Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






جلسات اهل معرفت
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
جلسات اهل معرفت

۞     خوبی جلسات عمومی این است که هر کس به اندازهی ظرفیت خود بهرهبرداری میکند و از طرف دیگر، رفقا هم محفوظ هستند؛ چون این که همه طور آدمی دور انسان باشد، سبب حفظ و زینت او میشود؛در نتیجه مزاحمتی به او نمیرسد.

۞            مجالس ذکر اهل بیت علیهم السّلام حوض کوثر است، انسان را تمیز و سبک میکند؛ روضهای از روضههای بهشت است.

۞     الآن در حوض کوثر هستید. تعقّل و تدّبر کنید تا دریابید. آیا مجالس یاد خدا و اهل بیت علیهم السّلام همان آب کوثر نیست که اهل بیت علیهم السّلام تقسیم میکنند؟

۞     من نمیدانم چه میخواهم بگویم، شما هم نمیدانید چه میخواهید بشنوید. این بهترین نوع خلوص در سخنرانی است که هیچ نقشه و تدبیر نداریم و منتظر رزق الهی هستیم.

۞     عمل خالص بیشترین تأثیر را در رشد و تقرّب انسان به خدا و اولیائش دارد. در این جلسات که بیش از چهل سال است ادامه دارد، نه شما که شنوندهاید، هر هفته که به جلسه میآیید، میدانید چه مطلبی خواهید شنید و نه من که گویندهام میدانم چه خواهم گفت. آیا خالصتر از این عملی سراغ دارید؟ اگر به شما بگویند این همه وقت که به جلسه رفتهاید، چه مطلب علمی یاد گرفتهاید، یک کلمه هم ندارید بگویید؛ چون در این جلسه جان میدهند نه نان و بدون اینکه متوجّه باشید، به تدریج جانتان را میدهید و میمیرید. اگر به شما بگویند پس برای چه به این جلسه میروید، میگویید به خاطر کسی که به او محبّت داریم. اگر از من هم بپرسند آیا این حرفهایی که میزنی همه را میفهمند و میگیرند؟ میگویم نه و اگر بگویند پس چرا به جلسه میروی، من هم میگویم به خاطر محبّتی که به افراد جلسه دارم. محبّت عمل خالص ایجاد میکند.

۞     در این جلسات که نه شنونده برای شنیدن حرف مشخّصی به جلسه میآید و نه گوینده قبل از شروع سخن میداند چه خواهد گفت، هر چه گیر شنونده آمد، خدا داده است. اینجا فقط دست قدرت خدا کار میکند. بوی عمل خالص اینجا پیدا شد. خود عمل خالص وقتی است که در چنین فضایی خود فرد هم هشیار باشد و متوجّه این حقیقت باشد.

۞            از مجلس ذکر خدا و اهل بیت علیهم السّلام هیچگاه قصد رفتن نکنید. وقتی وارد شدید، طوری باشید که تا قیامت همانجا خواهید بود. اگر هم بیرون میآیید، بدون قصد بروید.

۞     وقتی به جلسهای رفتی که در آن یاد خداست، قصد کن که همیشه با آنها هستی و خیالات و کارهای دیگرت را کنار بگذار. وقتی هم خواستی از آن جلسه بروی، بدون قصد رفتن برو. هیچوقت قصد رفتن نکن. کسی که بدون قصد رفتن برود، مثل این است که نرفته است، یعنی طوری برو که دلت همیشه در آنجا باشد.

۞     بهتر است شیعه در مجلس ذکر خدا و اهل بیت علیهم السّلام با غسل و وضو وارد شود و پیش از ورود مقداری استغفار کند و صلوات بفرستد و با توجّه پا به درون مجلس بگذارد؛ همانند حرم ائمّه علیهم السّلام که با اذن دخول وارد میشود. این مجالس هم حرم اهل بیت علیهم السّلام است.

۞     قبلاً بسیاری از صحبتهایی را که میکردم و جنسهایی را که میفروختم، همین که به منزل میرسیدم، به نزد خودم برمیگشت و من سر جای خودش میگذاشتم؛ امّا این اواخر، چیزی بر نمیگردد.

۞     مجلسهای روی زمین چهار دستهاند؛ در یک دسته از مجالس، گوینده هوشیار است و استفاده میکند، ولی شنوندهها هوشیار نیستند و استفاده نمیکنند. در دستهی دیگر، شنوندهها هوشیارند و استفاده میکنند، ولی گوینده هوشیار نیست و استفاده نمیکند. این دو دسته مجلس مباحند. در دستهی سوم هم گوینده و هم شنوندهها هوشیارند و استفاده میکنند. این مجلس مال داناها و اهل حزم است. دسته‌ی چهارم مجلسی است که در آن هیچ کدام هوشیار نیستند و هر دو ضرر میکنند. این مجلس نبودنش بهتر است.

۞     در مجالس اگر گوینده با صدق و خلوص سخن بگوید یا شنونده با صدق و خلوص گوش بدهد، در آن مجلس خیری هست. اگر هر دو آنها با صدق و خلوص باشند که نُورٌ عَلی نُور میشود. اگر شنونده با صدق و خلوص گوش بدهد، ولو گوینده با حقیقت نباشد، خدا قادر است آنچه را شنونده برای رشد و کمال به آن نیازمند است، از زبان همان گوینده به او برساند.

۞     همین صحبتهایی که الآن در جلسهی شما گفته میشود، هر جای عالم رفقای شما باشند و دور هم نشسته باشند، الآن دارند همین صحبتها را میکنند.

۞     این جلسات پر از ملائکه است. اگر در جلسه کسی سرفه یا دهان‌‌درّه بکند، مجلس به هم میخورد و باید گوینده و شنوندهها صبر کنند تا دوباره منظّم شود، آنوقت صحبت را از سر بگیرند.