Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






کارساز نبودن تقلاّ و فاعلیت عبد در تزکیه و سلوک
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
کارساز نبودن تقلاّ و فاعلیت عبد در تزکیه و سلوک

۞     بشر در ابتدای کار به فهم و تشخیص و فاعلیت و تقلاّ و هنرمندی خود خیلی متّکی و امیدوار است و لذا قرار و آرام ندارد و در ذهن و اندیشه و در ظاهر و عمل دائم در تکاپوست. میگویند هنگامی که خداوند گِل حضرت آدم علیه السّلام را سرشت و به دمیدن روح در آن پرداخت، هنوز روح تا کمر آدم بیشتر دمیده نشده بود و لذا از کمر به پائین بدنش هنوز گِل بود که آدم برخاست که راه بیفتد. انسان تا در خود توانایی و هنری میبیند، آرام نمیگیرد. تقلاّهای او هم اغلب جز خرابی ثمری ندارد. منتها تا همهی هنر و توانش را به کار نبندد و عملاً بر او مکشوف نشود که تقلاّهایش راه به جایی نمیبرد، آرام نمیگیرد و خود را به دست خدا نمیسپارد تا خدا امرش را اصلاح کند. به همین خاطر هم هست که انسان تا توانایی در خود سراغ دارد، باید در انجام طاعات و عبادات و اعمال صالح بکوشد. جزای این تلاش و کوشش این است که سرانجام متوجّه میشود که از علم و معرفت و طاعت و عبادت و تلاش و تقلاّی او کاری بر نمیآید. وقتی عبد از فاعلیت خود قطع امید کرد و مأیوس شد، از تقلاّ دست میکشد و تشخیص و تدبیر خود را رها میکند و به تقدیر و تدبیر الهی تن میدهد. اینجاست که هم از حجاب توجّه و امید داشتن به فهم و توان خویش نجات پیدا کرده و امکان مییابد فاعلیت حقّ متعال را ببیند و هم امرش اصلاح میشود.

۞     انسان اگر با تقلاّ و زور خودش به جایی برسد، تازه یک آدم مصنوعی میشود؛ امّا اگر کار از طرف خدا و با توفیقات الهی باشد، یک انسان حقیقی میشود. اوّلی سِحر و دومی معجزه است.

۞     در هر کاری، حتّی عبادت، اگر فاعلیت خودت و خلق را دیدی، سِحر است و اگر فاعلیت حق را دیدی، معجزه است. کار از معجزه بر میآید و سِحر کاری از پیش نمیبرد.

۞     کسی گفت: چه کنیم تا بتوانیم خدا را ببینیم؟ گفتم قرآن میگوید: سَنُریهِم آیاتِنَا فِی الافاقِ وَ فى اَنفُسِهِم: ما به زودی نشانههایمان را در آفاق و در نفسهایشان به آنها نشان میدهیم، کَذَلِکَ نُری اِبرَاهیمَ مَلَکُوتَ السَّمَواتِ وَ الاَرضِ: این‌گونه ما ملکوت آسمانها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم. همهاش میگوید ما نشانشان دادیم. مشکل تو اینجاست که تو میخواهی با فعل و عمل خودت به رؤیت برسی.

۞     خداوند در قرآن میفرماید: فَلا تُزَکُّوا اَنفُسَکُم: پس در صدد نباشید با تقلاّی خودتان خویش را تزکیه نمایید. وَ لَو لا فَضلُ اللهِ وَ رَحمَتُهُ مَا زَکَی مِنکُم مِن اَحَدٍ اَبَداً: اگر فضل و رحمت خداوند نبود، احدی از شما تزکیه نمیشد. در حدیث آمده است که: اَلحَسَنُ وَ الحُسَینُ فَضلُ اللهِ وَ رَحمَتُهُ: امام حسن و امام حسین علیهما السّلام فضل و رحمت خداوندند.

۞            برای ملاقات علی علیه السّلام باید تزکیه شوید، لکن خودتان نمیتوانید خود را تزکیه کنید. از خدا بخواهید شما را پاک کند.

۞     زور کسی به نفسش نمیرسد و از آن شکست میخورد. امّا اگر از نفست شکست خوردی، جای نگرانی نیست؛ پشت در بنشین و زانوهایت را به بغل بگیر، خدا تو را بر نفست غالب میکند. هر وقت دیدی راه نداری، چند دقیقه پشت در بنشین، خدا در را باز میکند.

