Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






احکام دین
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
احکام دین

۞            کارهای ظاهری، حتّی عبادت کردن، دنیاست. اخلاقیات و یاد و معرفت خدا، آخرت است.

۞            در عبادت و طاعت، آنچه در باطن بدان مشغولی، جهاد اکبر است و آنچه در ظاهر انجام میدهی، جهاد اصغر است.

۞     همهی اعمال ما پوست ایمان ماست و آن را حفظ میکند که ضایع نشود. لذا در طریق، عمل به احکام شرع واجب است. محبّت مغز است و احکام پوست. پوست، حافظ مغز است و بدون آن، مغز صدمه میبیند.

۞     دین خدا بیان سه حکم است؛ حکم نحوهی رفتار با بالاتر از خود، یعنی پدر و مادر و استاد و امام و پیغمبر و خدا، حکم نحوهی رفتار با زیردست خود، یعنی فرزند و شاگرد و و حتّی اهل طبیعت و حیوان و گیاه و جماد، و حکم رفتار با همسطح خود که مؤمنین هستند.

در برابر بالاتر از خود باید تسلیم بود. در برابر پایینتر از خود باید خیرخواه بود و به حفظ و پرورش آنها پرداخت. در برابر همسطح هم باید با نیکی و عدالت رفتار کرد و هر چه بر خود میپسندیم، بر آنها هم بپسندیم.

۞            دین اسلام در یک کلام، دین مطابق با فطرت و مذاق بشر است. قبل از آنکه تو اسلام را بپذیری، اسلام تو را در برگرفته است.

۞     آسان‌ترین راهها، راه خداست، چون مطابق با مذاق و فطرت بشر است. احکام الهی برای فرد فطری گواراتر است از آب خنک برای تشنهکام در گرمای ظهر صحرای حجاز.

۞     این نفس دجّال بشر است که برای اینکه آزاد باشد، دائم منفیبافی میکند و راه را مشکل و محال میداند. مثلاً میگوید ما کجا و اهل بیت علیهم السّلام کجا؟ ما کجا و ربّالارباب کجا؟ بعضیها چون خودشان در گردنه گیر کردهاند، میگویند راه بسته است و راه خدا را میبندند. بیچاره خودش گیر کرده است؛ امّا سلمانها رفتند و رسیدند و به مقام مِنّا اَهلَ البَیت راه یافتند.

۞            هیچ‌گاه خلاف فطرتت قدم بر مدار.

۞     مادرها دست و پای بچّه را در قنداق محکم میبستند تا کج نشود. بالغ هم که شدیم، انبیا با احکام دست و پایمان را بستند که کج نشود.

۞     نماز و روزهای که به جا میآوریم، معنایش این است که ما تو را میخواهیم. در راهی که تو ما را به سوی خودت بالا میبری، هر چه هم که به ما فشار وارد آید، باز هم تو را میخواهیم.