Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه

۞            امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه اگر دست بر سر ما بکشند، علم و حلم را به درون ما میریزند.

۞     زمین ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه غیر از زمین دنیاست: یَومَ تبدّلُ الاَرضَ غَیرَ الاَرضِ: روزی که زمین به زمین دیگری مبدّل میشود.

۞     حضرت حجّت علیه السّلام پس از ظهور میفرماید: یا اَهلَ العالَمِ مَن اَرَادَ اَن یَنظُرَ اِلى آدَمَ، نُوحٍ، اِبراهیمَ، مُوسی، عیسی، مُحمَّدٍ، عَلیٍّ، حَسَنٍ، فَلیَنظُر اِلَی: ای اهل عالم هر کس میخواهد به آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمّد و علی و حسن نظر کند، پس به من بنگرد. تا کسی حق‌بین نشود، یعنی حضرت را نبیند، وارد قیامت نمیشود.

۞     تا قامتِ حجّت خدا را نبینی، قیامتشناس نخواهی شد و از قیامت سر در نمیآوری. حتّی یک روز قبل از قیامت هم که شده، حجّت خدا را ملاقات خواهی کرد.

۞     به بزرگی [مرحوم آیتالله محمّد جواد انصاری همدانی (ره)] گفتند: آیا امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه را میشود دید؟ ایشان فرمود: وقتی خدا را میشود دید، امام را که مخلوق خداست، چطور نمیشود دید؟

۞     ما میخواهیم چیزی ببینیم. چیز غیر از امام زمان علیه السّلام است. کسی که حضرت را دید و جمال حضرت را مشاهده کرد، دیگر نمیخواهد چیز ببیند.

۞     ظاهراً میگوییم آقا میآید، ولی در حقیقت ما به خدمت حضرت علیه السّلام میرویم. ما به پشت دیوار دنیا رفتیم و گم شدیم. باید از پشت دیوار بیرون بیاییم تا ببینیم که حضرت از همان ابتدا حاضر بودند.

۞     ما مثل بچّهای هستیم که پدرش دست او را گرفته است تا به جایی ببرد و در طول مسیر از بازاری عبور میکنند. بچّه جلب ویترین مغازهها میشود و دست پدر را رها میکند و در بازار گم میشود و وقتی متوجّه میشود که دیگر پدر را نمیبیند، گمان میکند پدرش گم شده است، در حالی که در واقع خودش گم شده است. انبیا و اولیا پدران خلقند و دست خلایق را میگیرند تا آنها را به سلامت از بازار دنیا عبور دهند. غالب خلایق جلب متاعهای دنیا شدهاند و دست پدر را رها کرده و در بازار دنیا گم شدهاند. امام زمان علیه السّلام گم و غایب نشده است، ما گم و محجوب گشتهایم.

۞     نه انتظار ما طوری است که آنها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آنها را ببینم. اگر به راستی منتظری، چرا لاغر و خانهنشین نشدهای؟ به محض اینکه حقیقتاً منتظر بشوی، او رسیده است. آیا خوب است آدم این‌قدر بی‎‎رگ باشد؟ دوستت یک ساعت دیر از سفر بیاید، این همه تقلاّ میکنی. اگر انتظار داری، آثارش کو؟ اگر انتظار داری، باید غم دنیا برود. حتّی اگر خود امام هم دیر آمد، با او دعوا نکنی و هی نگویی عَجِّل. البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است، ولی بالاتر از آن هم هست و آن وقتی است که از تقلاّی خودت مأیوس شدی و در خانهات نشستی و چشم و گوش به در ماندی. از آن بالاتر وقتی است که منتظرِ در هم نیستی و از آن هم مأیوس شدی. چنین فردی خود حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه پهلویش نشستهاند و همهی ملائکه نگاهش میکنند. کسی که میتواند خدمت حضرت برسد، ولی معرفت حضرت چنان همهی وجودش را پر کرده است که میتواند طاقت بیاورد و خدمت ایشان نرود، چنین کسی به حضرت علیه السّلام راه دارد. او میبیند که دلش تا دیروز غنچه بود، در خودش فرو رفته و بسته و گریان، ولی امروز باز و شکفته شده و عطر آن همهی وجودش را گرفته است. از اینجا میفهمد که آقا تشریف آوردهاند.

