Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






نماز
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
نماز

۞     وضویی بگیریم که همیشه در وضو باشیم و نمازی بخوانیم که انگار همیشه در نماز هستیم.  خوشا آنان که دائم در نمازند ؛ اَلَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمُونَ.

۞     اسرار وضو این است؛ با شستن صورت که مربوط به خداست، وجه را از توجّه به غیر خدا شستن، با شستن دست راست، به اصحاب یمین رسیدگی کردن، با شستن دست چپ، خواستههای دنیوی اصحاب شمال را برای این که مزاحم ما نشوند، سیر کردن، با مسح سر، به فرشتگان و با مسح پای راست، به حیوانات حلالگوشت و گیاهان و مواد معدنی قابل خوردن و با مسح پای چپ، به حیوانات حرامگوشت و گیاهان و موادّ طبیعی سمّی رسیدگی کردن.

۞            در وقت وضو چنان وضو بگیر که گویا او در حال وضو دادن توست. در حال شستن صورت، وجه خود را از غیر او بشوی و کدورات توجّه به عالم کثرت و نگاه به گناهان و عیوب را از آن پاک کن تا مناسب رو کردن و نظر نمودن به او شوی. در حال شستن دست راست، تمام دست راستیها و مؤمنین را شستشو بده و در حال شستن دست چپ، نظری هم به اهل دنیا و اشقیا و ظالمان بکن و آنها را نیز شستشو بده تا وضعیت دنیویشان خوب شود و مزاحم مؤمنین نشوند. با مسح سر، ملائکه و اهل آسمان را مورد لطف قرار بده و با مسح پاها حوائج حیوانات و موجودات زمینی را برآورده ساز. هر قدر سعی کنی وضوی تو خوب و با توجّه باشد، نماز تو هم با توجّه خواهد شد. برای حضور قلب داشتن در نماز، باید در وضو گرفتن دقّت کرد.

۞            اگر بخواهیم در نماز خیالات نداشته باشیم و مقبول باشد، باید در وضو گرفتن دقّت کنیم.

۞     وضو نور است و وضوی روی وضو، نُورٌ عَلی نُورٍ. زکات و خمس هم وضوی مال است که آن را پاک میکند. زکات بدن هم روزه است.

۞            تمامی صفات رذیله را میتوان با وضو شست و پاک کرد.

۞     هنگام وضو گرفتن، وقتی صورت را میشویی، مقداری از آبی را که از روی صورتت پایین میآید، به دهان فرو ببر و بخور. این آب درونت را پاک میکند و فطرتت را شفّاف مینماید.

۞     سعی کن نماز که میخوانی، دهانت از محبّت پر باشد و با هر جملهای که میخوانی، مثل کسی که آب در دهان دارد، آن را قورت بدهی.

۞            توجّه به نماز، نماز است. اگر حضور قلب داری، در نمازی؛ و الاّ دل هر کجاست، همانجایی.

۞     نماز را آرام و با تأنّی بخوان، شاید یادت بیاید که داری با خدا صحبت میکنی و خدا دارد با تو صحبت میکند. در نماز خودت باش و نگذار حواست جای دیگر برود. اصلاً دقّت کن و ببین کیست که دارد نماز میخواند.

۞     مستحب است در آغاز نماز ابتدا سه تکبیر گفته شود و چهارمین تکبیر را شخص به قصد تکبیرةالاحرام بگوید. نمازگزار با هر تکبیر، یکی از نفسهایش را کنار میاندازد و با توجّه به چهار نفس انسان، بعد از تکبیر چهارم چیزی از او باقی نمیماند و این خود خداست که از این پس نماز را میخواند و خود اوست که در نماز، حامد و مسبّح خود است و هم اوست که در نماز، خود را تعظیم و تکبیر و تحلیل مینماید.

همین طور مستحب است ابتدای نماز، شش تکبیر گفته شده و تکبیر هفتم به قصد تکبیرةالاحرام ادا شود. اگر نمازگزار چنین کند، با این هفت تکبیر، از هفت پردهی دل، یا هفت طبقهی آسمان عبور کرده و به جایی میرسد که جز خدا احدی نیست.

