Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






راهبران طریق، اولیای الهی
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
راهبران طریق، اولیای الهی

۞     توجّه به دنیا و کثرات و طبیعت، غم و غصّه میآورد. کثرات، حزنآور است؛ امّا آحاد و افراد الهی برطرف کنندهی غم و غصّه هستند. مردان الهی و آحاد، افراد کمی هستند که اگر به آنها برخورد نماییم، ملاقات آنها برای ما بسیار سرنوشتساز است و باید قدر آن را بدانیم. آنها نشانههای راه خدا هستند.

۞     بعضی از مؤمنین آب قلیل هستند؛ هرگاه خود را آلوده کنند، ملاقات با یک شخص بزرگ که به منزلهی آب کُر میباشد، آنها را پاک میکند.

۞            در دنیا باید جمال خوبان را دید و مثل آنها راه رفت والاّ اگر مدام به این و آن نگاه کنیم و بخواهیم مثل این و آن باشیم، از خدا و پیامبر غافل میشویم.

۞            فَاهتَدوا بِعَلَمِکُم. هر جا نشانه‌ی خدا رفت، باید با او رفت.

۞     پیامبر اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم خورشید است (وَ الشَّمسِ وَ ضُحَیهَا) و ائمّه علیهم السّلام ماهند (وَ القَمَرِ اِذَا تَلَیهَا) و دوستان و شیعیان اهل بیت علیهم السّلام ستارهاند. وقتی دستت به خورشید و ماه نمیرسد، از ستارهها بهره بگیر (وَ بِالنَّجمِ هُم یَهتَدُونَ) تا کم کم بوی امام را بشنوی.

۞            خطر در دو چیز است؛ سوء استفاده از مدارای بزرگان و مدارا نکردن با زیردستان.

۞     قرآن فرمود: یا اَیُّهَا الذَّینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَینَ یَدَیِ اللهِ وَ رَسُولِهِ: ای کسانی که ایمان آوردید، در برابر خدا و رسولش در صدد تقدّم جستن بر آنها برنیایید. در محضر اولیا باید خیلی مراقب خودمان باشیم. نکند مقدّس‌مآبی ما گُل بکند و بخواهیم به آنها امر به معروف و نهی از منکر بکنیم. وقتی آن صحابی امام حسین علیه السّلام در روز عاشورا به ایشان عرض کرد ظهر شده و هنگام نماز است و حضرت علیه السّلام فرمودند: ذَکَرتَ الصَّلَوةَ جَعَلَکَ اللهُ مِنَ المُصَلّینَ: نماز را یادآور شدی، خدا تو را از نمازگزاران قرار دهد، گرچه کار آن صحابی خوب بود، ولی بهتر از آن هم قابل تصوّر است و آن اینکه ادب میکرد و هیچ نمیگفت. شاید در همین عبارت حضرت علیه السّلام هم کنایهای لطیف باشد که او باید امام معصوم را به نماز یادآور شود یا امام او را به نماز متذکر میشود؟

در داستان ردّالشمس امیرالمؤمنین علیه السّلام دیدیم که وقتی حضرت به لشکریانش فرمود من در این زمین نماز نمیخوانم و راه را ادامه میدهم تا به سرزمین دیگری برسم و آنجا نماز بخوانم، بعضی از مقدّس مآبها گفتند تا از اینجا بگذریم، آفتاب غروب میکند و نماز قضا میشود، لذا همانجا ماندند و نماز خواندند. حضرت علیه السّلام با تعدادی از یاران راستینشان به راه ادامه دادند. وقتی از آن سرزمین خارج شدند، آفتاب غروب کرده بود، ولی حضرت علیه السّلام با قدرت الهی، خورشید را بازگرداندند و نماز عصر را اقامه کردند و آنگاه دوباره آفتاب غروب کرد. اساساً مگر به بهانهی احکام شرع نبود که دشمنان با اهل بیت علیهم السّلام جنگیدند؟ مگر به بهانهی اینکه از نظر شرعی کسی که سه روز در جماعت مسلمین حاضر نشود، باید خانهاش را آتش زد، خانهی امیرالمؤمنین علیه السّلام را به آتش نکشیدند؟ مگر به بهانهی اینکه امام حسین علیه السّلام در روز ترویه به عوض مُحرِم شدن برای فریضهی حج، مکّه را ترک گفته و رو به کربلا نموده و از بیعت و اطاعت خلیفهی خدا هم سرپیچی کرده و بر او خروج نموده است، با حکم شرعی شریح قاضی به جنگ با حضرت نرفتند؟ خلاصه اینکه اگر کسی از اولیاءالله است و او را در این رتبه باور داریم، دیگر بی‎‎معناست بخواهیم او را به عمل به احکام متذکر شویم و ترغیب نماییم. این کار نوعی خود را بالاتر دیدن از آن ولی خداست. قرآن فرمود: یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرفَعُوا اَصواتَکُم فَوقَ صَوتِ النَّبىِّ: ای کسانی که ایمان آوردید، صدایتان را بالاتر از صدای پیامبر بلند نکنید، یعنی ادّعای مقدّستر و صاحب تشخیصتر از پیامبر بودن را نداشته باشید. از زبان لقمان به پسرش نیز فرمود: وَ اغضُض مِن صَوتِکَ اِنَّ اَنکَرَ الاَصواتِ لَصَوتُ الحَمیرِ: و صدایت را پایین بیاور که همانا زشتترین صداها صدای الاغ است. بعضی گفتهاند خداوند هیچگاه موجودی را به خاطر صفتی که خودش در آفرینش به او داده است، نکوهش نمیکند. مقصود این آیه صدای دومی است که پرمدّعا بود و روی حرف پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم حرف میزد.

۞     روز عاشورا همهاش نماز بود. اَلَّذینَ هُم عَلَی صَلاتِهِم دَائِمُونَ. مؤمنان دائماً در حال نمازند، ولی چون یکی از اصحاب حضرت عرض کرد آقا وقت نماز است، حضرت علیه السّلام دعایش کردند و مشغول نماز شدند. او کار خوبی کرد؛ امّا خوبتر هم وجود دارد، خوبتر این بود که ادب میکرد و هیچ نمیگفت. از دعایی که حضرت کردند، یک بو استشمام میشود که خوب کاری نکرد. اساساً هر جا رفتیم چیزی بگوییم، ضرر کردیم. مصلحت در سکوت و ادب ورزیدن است.

۞     اهانت به یک ولی خدا هر چند با عدم توجّه باشد، اثر وضعی خود را دارد. در حدیث قدسی است که خداوند میفرمایند: مَن اَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَد بَارَزَنى بِالمُحارِبَةِ: هر کس به یکی از اولیای من اهانت کند، به جنگ با من برخاسته است.

۞     اگر کسی را شخص برجستهای میدانی، بی‎‎اذن او، او را به دیگران نشان نده و معرفی نکن. اگر او را نشان دادی، کسانی که پذیرای او نیستند، تو را دوره کرده و اذیتت میکنند. یهودا که حضرت عیسی علیه السّلام را به دشمنانش نشان داد، به قدرت الهی بلافاصله خودش شبیه حضرت عیسی علیه السّلام شد و یهودیان او را به جای حضرت عیسی علیه السّلام گرفتند و به صلیب کشیدند.

۞            کسی که صاحب قدرت است، وقتی یک نگاه به تو میکند، از جنبه‌ی دنیوی و اخروی تو را سیر میکند.