۞            ما سه دسته منتظر داریم:

۱/ کسی که از دور زیاد یاد امام میکند و انتظار دیدار او را میکشد تا علائم و آثاری از امامش ببیند، که فرمودهاند: اَفضَلُ الاَعمالِ اِنتِظارُ الفَرَجِ: برترین کارها انتظار فرج است.

۲/ کسی که آثار و جای پا و جلوهای از امام را دیده است، که فرمودهاند: فَاِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم: پس به درستی که فرج امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه فرج خود شماست، یعنی انتظار و دعا کردن برای خود شما فرج و گشایش میآورد.

۳/ اگر انتظار کامل شود و محبّت به حدّ کمال برسد، طوری میشود که حضرت علیه السّلام را در ظاهر ببیند یا نبیند، در یقین او اثر ندارد، بلکه در همه وقت با قلب خود مشاهده میکند. مثل پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و اویس قرنی که به ظاهر اصلاً یک‌دیگر را ندیدند؛ امّا هرگز از هم جدا نبودند. امام سجّاد علیه السّلام میفرماید: اِنَّ اَهلَ زَمانَ غیبَتِهِ اَفضَلُ اَهلِ کُلِّ زَمَانٍ ِلأَنَّ اللهَ ءاتاهُم مِنَ العَقلِ وَ الفَهمِ وَ المَعرِفَةِ حَتّی صَارَتِ الغَیبَةُ عِندَهُ بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ: منتظران واقعی در زمان غیبت برتر از مردم تمامی زمانها هستند، زیرا آن‌قدر از جانب خدا عقل و فهم و معرفت پیدا کردهاند که غیبت و مشاهده برای آنها فرق نمیکند.

۞     کسی که غیبت و ظهور حضرت حجّت علیه السّلام برایش یکسان باشد، به حضرت راه پیدا میکند. تا وقتی شخص میخواهد حضرت بیایند و پدر آدمهای بد را در بیاورند و انتقام از ظالمین بکشند، از دیدن حضرت خبری نیست. هر وقت عبد و تسلیم شدی و فاعلیت خدا را در همهی حوادث دیدی و به آن تن دادی، آنوقت برای ملاقات با حجّت خدا آماده شدهای.

۞     در روایات هست که حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه که ظاهر میشوند، اشخاص میبینند که قبلاً ایشان را بسیار دیدهاند. یعنی مثلاً میبینی ایشان همان همسایهی تو، پسر مشهدی علی است. امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه همهی خلق هست، ولی افراد، امام زمان نیستند. آن که میبینی، دیگر پسر مشهدی علی نیست که تو میشناسی. حضرت چون او را قبول کرد، عوضش کرد و تبدیلش کرد و از ابدال شد؛ یعنی تبدیل‌شدگان. حالا پسر مشهدی علی یعنی پسر علی امیرالمؤمنین علیه السّلام. وقتی حضرت تشریف آوردند، همه شمایل حضرت را نشان میدهند و هر کس به آنها نگاه کند، حواسش پیش حضرت میرود. مرّبا را که ببینند، مربّی را یاد میکنند. در رجعت هم همهی خلق محمّدنما و علینما علیهما السّلام میشوند. امروز هم اگر خدا بیدارمان کند، هر که را نگاه کنیم، ربّ را میبینیم و از او یاد میکنیم و از او حرف میزنیم.

