Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






روزه
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
روزه

۞     یک شب سه نفر که فقیر بودند و تازه وارد مدینه شده بودند، در مسجد پیامبر از مردم خواستند که آنها را مهمان کنند. یکی را پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به خانه بردند، دیگری را حضرت امیر علیه السّلام به منزل بردند و سومی را کسی پیدا نشد به منزل ببرد. لذا به ناچار در مسجد ماند و مهمان خدا شد. فردا که آن سه نفر مجدداً به هم رسیدند، از شام شب گذشته از هم سؤال کردند. اوّلی گفت من در منزل پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم نان و سرکه خوردم. دومی گفت من در خانهی امیرالمؤمنین علیه السّلام نان جو و نمک خوردم. سومی گفت ولی من تا صبح هر چه به سقف مسجد نگاه کردم بلکه خدا غذایی بفرستد، چیزی نرسید و شب را گرسنه به سر بردم. جبرئیل به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرود آمد و ماجرا را برای حضرت نقل کرد و گفت: خداوند فرمود من هر چه در بهشت و کائناتم گشتم، غذایی بهتر از گرسنگی نیافتم که درخور مهمانم باشد، لذا با گرسنگی از او پذیرایی کردم.

۞     شرط زنده ماندن غذا خوردن نیست. اصحاب کهف بیش از سیصد سال در غار خوابیدند و بدون خوردن غذا زنده ماندند. یک وقت دیدی خدا خواست ما را هم بدون غذا نگاه دارد. در ماه رمضان خدا که مهمانی داد، با گرسنگی از مهمانهایش پذیرایی کرد. اگر چیزی بهتر از آن بود، با آن پذیرایی میکرد. هر که مهمان خدا شود، کم کم از خوردن و آشامیدن میافتد؛ همهی حواسش به او میرود و علم و محبّت او را سیر و سیراب میکند. مؤمن با کُره میخورد و میخوابد و میپوشد، یعنی رغبت به آنها ندارد.

۞            روزهی ماه رمضان روح را پاک میکند و فطریه بدن را.

۞     روزهی عامّ امساک از مفطرات است و روزهی خاص امساک از صفات و اخلاق غیر الهی است. روزهی خاصّ‌الخاص، امساک از غیر خداست.  ز هر چه غیر یار استغفر الله .

۞            شیعه تا به ملاقات خوبان خدا نرسیده، روزه است. وقت ملاقات، عید فطر شیعه است که باید افطار کند.