۞     بچّه ابتدای کار به پدر خود گفت خودم این میز را بر میدارم. بعد که دست به کار شد و دید زورش نمیرسد، به پدرش گفت اگر شما یک گوشهی آن را بگیرید من آن را بلند میکنم، ولی باز هم در عمل دید زورش نمیرسد. به پدر گفت اگر یک گوشهی دیگرش را هم شما بگیرید، من میز را بلند میکنم. امّا باز هم دید زورش نمیرسد. این جریان آن‌قدر ادامه یافت تا آخر کار به پدر گفت من زورم نمیرسد، خود شما میز را بلند کنید. مؤمن هم همینطور است و آخر کار که بعد از همهی تقلاّ زدنهایش دید کاری از خودش ساخته نیست، کارش را به خدا وا میگذارد.

۞     دست خدا هنوز توی آب و گِل است، پس تو هم به خدا بگو خدایا درستم کن و عیب و نقصهایم را برطرف کن و مرا به کمال برسان.

۞     خدا هر چه بدهد، چه کوچک و چه بزرگ، خوب است و خیلی قیمتی است. از این بالاتر اینکه اگر فقط دست خالی خود را به طرف ما بیاورد، برای ما کافی است. اگر خدا یک  بیا  به ما بگوید، کافی است. چون امر خدا عین ایجاد و کُن فَیَکُونُ است. دیدی امام حسین علیه السّلام یک  بیا  به زهیر گفت، چه شد و او را چگونه ساخت؟ امیدوارم به همهی ما هم یک  بیا  بفرماید.

۞     مقصود از لَیلَةُالقَدر در آیهی لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهرٍ: شب قدر از هزار ماه بهتر است، و منظور از لَیلاً طَویلاً در آیهی وَ مِنَ اللَّیلِ فَاسجُد وَ سَبِّحهُ لَیلاًً طَویلاً: و بخشی از شب را سجده کن و در شب طولانی خدا را تسبیح کن، عالم برزخ است. هر جا دیدی هر چه تقلاّ کردهای، کاری از تو بر نیامده است، حتّی یک رکعت نماز درست نتوانستهای بخوانی، آنجا به موت نائل شدهای و عالم برزخ است. آنجا هر چه به عبد نشان میدهند، میگوید خدا از این بالاتر است و تسبیح میکند. انشاءالله همه بیابیم که هیچ کاری از ما بر نمیآید و همهی کارها را خدا میکند؛ فقط خدا. وقتی به لَیلَةُالقَدر رسیدی، روح انسانیّت در تو دمیده میشود و ملائکه بر تو فرود میآیند و به تو تبریک میگویند و سجدهات میکنند. فَاِذَا سَوَّیتُهُ وَ نَفَختُ فیهِ مِن رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ، فَسَجَدَ المَلائِکَةُ کُلُّهُم اَجمَعُونَ: پس چون او را متعادل و متناسب ساختم و در او از روح خود دمیدم، سجدهاش کنید. پس ملائکه دستهجمعی بر او سجده کردند. تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ اَمرٍ سَلامٌ هِیََ: ملائکه و روح در شب قدر به اذن پروردگارشان برای هر کار مقدّری فرود میآیند و آن شب مبارک و سلامت است، حَتّی مَطلَعِ الفَجرِ: تا طلوع سپیدهدم صبح. یعنی این نزول ملائکه و تبریک گفتن و سجده کردن تا صبح قیامت ادامه دارد.

۞     هیچ کس نتوانست با تقلاّی خودش کاری صورت دهد. حتّی پیامبران آخر کار دیدند تقلاّهایشان بیشتر کار را خراب کرده است و مأیوس شدند. حَتَّی اِذَا استَیأََسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا اَنَّهُم قَد کُذِبُوا: تا اینکه پیامبران مأیوس شدند و گمان بردند که همه تکذیبشان کردند. پیامبر ما صلّی الله علیه و آله و سلّم از همان ابتدای کار، به اصطلاح ورزشکارهای قدیمی، لُنگ انداخت و به خدا عرضه داشت: اَللّهُمَ اِن شِئتَ اَن لا تُعبَدُ لا تُعبَدُ: خدایا اگر میخواهی عبادت نشوی، عبادت نخواهی شد. در آخرالزّمان، خود خداوند آمد پایین و دست به کار شد و کارها را سر و صورت داد.

۞     از صفات خوب و کردار خوب، هر چه در شما مانده است، خدا به شما داده است و تقلاّی شما در ایجاد آنها اثری نداشته است. مَا اَصَابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ: هر چه خوبی به تو رسیده است، از جانب خداست.

۞     شخص بزرگی میخواست به کسی کمک کند و میدانست او کار بلد نیست و خرابکاری میکند، ولی برای اینکه عزّتش محفوظ بماند، گفت بیا اینجا کار کن. گرچه او خراب میکرد، ولی به او مزد میداد. خدا با بندهاش این چنین است.