Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






اغتنام فرصت
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
اغتنام فرصت

۞     اِعمَل لِدُنیاکَ کَاَنَّکَ تَعیشُ اَبَداً: برای دنیایت چنان کار کن که گویی برای ابد زنده خواهی بود. (دیر نمیشود، عجله نکن، وقت هست.) وَ اعمَل لآخِرَتِکَ کَأنَّکَ تَمُوتُ غَداً: و برای آخرتت چنان کار کن که گویی فردا خواهی مرد. (فرصت کم است، سریع باش.)

۞            الوَقتُ ضَیقٌ وَ الطَّریقُ بَعیدٌ: وقت تنگ است و راه طولانی.

۞            امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: گذشته و آینده هر دو عدم است، حال موجود است، باید فرصت بین دو عدم را غنیمت شمرد.

۞     امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: گذشته که گذشت، آینده هم که هنوز نیامده است، بیا و فرصت بین این دو نیستی را غنیمت بشمار که تنها موجودی نقد تو همین است. اگر این کار را بکنی، هم از غصّه نجات پیدا میکنی و هم از آمال و آرزو خلاص میشوی. مؤمن ابنالوقت است.

۞     امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: ساعتها چقدر سرعت دارند برای تمام کردن روزها. روزها چقدر سرعت دارند برای تمام کردن ماهها. ماهها چقدر سرعت دارند برای تمام کردن سالها و سالها چقدر سرعت دارند برای تمام کردن عمرها. پس فرصتمان خیلی کم است و باید آن را غنیمت دانست و به هدر نداد و باید در کار سرعت داشت.

۞     نفحهی الهی هر آن ممکن است برسد: اِنَّ فى اَیامِ دَهرِکُم نَفَحاتٌ، اَلا فَتَعَرَّضُوا لَهَا وَ لا تُعرِضُوا عَنهَا: همانا در روزهای زندگی‌تان نفحههای الهی پدیدار میشود. هشیار باشید وقتی نفحهای پیش آمد، خود را در معرض آن قرار دهید و از آن اعراض نکنید.

۞     پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم نوجوانی را دیدند که هنوز به سنّ بلوغ نرسیده بود و تبسّمی بشارتآمیز بر لب داشت و به حضرت سلام کرد. حضرت برای رشد دادن او به او فرمودند: آیا مرا دوست داری؟ عرض کرد: به خدا آری. فرمودند: مثل پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. فرمودند: مثل مادرت؟ عرض کرد: بیشتر. فرمودند: مثل خودت؟ عرض کرد: به خدا بیشتر. فرمودند: مثل پروردگارت؟ جوان با صدای بلند عرض کرد: الله، الله، الله، خدا مرا امر کرده است شما را دوست بدارم. این کلام از شما درست نیست، از غیر شما هم درست نیست. (سه بار الله؛ یکی مال فعل و یکی صفت و یکی ذات، یا یکی دنیا و یکی برزخ و یکی قیامت) بعد حضرت به او فرمودند: بیا جلو و او را کنار خودشان نشاندند و از اصحاب پرسیدند کسی هست مرا مثل این جوان دوست بدارد؟ همهی سرها پایین افتاد. این نوجوان در سنّ نوجوانی به کمال رسیده بود. هیچ چیز در دستگاه خدا شرط نیست. اگر خواست فردی کامل باشد، ممکن است یک شبه او را به مقصد برساند. سرعت را در امور آخرت از دست نده و به ایام پیری محوّل نکن.

۞     امروز همهی مرد و زن مملکت راه افتادهاند دنبال نخودسیاه. نخودسیاه یعنی کارهایی که صرفاً سرگرمی است. نکند بروی دنبال نخودسیاه و از اصل عقب بیفتی. خودت را خدا میخواهد، خیلی بد است که صانع انسان، آدم را بخواهد و آدم کوتاهی کند.