Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






استغفار
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
استغفار

۞     خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است، یکی وجود پیامبر خود صلّی الله علیه و آله و سلّم که رَحمَةٌ لِلعالَمین است و هم اکنون در دل مؤمنین وجود دارد. دیگری استغفار است. مادامی که امّت توبه و استغفار دارد، بلای عمومی که بر امّتهای گذشته نازل میشد، در این امّت نازل نمیشود.

۞     امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: عَجِبتُ لِمَن یَقنُطُ وَ مَعَهُ الاِستِغفارُ: در شگفتم از کسی که یأس پیشه میکند، در حالی که استغفار همراه اوست.

۞     هر وقت غصّهدار شدید، برای خودتان و برای همهی مؤمنین و مؤمنات از زندهها و مردهها و آنهایی که بعداً خواهند آمد، استغفار کنید. غصّهدار که میشوید، گویا بدنتان چین میخورد و استغفار که میکنید، این چینها باز میشود.

۞            توبه و استغفار راه را صاف میکند، نباید آن را ترک کرد. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روزی هفتاد بار استغفار میکردند.

۞     هر روز عصر هفتاد بار استغفار را ترک مکن. عموماً عصر و دم غروب شیعیان را غم میگیرد و با استغفار برطرف میشود. با این استغفار دل پاک میشود و شیطان به دل پاک راه ندارد.

۞     مؤمن بسیار توبه میکند و خدا به همین خاطر او را دوست دارد. (اِنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ) هر چه اتاق تمیزتر شود، آشغالهای ریزتر به چشم میآیند. دل مؤمن با استغفار پاک میشود، آنگاه گناههای ظریفتر دیده میشود و لذا مجدداً استغفار میکند.

۞     توّابین کسانی هستند که دائم خانهی دل را تمیز میکنند، لذا اگر یک آشغال ‌‌ریز هم در آن باشد، پیداست و نمود میکند و از همان هم توبه میکنند؛ چون هر چه پاک‌تر میشوند، گناهان جدیدتری بر آنها مکشوف میشود. و الاّ اگر خانهی دل کثیف باشد، چیزهای بد هم نمودی ندارند. لذا اگر بعضی رفقا خیلی حسّاسند و زود از چیزی محزون میشوند، به جهت تمیزی و پاکی روح آنهاست. در اعمال مسجد کوفه است که: اَللّهُمَّ اَنتَ اَنتَ وَ اَنَا اَنَا، اَنتَ العَوّادُ بِالمَغفِرَةِ وَ اَنَا العَوّادُ بِالذُّنوبِ: خدایا تو تویی و من منم، تو بسیار بازگشت کننده‌ به بخشیدن هستی و من بسیار بازگشت کننده به گناهانم. مؤمن، پرگناه و پرتوبه است.

۞     مِن کُلِّ مَعصِیةٍ وَ طَاعَةٍ اَستَغفِرُ اللهَ: از هر گناه و طاعتی که انجام دادهام، از خدا طلب مغفرت میکنم. پس عبد از همهی کارهای خودش، چه بد و چه خوب، استغفار کرد و جنبهی انتساب فعل به خودش منتفی شد و تنها کارهای خدا باقی ماند. آن وقت دید که کُلٌّ مِن عِندِ اللهِ: همهی کارها از جانب خداست.

۞            عبد مولا را که میبیند، شکر میکند و خودش را که میبیند، استغفار میکند.

۞            افراد معصیت‌کار که توبه میکنند، مهمان تازه‌وارد خدایند و خدا آنها را دوست دارد.

۞     غفّاریت خدا یعنی این که هیچ گناهی برای خلقش قائل نیست و به گناه خلقش توجّهی ندارد. کسی که بعضی را ببخشد و بعضی را نبخشد، غفّار نیست. پس تنها باور خودت شرط است. البته وقتی که این را باور کردی، به خودت میگویی در دیزی باز است، ولی حیای گربه کجا رفته؟ آن‌وقت ادب میکنی و از گناه پرهیز میکنی.

۞            غفّاریت و غفوریت خدا گناهی برای خلق باقی نگذاشت. استغفارهای ما برای این است که خودمان باور کنیم بخشیده شدهایم.

۞            اینکه فرمودهاند روزی هفتاد بار استغفار کن، تکرار برای باور است. یعنی آن‌قدر تکرار کن تا باور کنی خدا تو را بخشیده است.

۞            خداوند میگوید اصلاً من گناه تو را ننوشتم که آن را ببخشم؛ ملائکه نوشته بودند که آن را هم با استغفارت پاک کردی.

۞     استغفار عامّه‌ی مردم برای گناه دوست است. گناه دوست گناه خود آدم است. استغفار خصّیصین استغفار از غیر خداست. غیر خدا را دیدن و از غیر خدا گفتن، پوشاندن خداست و ظلم است و باید از آن استغفار کرد تا غیر او را ندید و جز از او نگفت.

