانم  و  نمیتوانم  سخت است، ولی اَفضَلُ الاَعمالِ اَحمَزُها: بهترین اعمال سختترین آنهاست.

۞            هر علم و اختراعی که اهل دنیا دارند، از خانهی اهل بیت علیهم السّلام آمده است.

۞     تا ولایت را درک نکردهایم، تنها سه حرف از علم را داریم. وقتی از ولایت سر در آوردیم و جمال ولی خدا را رؤیت کردیم، به همهی بیست و هفت حرف علم رسیدهایم.

۞     شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السّلام پیش محمّد و آل محمّد علیهم السّلام درس بخوانند، کافی است. در زیارت جامعه آمده است بِمَحَبَّتِکم وَ وِلایَتِکم عَلَّمَنا اللهُ مَعالِمَ دینِنا: به محبّت و ولایت شما خداوند معالم دین ما را به ما آموخت. محبّت یعنی دوست داشتن، ولایت یعنی فرمان بردن. ولایت از آثار محبّت است.

۞            اهل ذکر نور دارند و با یک نظر جهل اطرافیان را از بین میبرند.

۞            خُذُوا العِلمَ مِن اَفواهِ الرِّجالِ: علم را از افواه رجال بگیرید. لِکُلِّ کَبَدٍ حَرّاءٍ اَجرٌ: برای هر جگرسوختهای پاداشی است. معرفت را از کبدهای داغ بگیرید.

۞     فقیه مشکلگشاست. اگر کسی درس بخواند و برای خلق مشکل درست کند و راه خدا را مشکل کند، فقیه نیست. فقیه راه را آسان میکند. فقیه یعنی کسی که تقلاّ میکند احکام را آسان کند و در آیات و روایات دقّت میکند که کار را برای خلق آسان کند. مثلاً اگر برای پاک شدن چیزی، من دو بار آن را آب میکشم، او میگردد ببیند میشود به یک بار اکتفا کرد؛ نه اینکه تلاش کند که ثابت کند سه بار باید آب کشید.

۞     فقیه یعنی مشکلگشا. خدا نکند آدم با درس خواندن مستشکل شود و به جای حلّ مشکلات خلق، در آنها تردید و شک ایجاد کند و باور آنها را متزلزل نماید.

۞     فقیه کسی است که اگر کتابی حجیم است، آن را عصارهکشی و خلاصه کند و نصف کند. علی علیه السّلام که اوّل فقیه آل محمّد علیهم السّلام است، ببینید چه کرده است. فرمود تمام قرآن در سورهی حمد است و همهی سوره حمد در بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ آن است و تمام بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ در ب اوّل بسم‌‌الله و تمام ب در نقطهی زیر ب است و من نقطهی تحت باء بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ هستم. ببینید پی در پی عصارهگیری فرمود تا به نقطه رسید. این یک قاعده است و باید از آن تبعیت کرد. تو هم همهی حرفهایی که بلدی، به بچّهات نزن. عصارهاش را بگیر و کمش کن و آن را تحویلش بده.

۞     فقاهت این است که مصیبتی که برای خودت یا دیگری پدید آمد، خیر بودن آن را پیدا کنی. فقر و مرض و گرفتاری و، هر چه که آمد، خیر بودنش را پیدا کنی.

۞            فقیه یعنی کسی که غوص میکند و از خزائن خدا چیزهای خوب را برای مردم بیرون میآورد.

۞     فقیه یعنی فهیم، یعنی کسی که مسائل را خوب میفهمد و تشخیص میدهد. برای فقیه شدن دو راه وجود دارد؛ یکی درس خواندن و دیگری محبّت. کسی که اهل محبّت است، فقیه است و درست و نادرست و خوب و بد و شایسته و ناشایست را بدون نیاز به تحصیل علم و درس خواندن تشخیص میدهد.

۞     معارف الهی آب است. باید کاری کنید که مثل چاه آرتزین از درون خودتان آب بجوشد. گرفتن معارف از دیگران با شنیدن و خواندن، مثل ریختن آب در چاه است که بعد از اندک مدّتی آب آن بو میگیرد و متعفّن میشود. باید کمی وقت صرف کرد و با مطالعه کردن، در درون خود حفّاری کرد تا به آب رسید. مقصود از مطالعه، تفکّر است نه کتاب خواندن. البته هنگام کندن چاه وقتی به زمین سخت برسند، مقداری آب میریزند تا زمین نرم و قابل کندن شود. در این حد، استفاده از کلام و نوشتههای دیگران مفید است. وقتی از درون خودت آب جاری شد، شکر کن و از آن آب بکش و خودت بخور و به دیگران هم بده.

۞     بشر با صِرف خواندن کلام حق به نجات دست نمییابد. زود نگو فهمیدم و به زمین نگذار. اوّل خواندن است، بعد فهمیدن و بعد مصداق کلام شدن. وقتی به کلام حقّی رسیدی، تا مصداق آن نشدهای، رها نکن.

۞     علم غیر از معلومات است. انشاءالله علمتان به معلوم برسد، یعنی در وجودتان متبلور باشد؛ به نحوی که اگر پرسیدند معلوماتت چیست، بگویی بیا و ببین.