۞     اینکه در روایت آمده است هر کس که ادّعای مشاهدهی امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه را کرد تکذیبش کنید، به این معناست که آنچه دیده است، فقط پرتو مختصری از امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه است و مطلب خیلی بالاتر از این است. از طرف دیگر کسی که چیزی را دید، نباید به دیگران بگوید. لذا ما وظیفهی تکذیب داریم؛ گرچه ممکن است طرف مقابل راست بگوید.

۞     هر وقت حاجتی داشتی، برای حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه عریضه بنویس و بده به آب نهرهای جاری یا به نسیم صبا و باد صبحدم؛ آن را به حضرت میرسانند.

۞     در همهی زمانها سیصد و سیزده نفر ابدال وجود دارند که اصحاب امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه هستند و میخهای خیمهی زمینند. اَلمُؤمنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ: مؤمن مانند کوه استوار است. وَ الجِبالَ اَوتاداً: و خداوند کوهها را میخهای زمین قرار داد.

۞     نمیدانید در آینده دنیا چه میشود. یک نفر نمیماند که امام حسین علیه السّلام را دوست نداشته باشد. از پنجاه سال پیش شروع شد و وقتی به بچّههای شما برسد، نمیدانید چه میشود. چون قرآن مال کافّهی ناس و همهی بشر است، خورشید قرآن که آمد، همهی عالم را زیر سایه‌ی خود گرفت. ولو بعضی بگویند ما مسیحی یا یهودی یا هستیم، قرآن اعتنا نمیکند و میگوید تو مال منی. خوش به حال شما که اقرار دارید و خودتان با میل و رغبت، این شراب را مینوشید، آنها را هم به زور به حلقشان میریزند. عنقریب صدا بلند میشود. امام صادق علیه السّلام فرمود: یُصلِحُ اللهُ اَمرَهُ فى لَیلَةٍ: خداوند امر ولی‌اش را در یک شب اصلاح میکند. وسایلش هم امروز هست؛ تلفن، تلکس، رادیو، تلویزیون، ماهواره و . زمین یک مرتبه پاک میشود. همهی خلق خسته شدهاند و شب و روز عقب صلح و نجات میگردند و به محض اینکه اعلام شد، همه زود قبول میکنند. وقتی مضطر شدند، زود قبول میکنند.

۞     قرآن فرمود:  تا پیامبران مأیوس شدند وَ ظَنُّوا اَنَّهُم قَد کُذِبُوا و گمان کردند که هیچ کس واقعاً آنها را تصدیق نکرد و نتوانستهاند کاری از پیش ببرند، نصرت ما به آنها رسید . با یک قرائت، دیگر ترجمهی آیه این میشود که حتّی پیامبرانی که صاحب کتاب نبودند، گفتند وعدههای نصرتی که خدا داده است، نکند آب قاطی دارد.

۞            انشاءالله خداوند آن روز را زودتر بیاورد که خیلی قشنگ است.

۞     تلاطمات و ناآرامیهایی که در روزگار ما در سراسر عالم بروز نموده است، حاوی بشارت بزرگی است. جهان از درد زایمان به خود میپیچد و عنقریب فرزندی را بیرون خواهد داد.

۞     قبل از بارش باران، تندبادی بر میخیزد و گرد و غبار زیادی بر پا میکند و همهی خس و خاشاکها و آشغالها را از روی زمین جارو میکند. امّا اگر کمی صبر کنیم، باد آرام میگیرد و باران میبارد و سپس ابرها کنار می‌روند و هوا لطیف و آفتابی میشود. آشوبها و نابسامانیهایی که در روزگار ما در سراسر جهان پدیدار شده است، نزدیکتر شدن هوای لطیف و آسمان صاف و آفتابی عصر ظهور را بشارت میدهد.

۞     سواری که از دور میآید، پیش از آنکه خودش برسد و دیده شود، گرد و غباری که از زیر پای اسبش بر میخیزد، دیده میشود. گرد و غبار آشوبها و ناآرامیهای جهان در روزگار ما، خبر از نزدیک شدن فارِسُ الحِجاز یعنی امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه میدهد.