۞     معنای اَستَغفِرُ اللهَ‌ رَبّی ‌وَ اَتُوبُ ‌اِلَیهِ این است که خودت به خودت میگویی خلق را بیامرز و ببخش. بالاترها برای زیردستانشان باید استغفار کنند و الاّ کار خودشان گیر پیدا میکند. استغفار پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم برای امّت و استغفار ملائکه برای مؤمنین مصداق همین حقیقت است. اگر میخواهی بخشیده شوی، خلق را ببخش.

۞     بیشتر حزن و اندوه دوستان خدا مال گناهان خلق است و برای رفع آن باید برای آنها استغفار کنند. وَ استَغفِر لِذَنبِکَ وَ لِلمُؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ: و برای گناه خودت و مردان و زنان مؤمن طلب بخشش کن.

۞     هر جا که غصّهدار شدی، استغفار کن. استغفار امان انسان است. به این کاری نداشته باش که چرا محزون شدهای؛ اذیتت کردهاند؟ گناهی کردهای؟ بعضی وجود خودشان را گناه میدانند. شما میگویی چرا من درست کار نمیکنم، او خودش را گناه می‌داند. محزون که شدی، استغفار کن؛ چه غم خود را داشته باشی و چه غم مؤمنین را. استغفار غمها را از بین میبرد. همانطور که وقتی خطا میکنی، همه صدمه میخورند، مثلاً وقتی چند نفر کفران نعمت میکنند، به همه ضرر میرسد، استغفار هم که میکنی، به همهی ماسوای خودت نفع میرسانی.

۞            مؤمنین وقتی توبه میکنند، از گناه دوستشان توبه میکنند. گناه دوست که آمرزیده شد، دل خود آدم پاک میشود.

۞     توبه که میکنیم، اوّل توبه برای گناه دوست است. اگر دوستانمان گیر داشته باشند، در دستگاه خدا ما را مؤاخذه میکنند. مثل اینکه وقتی شاگردها درس بلد نباشند، از معلّمشان مؤاخذه میکنند. مسئولیت کوچکترها را از بزرگشان میخواهند. پس روزی هفتاد بار برای گناهان دوستان و زیردستانتان استغفار کنید. همانگونه که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم برای گناه امّت استغفار مینمود.

۞     برای گناهان دوستانتان روزی هفتاد بار استغفار کنید و الاّ راهتان مسدود خواهد بود. وقتی استغفار کنی، دورت خلوت میشود، آنگاه علی علیه السّلام در کنارت مینشیند. استغفار یکی از دو امان الهی است.

۞     حقِّ رفیق مؤمنت بر تو این است که تو برای او استغفار نمایی و او هم برای تو. ما باید بار گناه رفقایمان و دوستانمان را تحمّل کنیم و در درگاه حق‌تعالی برای آنها شفاعت و عذرخواهی کنیم.

۞     دو رکعت نماز بخوان و به خداوند عرض کن خدایا هر کس را به من بدی کرده است بخشیدم، تو هم مرا ببخش. آن‌وقت ببین خدا با تو چه کار میکند.

۞     برای امواتتان استغفار کنید. شجرهی خود را به یاد بیاورید و برای ایشان طلب مغفرت کنید تا کارتان راه بیفتد. برای پیامبر و ائمّه و همهی انبیا و مرسلین علیهم السّلام هم صلوات بفرستید تا همهی آسمان و زمین همراه و کمککارتان شوند.

۞            خوشحال کردن شخص محزون، چه با بذل مال، چه با حرف و سخن و چه با نشستن پهلوی او، کفّارهی گناه است.

۞            لعن بر دشنمان اهل بیت علیهم السّلام، استغفار خواص است.

۞     لعن کفّار و اهل جهنّم، هم برای آنها فایده دارد و هم برای ما که لعن میکنیم. آنها را لعن میکنیم که بیشتر بسوزند، بلکه توبه کنند و رو به خدا برگردند. خود ما هم در اثر لعن کردن تمیز و پاک میشویم و ثواب میبریم.

۞     پیرزنی از دوستان اهل بیت علیهم السّلام خدمت حضرت صادق علیه السّلام رسید و دو ژاکت که خودش بافته بود را مقابل حضرت گذاشت و به ایشان عرض کرد هنگام بافتن اوّلین ژاکت، پیوسته صلوات فرستادهام و موقع بافتن دومین ژاکت، دشمنان شما را لعن کردهام و حالا تقاضایم این است که یکی از این دو را برای خودتان بردارید و دیگری را به من بدهید که بپوشم. حضرت ژاکتی را که هنگام بافتنش دشمنان اهل بیت علیهم السّلام را لعن کرده بود، برای خودشان برداشتند و ژاکتی را که موقع بافتنش صلوات فرستاده بود، به خود آن خانم دادند که بپوشد.