Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






دستورالعمل‎ها
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
دستورالعملها

۞            همهی ذرّات عالم با خدا صحبت میکنند و به ما هم میگویند تو هم با خدا صحبت کن.

۞     در شبانهروز، ترجیحاً دل شب، ده دقیقهای با خدا خلوت کن. وضو بگیر و سر سجّادهات بنشین و به خداوند عرض کن به دیدار شما آمدهام. اگر خطاهایت و افکار دنیوی به ذهنت آمد، چند بار استغفار کن، برطرف میشود و فضای دلت خلوت و روشن میشود. آنگاه صلوات بفرست تا نورش بیشتر شود. اگر بر این کار مداومت نمایی، این ده دقیقه همهی اوقات شبانهروزت را خواهد گرفت.

۞     هر وقت فکر کردی و از خودت زشتی دیدی، استغفار کن؛ زشتی را پاک میکند. وقتی زیبایی دیدی، بر پیامبر و آلش صلوات بفرست؛ زیبایی را زیاد میکند.

۞            اینکه به مستحبّاتی چون غسل جمعه و نماز شب و زیاد سفارش نمیکنم، به خاطر عظمت و شرافت آنهاست و برای این است که آنها را سبک نشماری و برای تو عادی نشود. اصلاً مستحبّات را به خاطر بزرگی‌شان اختیاری کردهاند.

۞     کارهای خیلی قیمتی را مستحب کردهاند. فعل مستحب، واجبات را بااعتبار میکند و زیبایی هم میآورد. خلق در جهنّمند؛ با واجبات از جهنّم بیرون میآیند و با مستحبّات به مدارج بهشت نایل میشوند.

۞     عمل مستحب ایجاد حب میکند. عدالت محبّت ایجاد نمیکند، ولی فضل و احسان محبّت میآورد. عمل مستحبّی مثل هدیه و پیشکش برای دوست است که ایجاد دوستی میکند.

۞            واجبات مال عموم خلق و مستحبّات مال خواص است. مگر نشنیدی خداوند فرمود: اِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ الَِیَّ بِالنّافِلَةِ حَتّی اُحِبَّهُ فَاِذَا اَحبَبتُهُ کُنتُ سَمعَهُ الَّذی یَسمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذی یبصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّّذی یبطِشُ بِهَا اِن دَعَانى اَجَبتُهُ وَ اِن سَأَلَنى اَعطَیتُهُ: هرآینه او به وسیلهی مستحبّات به من نزدیک میشود تا آنجا که من او را دوست بدارم. پس هنگامی که او را دوست بدارم، گوش او میشوم که با آن میشنود و چشم او میشوم که با آن میبیند و زبان او میشوم که با آن سخن میگوید و دست او میشوم که با آن میگیرد. اگر مرا بخواند، اجابتش میکنم و اگر از من درخواست کند، به او عطا میکنم.

۞     در مستحبّات خیلی کمحوصله نباشید. مرحوم حاجآقا حسین قمی با همهی موقعیت علمی و اشتغالاتش، مقید بود هر روز زیارت عاشورا را در حرم با صد لعن و صد سلام بخواند.

۞     قرآن فرمود: وَ مِن اللَّیلِ فَاسجُد وَ سَبِّحهُ لَیلاً طَویلاً: و مقداری از شب را سجده کن و در شب طولانی خداوند را تسبیح کن. در لیل دنیا باید از سجده نهایت بهره را گرفت و در لیل طویل برزخ باید به تسبیح پرداخت. هر وقت مضطر شدیم، به خاک سجده بیفتیم.

۞     وَ مِنَ اللَّیلِ فَاسجُد: مقداری از شب را سجده کن؛ مقصود لیل دنیاست. سجده چیز بسیار ارزشمندی است. شبها یک سجدهی طولانی داشته باشید. هر وقت حزن و غم آمد، چه غصّهی دنیا و چه غصّهی آخرت، شب است. وَ سَبِّحهُ لَیلاً طَویلاً: و در شبی طولانی خدا را تسبیح کن. مقصود از لَیلاً طویلاً لیل عالم برزخ است. با سجده در لیل دنیا انسان از عالَم برزخ سر در میآورد و آنجا باید فقط تسبیح کرد و گفت سُبحانَهُ سُبحانَهُ سُبحانَهُ، یعنی خداوند بالاتر و منزّه است از هر خوبی که فکر کنیم. قیامت روز است و شب ندارد، یعنی غم و حزن به قیامت راه ندارد.

