Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






حقّ ایمان و اعمال عبادی را ادا کردن
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
حقّ ایمان و اعمال عبادی را ادا کردن

۞      اهل  با  اصحاب  فرق دارد. اصحاب ممکن است روزی جدا شوند، ولی اهل ممکن نیست جدا شوند. اهل‌‌الجّنة خوب است؛ اصحاب‌‌الجّنة ممکن است جدا شوند. اصحاب‌‌النّار هم بالأخره روزی از آتش نجات پیدا میکنند، ولی اهل‌النّار ابدی هستند.

۞     باید اهل‌‌الجّنة شد، اصحاب الجّنه چندان ارزشی ندارد. اهل‌‌البیت علیهم السّلام مهم است. سَلمانُ مِنّا اَهلَ البَیتِ. اصحاب پیامبر بودن مهم نیست، چه بسا ناصالحان نیز باشند.

۞     کاری کن که هر عملی انجام میدهی، اهلش باشی. نماز میخوانی، کسب میکنی، اهلش باشی و نفاق نداشته باشی؛ تمام عیار حقّش را ادا کنی. نه اینکه: مُذَبذَبینَ بَینَ ذَلِکَ لا اِلَی هَؤُلاءِ وَ لا اِلَی هَؤُلاءِ: مردّد و دودل، نه به این سو و نه به آن سو. هر کس علی را دوست بدارد، هر کاری بکند اهلش است. کسی که علی را قبول کند، اهل بهشت است. البته کسی که اهل بهشت است، ممکن است هزار سال طول بکشد تا برزخ را طی کند و به بهشت برسد. در این مدّت گاهی توی جهنّم است و گاهی توی بهشت، تا یک‌سره بهشتی شود.

۞            هر چیز یک اسم دارد و یک صفت و یک ذات. ذات خوب است. مثلاً سیب یک نام دارد که  س  و  ی  و  ب  است، صفت هم دارد که انواع و اقسام و خاصیتهای سیب است که میتوان کتابها دربارهی آن نوشت. امّا آنچه فایده دارد، خود سیب است که یک سیب کوچک را خوردن، از اسم و صفت همهی سیبها بهتر است. دین و ایمان هم یک اسم و یک صفت و یک ذات دارد. ادّعای ایمان و تظاهر به دین اسم است. همهی علوم و کتابهایی که در فهم دین نوشته شده، صفت است. امّا ذات و حقیقت دین خوب است. یک ذرّه از حقیقت ایمان بر همهی آن اسم و ظواهر و همهی علوم و کتابها برتری دارد.

۞     مردم سه دستهاند؛ یک دسته خدا را با اسم عبادت میکنند، این‌ها کافرند. یک دسته با اسم و معنی عبادت میکنند، این‌ها مشرکند و یک دسته با معنی عبادت میکنند، این‌ها موحّدند. قرآن میفرماید: وَ مِنَ النّاسِ مَن یَعبُدُ اللهَ عَلی حَرفٍ: گروهی از مردم خدا را به حرف عبادت میکنند. اوّل آدم با حرف ایمان میآورد، بعد با حرف و معنی و آخر با مسمّی و معنی.

۞     مبادا یک عمر توی ظاهر و لفظ و اصطلاح باشید. آنچه مهم است، خاصیت و باطن است. مبادا یک عمر با قواعد و الفاظ بازی کنید و از اصل و مغز غافل بمانید.

۞            هر کاری را که در رابطه با خدا انجام میدهی، کامل و زیبا از کار در بیاور تا به حقیقت آن برسی؛ مثلاً نماز را.

۞     در بازار چوب‌فروشها، در هر حجره روزی چند کامیون چوب معامله میشود، ولی در پایان روز که سؤال کنی چقدر کاسبی کردهاید، میگویند مثلاً ده هزار تومان. امّا یک منبّتکار تکّه‌ای از آن چوبها را میگیرد و حسابی روی آن کار میکند و بر روی آن نقش میاندازد و همان تکّه چوب را صدهزار تومان یا بیشتر میفروشد. گاهی اوقات آن‌قدر نفیس میشود که نمیشود روی آن قیمت گذاشت. در اعمال عبادی هم زیاد عبادت کردن چندان ارزش ندارد، بلکه روی عمل حسابی کار کردن و آن را خوب از کار در آوردن و حقّ آن را ادا کردن نتیجهبخش است.

۞     پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: اِذَا عَمِلَ اَحَدُکُم فَلیُتقِن: هنگامی که یکی از شما کاری میکند، باید با استحکام انجام دهد.

۞            قرآن و خدا را نصرت کنیم و چه غافل و چه هشیار، با آن بازی نکنیم.

۞     یا اَیُّهَا الَّذّینَ آمَنُوا هَل اَدُلُّکُم عَلی تِجارَةٍ تُنجیکُم مِن عَذابٍ اَلیمٍ؟ تُؤمِنُونَ بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجَاهِدُونَ فى سَبیلِ اللهِ بِاَموالِکُم وَ اَنفُسِکُم ذَلِکُم خَیرٌ لَکُم اِن کُنتُم تَعلَمُونَ: خداوند به مؤمنین میگوید اوّل با زبان ایمان آوردید، حالا با دل به خدا و رسول ایمان بیاورید و مال و نفستان را هم در راه او بدهید تا به نجات برسید. بعد از ایمان ثانوی، جهاد با مال و نفس نیز فرق میکند. انسان به گونهای میشود که در خواب هم اهل انفاق و جهاد است، یعنی برای او ملکه میشود.

۞            کسی که خیلی صدق داشته باشد، وقتی که صدقش کامل شد، احکام شرع، بی‎‎تکلّف و تدبیر از وجودش سر میزند.

۞     آیات و احادیث و روایات، شواهد و علائم راه هستند. اگر حدیثی دیدی که مطابق یا نزدیک با روحیّهی توست، شاهد تو میشود. یعنی انسان باید در مسیر حق حرکت کند تا آیات و روایات را با دل و جان لمس کند و بیابد.

۞     علم با معلوم و محبّت با محبوب شناخته میشود. باید دید آثار عملی علم و محبّت و معرفت در فرد چه بوده و در وجود او چه ثمرهای داشته است.

۞     دومی به قصد توهین از حضرت سلمان پرسید: محاسن تو بهتر است یا دم سگ؟ حضرت سلمان فرمود: اگر از پل صراط به سلامت رد شدم، محاسن من و اگر رد نشدم، دم سگ.

۞     اگر با ادب باشید و از دل و جان در راه خدا کار کنید، خداوند قدرتش را در اختیار شما میگذارد و کار خلقش را به شما محوّل میکند.

۞     قرآن را، زیارت عاشورا را، مناجات شعبانیه را، نماز شب را، یک دفعه بخوان، ولی خوب بخوان؛ لازم نیست خیلی بخوانی. در خیلی خواندن، خطر عادت شدن و بی‎‎روح و بی‎‎توجّه تکرار کردن وجود دارد.

۞     زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی میشود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.