Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






حج
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
حج

۞     مقصود از اینکه فرمودهاند به هنگام طواف باید سمت چپ بدن به سمت کعبه باشد، این است که دلت رو به خدا باشد، چون قلب در طرف چپ بدن قرار دارد. مقصود این نبوده است که هنگام طواف دائماً خودت را در فشار قرار دهی که نکند ذرّهای منحرف گردد. دلت رو به خدا باشد و در جهت درست، به طور طبیعی راه برو.

۞     در حج، وقوف در عرفات واجب است و تدارک هم ندارد. لذا اگر کسی در روز عرفه در فاصلهی ظهر تا غروب آفتاب، عرفات را درک نکند، حجّش قبول نیست. در حجّ باطنی که سیر به سوی خدا و لقاءالله است نیز کسی که به معرفت نرسد، سیرش باطل است. بعد از وقوف در مشعر، وقتی حاجی روز عید قربان وارد مِنیٰ شد و شیطان را رمی کرد و گوسفند را به نشانهی نفس خودش سر برید، که مستحب است اگر خودش هم ذبح بلد نیست، دستش را روی دست کسی بگذارد که ذبح میکند، به نیّت اینکه خودش دارد ذبح میکند، و بعد از اینکه سرش را به نشانهی اینکه من عبد و بندهی توأم تراشید، خدا سه شب او را در مِنیٰ مهمان میکند. اگر کسی این سه شب را در مسجدالحرام تا صبح احیا بگیرد و نخوابد، گرچه حجّش باطل نیست، ولی این تنها جریمهی غیبت از مهمانی خداست و به پای فضیلت در مِنیٰ بودن نمیرسد.

۞     حاجی که در مراسم حج در روز عید قربان در مِنیٰ گوسفند میکشد و سر میتراشد، معنایش این است که خدایا نفسم را کشتم و ذلّت عبودیت تو را بر عزّت دنیا ترجیح دادم و به جان خریدم، چون ذلّت عبودیت تو از عزّت همهی ماسوای تو بیشتر میارزد. این کار یعنی خدایا من میخواهم تنها بندهی تو باشم.

۞     آب زمزم را سه جرعه بنوش؛ یکی برای صحّت بدن (از بیماری)، یکی برای صحّت روح (از اخلاق زشت) و یکی هم برای علم و معرفت.