۞            در هر شبانهروز لااقل یک سجدهی طولانی داشته باشید. هیچ عبادتی مثل سجده نیست.

۞            به تربت امام حسین علیه السّلام زیاد سجده کردن اخلاق را عوض میکند.

۞     بعد از نماز مغرب دستها را بالا کن و هفت بار یا قاضِی ‌َالحَاجَاتِ بگو. بعد حاجتت را طلب کن که برآورده میشود. ولی بعد از هفت بار آیا حاجتی میماند؟  چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی .

۞            با صلوات بر پیامبر و آلش علیهم السّلام راههای بسته باز میشود.

۞     زنبوردارها شبهای جمعه کنار کندو، کُندر دود میکنند تا زنبورها قوّت بگیرند و روز جمعه به نقاط دوردست پرواز کنند و شهد گل بیشتری همراه بیاورند. مؤمنین مثل زنبور عسلند و صلوات در سیر آنها مثل دود کندر است که به آنها قوّت میدهد.

۞     پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: مَن صَلّی عَلَیَّ مَرَّةً لا یَبقَی عَلَیهِ مَن المَعصِیةِ ذَرَّةٌ: هر کس یک بار بر من صلوات بفرستد، ذرّهای گناه برای او باقی نمیماند.

۞     اگر صلوات را با اشاره و با لطافت از ته دل بفرستی، تا هفت آسمان بالا میرود، ولی اگر فقط از نظر صدای ظاهری بلند صلوات بفرستی، چندان بالا نمیرود. در سلام کردن هم همین قاعده حاکم است.

۞     همانطور که گاهی اوقات نور شدید، چشم ظاهر را میزند و دیگر آن چشم نمیتواند ببیند، نور هستی هم به خاطر شدّتش باطنها را زده است و چشمهای باطن نمیتواند ببیند. همانگونه که چشمی را که نمیبیند سرمه میکشند و قدرت دید پیدا میکند، با صلوات هم چشم دل باز و بینا میشود. سرمهی ایمان، صلوات بر پیامبر و اهل بیتش علیهم السّلام است.

۞            هیچ عبادتی مانند صلوات نیست. هیچ عبادتی را خداوند نفرمود من انجام میدهم، پس شما هم انجام دهید. در مورد نماز و روزه و هیچ عبادت دیگری چنین نفرمود؛ امّا در مورد صلوات فرمود خدا و ملائکهاش بر پیامبر صلوات میفرستند، پس ای مؤمنان شما هم بر او صلوات بفرستید. انشاءالله وقتی صلوات میفرستی، ببینی که خدا دارد بر حبیبش صلوات میفرستد و ببینی که بر تو هم که صلوات میفرستی، دارد صلوات میفرستد.

۞     پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به حضرت زهرا علیها السّلام فرمود: شب موقع خواب سه بار سورهی اخلاص بخوان که یک ختم قرآن است، یک تسبیحات اربعه بگو که یک عمره است، همهی انبیا را از خود راضی کن با گفتن اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ وَ صَلِّ عَلی جَمیعِ الاَنبِیاءِ وَ المُرسَلینَ و برای همهی مؤمنین و مؤمنات نیز طلب مغفرت کن با گفتن اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ.

۞     وقتی میگویی اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّدٍ وَ صَلِّ عَلی جَمیعِ الاَنبِیاءِ وَ المُرسَلینَ، انبیا سلف میبینند که سالهای متمادی و بعضاً مثل حضرت نوح علیه السّلام چند هزار سال عبادت کردند، به چه رسیدند؟ و این رحمتی که به خاطر این صلوات از جانب پیامبر آخرالزّمان و امّتش به آنها رسید، به آنها چهها میرساند و چقدر نافعتر از عبادتهایشان است. وقتی این را دیدند، آنها هم به پیامبر ما صلّی الله علیه و آله و سلّم و امّتش صلوات میفرستند.