۞     سجده از آثار جمال خدا و رکوع از آثار جلال خداست. وقتی جلال خدا آشکار شود، فرد به رکوع میرود و هنگامی که جمال خدا ظاهر شود، فرد به سجده میافتد.

۞     در نماز، سجدهی اوّل موت از دنیاست، جلسهی بین‌السّجدتین برزخ است، سجدهی دوم موت از برزخ است، سر که برداشتی، قیامت است؛ لذا در تشهّد، به لا اِلهَ‌‌ اِلاَّ الله شهادت میدهی. سجدهی اوّل شکر نعمتهای دنیاست و سجدهی دوم شکر نعمتهای آخرت است؛ مثل پیامبر و امامان.

۞            سلامهای پایان نماز را خدا به پیامبرش، به خودش و به بندگان صالحش میکند.

۞     بعد از نماز دستت را به موضع سجده کشیده و آن را بر صورتت میکشی، بعد با دست چپ به طرف راست بدنت و با دست راست به طرف چپ بدنت میکشی. سمت چپ یعنی فاسقها و فاجرها. با این کار به آنها میگویی من شما را هم دوست دارم و رزق آنها را ردیف میکنی که سرشان گرم باشد و مزاحم راه رفتنت نشوند. سمت راست هم که دوستان و رفقایت هستند، آنها را هم مورد لطف قرار میدهی. صورتت هم مال خداست. وقتی عملی انجام میدهی، کمی تفکر کن که چه میکنی.

۞     بعد از نمازها با خدا صحبت کن. بگو خدایا تو غنی هستی و من فقیر، تو عزیز هستی و من ذلیل، تو مالک هستی و من مملوک و با خدا که صحبت کنی، نطقت باز میشود و با خلق هم خوب صحبت خواهی کرد.

۞     اگر دیدی نماز و عبادتت سیرت نمیکند، بعد از هر نماز بگو اَللّهُمَّ اهدِنى مِن عِندِکَ وَ اَفِض عَلَیَّ مِن فَضلِکَ وَ انشُر عَلَیَّ مِن رَحمَتِکَ وَ اَنزِل عَلَیَّ مِن بَرَکاتِکَ: خداوندا مرا از جانب خویش هدایت فرما و از فضل خویش بر من افاضه نما و از رحمت خود بر من بگستران و از برکات خویش بر من نازل فرما.

۞            چه موسیقیای از آهنگ اذکار و الفاظ نماز بهتر و چه رقصی از حرکات نماز زیباتر؟

۞            در نماز گمشدهها پیدا میشوند. باید سعی کرد گمشدهی اصلی را در نماز پیدا کرد.

۞            مثال نماز و روزه در عالم مثال پیامبر و علی علیهما السّلام هستند؛ وَ لَهُ الاَمثالُ العُلیا وَ الکِبریاءُ وَ الآلاءُ.

۞            خوشا به حال آنان که در فروع دین اصول دین را ببینند؛ در نمازشان علی علیه السّلام را ببینند.

۞            سعی کنیم مسمّای نماز، یعنی اهل نماز باشیم.

۞     در اوّل نماز که قامت میبندی و میگویی اَللهُ ‌اَکبَر، اگر چشمت باز باشد و بتوانی حقیقت خود را ببینی، خواهی دید که قامتت قیامت است. سرت در قائمهی عرش و انگشتهای پایت در طبقهی هفتم زمین است. خود را میبینی که مَلأَتَ اَرکانَ کُلِّ شَیءٍ: وجودت ارکان همهی اشیاء را پر کرده است. سادهتر بگویم، میبینی که علینما شدهای.

۞     نماز که میخوانی، خوب به صدای خودت گوش بده و دقّت کن. کم کم میبینی تو نیستی که عبارات نماز را میخوانی؛ یک نَفَس لطیف همراه نفَس توست و یک موجود شریف و مظلوم است که در درون تو دارد نماز را میخواند.

۞            همهی ملأ اعلی و همهی خوبان خدا عاشق نمازند. وقتی یک جوان در خلوت به نماز میایستد، همهی آنها به او توجّه میکنند.