۞     کسانی که سالها عَجِّل عَلی ظُهُورِکَ یا صاحِبَ الزَّمان میگفتند، چرا از ظهور مشکلات و نابسامانیها کلافهاند و تاب تحمّل آن را ندارند؟ این‌ها مقدّمهی ظهور است. پس یا دعای بر تعجیل ظهور حضرت را پس بگیرند یا دست از بی‎‎تابی و بی‎‎قراری بردارند و به آنچه هست تن بدهند.

۞     بعد از هر شلوغی، خلوتی متناسب با آن خواهد بود و هر چه شلوغی بیشتر باشد، خلوت بعد از آن بزرگ‌تر است. در آخرالزّمان شلوغی خیلی زیاد است، به نحوی که یکفُرُ بَعضُهُم بِبَعضٍ وَ یَلعَنُ بَعضُهُم بَعضاً: گروهی گروه دیگر را تکفیر میکند و جمعی جمع دیگر را لعنت میکند.

۞     در دوران ظهور، امام زمان علیه السّلام دست دزدی و کلاه‌برداری اشخاص را قطع میکنند نه دست انسانیّت آنها را؛ و الاّ با قطع دست بدن مشکلی حل نمیشود. دست دزد و کلاه‌بردار را که قطع کنی، هم‌دستهای او دست او خواهند بود و به وسیلهی آنها باز هم مرتکب دزدی و کلاه‌برداری خواهد شد.

۞            در مورد امام زمان علیه السّلام در روایت آمده است که یَحکُمُ بِحُکمِ داود: با حکم حضرت داود علیه السّلام حکم میکند. حضرت داود علیه السّلام حکم غیبی صادر میکرد و به شواهد و ادلّه وابسته نبود.

۞     در زمان حضرت داود علیه السّلام شخص فقیری مدّتها از خداوند رزق حلالی میطلبید. روزی گاوی در خانهی او را شکست و داخل شد. او هم بر این اساس که دعایش مستجاب شده است، گاو را سر برید و گوشت آن را کباب کرد و با خانوادهاش خوردند. صاحب گاو که به دنبال گاوش میگشت، فهمید که آن شخص فقیر گاو را کشته و مصرف کرده است. او را نزد حضرت داود علیه السّلام برد و حضرت داود علیه السّلام از آن شخص فقیر علّت کارش را پرسید. او هم گفت من هفت سال بود دعا میکردم خدا رزق حلالی مرحمت کند، وقتی گاو در را شکست و داخل شد، گفتم دعایم مستجاب شده است؛ لذا آن را سر بریدم و با خانوادهام خوردم.

حضرت داود علیه السّلام به صاحب گاو فرمود: از شکایتت صرف نظر کن. صاحب گاو عصبانی شد و اعتراض کرد که این چه نحو قضاوت کردن است. حضرت داود علیه السّلام به او فرمود: علاوه بر آن، نصف دارائی‌ات را هم به او بده. صاحب گاو به شدّت بر آشفت. حضرت داود علیه السّلام فرمود تمام دارائی‌ات را به او بده. در اثر این حکم در بین مردم سر و صدا بلند شد. حضرت داود علیه السّلام همراه با مردم بر سر قبر پدر کسی که گاو را کشته بود، حاضر شد و او را زنده کرد و علّت مرگش را از او جویا شد. او گفت پدر این صاحب گاو غلام من بود. او مرا کشت و تمام دارائی‌ام را هم تصاحب کرد. در نتیجه روشن شد علاوه بر اینکه تمام دارائی صاحب گاو متعلّق به آن شخص فقیر است، خود صاحب گاو و فرزندانش هم بچّههای غلام پدر او هستند و متعلّق به او میباشند. امام زمان علیه السّلام هم اینگونه حکم میکند.