۞            حتّی شده یک بار در سحرهای ماه رمضان، دعای سحر را بخوانید (اَللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ مِن بَهائِکَ ).

۞     در رحم مادر در یک کیسهی آب قرار داشتیم که آسیبی به ما نرسد. در دنیا هم اگر هر روز شش بار سوره‌ی قُل‌‌هُوَ الله را به بالا و پائین و جلو و عقب و راست و چپمان بخوانیم، داخل کیسهای میشویم که آسیبی به ما نمیرسد.

۞     حدیث کساء مربوط به قرب است. بهشت پایینتر از قرب است. با این حدیث قلوب شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السّلام به قرب میرود و بر میگردد و با تکرار این حدیث آن‌قدر این رفت و برگشت تکرار میشود تا دیگر بر نگردد و برای همیشه در قرب باقی بماند.

۞            دعای یا مَن‌‌ اَظهَرَ الجَمیل که در مفاتیحالجنان هم آمده است، خیلی گرانبهاست.

۞            تسبیحات حضرت زهرا علیها السّلام خواطر را زایل میکند.

۞            بیداری بینالطّلوعین را از دست ندهید.

۞            یکی از چیزهایی که طعمش زیر دندانم مانده، بیداری بینالطّلوعین است که از ساعات بهشتی است و در آن موقع فضا آرام است.

۞     در حدیث قدسی است که خدا میفرماید: اگر کسی از خواب بیدار شد و وضو نگرفت، بر من جفا کرده است و اگر وضو گرفت و دو رکعت نماز نخواند، بر من جفا کرده است و اگر نماز خواند و از من چیزی نخواست، بر من جفا کرده است و اگر از من چیزی خواست و من به او ندادم، من بر او جفا کردهام. این عبارت آخر یعنی ای بندهی من، من جفاکار نیستم.

۞     هر وقت عطسه کردی، دستها را رو به آسمان بلند کن و بگو: اِنّی آمَنتُ بِرَبِّکم فَاسمَعُونِ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. از این ذکر تو ملکی خلق میشود که به غیبالغیوب میرود و برای تو عبادت و ذکر خدا میکند.

۞     اگر وقتی خواستی نماز بخوانی، دیدی حال نماز نداری و از صدای خودت خوشت نمیآید، یک خورده صدایت را پایینتر بیاور. در مستحبّات هر وقت گیر خوردی، دوباره از سر بگیر و این بار یک مقدار بیاور پایینتر. اگر دیدی نمازت خوب از کار در نمیآید و کیفت به راه نیست، یک کمی آب بخور و کمی یواشتر از سر شروع کن، آن‌وقت ببین چقدر قشنگ میشود.

۞     ذکر را هر چه آرام‌تر و آهستهتر بگویی، بهتر به آسمانها ربط پیدا میکند. حتّی اگر با لب هم نگویی، راه به جایی پیدا میکند که انبیای سلف هم راه پیدا نکردند. به قول آن شاعر:  خود به خود گویندهی ایّاک نعبد، نستعینم 

۞     دو سه شب نیمههای شب را بیدار بمان و نماز شب بخوان، بعد از آن اگر توانستی دیگر نماز شب نخوان. دو سه روز روزه بگیر، پس از آن اگر توانستی دیگر روزه نگیر. سایر اعمال خیر هم به همین ترتیب. کار ما خیلی کم است. کار ما همان دو سه بار اوّل انجام دادن است.

۞     چه در امر دنیا و چه در امر آخرت، قدم اوّل را که برداری، برداشتن قدم دوم آسان‌تر میشود. برداشتن قدم سوم از دوم هم آسان‌تر است. به همین ترتیب، چند قدم که برداری، بی‎‎اختیار دو میزنی.