Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






غیبت خوبان ناشی از شدّت ظهور آنها و غفلت ماست
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
غیبت خوبان ناشی از شدّت ظهور آنها و غفلت ماست

۞     برای اینکه بتوانیم چیزی را ببینیم، باید از او جدا شویم و فاصله بگیریم و به جایی برویم که او نباشد و از آنجا به او نگاه کنیم تا او را ببینیم. جایی هست که خدا نباشد تا برویم از آنجا خدا را ببینیم؟ میتوانیم از خدا جدا شویم تا او را ببینیم؟ خدا نور چشم ماست؛ چیزی که توی تخم چشم ماست را چطور میتوانیم میبینیم؟ این بود که خداوند به موسی علیه السّلام فرمود: لَن تَرٰینى: هرگز مرا نخواهی دید. وقتی از دیدن با چشم ظاهر مأیوس شدی و چشمهایت را روی هم گذاشتی و با روح از داخل مشغول شدی، چند مدّت که گذشت متوجّه میشوی که لَن تَرٰینى برای درونت هم بود، پس داخل هم خیلی مشغول نمان.

۞     در برابر تقاضای موسی علیه السّلام در مورد رؤیت خدا، حق‌تعالی پاسخ داد: لَن تَرٰینى: ابداً نمیتوانی مرا ببینی. این ندیدن به خاطر شدّت ظهور حق است، نه دوری آن. یعنی او آن‌قدر به تو نزدیک است که در تخم چشم تو است و همهی وجود تو را فرا گرفته است، لذا تو نمیتوانی او را ببینی. چرا که دیدن، دوئیت و فاصله میخواهد. وقتی وحدت کامل باشد، دیدنی در کار نیست؛ یا مَن هُوَ اختَفی لِفَرطِ نُورِهِ: ای کسی که از شدّت روشنائی‌اش پنهان شده است.

۞     اگر چیزی را آن‌قدر به چشم نزدیک کنید که به آن بچسبد، دیگر چشم قادر به دیدن آن نیست. در دعای بعد از زیارت آل یس در مورد امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه تعبیر نُورِ اَبصارِ الوَری: نور چشمهای آفریدگان به کار برده شده است. از نور چشم به چشم نزدیک‌تر چیست؟ پس هم معلوم شد امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه به ما چقدر نزدیکند و هم روشن شد که چرا چشم ما امام زمان عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه را نمیبیند.

۞     چشم به منزلهی عینک است و قدرتِ دید، چیز دیگری است. گوش مانند سمعک است و قدرت شنوایی، چیز دیگری است. آن که میبیند و میشنود، همان امام زمان است. امام زمان علیه السّلام نُورِ اَبصارِ الوَری است، یعنی نور چشمهای خلایق. چشم که نمیتواند نور چشم را ببیند، چشمت را ببند و بیرون نگرد.

۞     وقتی چیزی نزدیک باشد، دیده نمیشود و به آن توجّه نمیشود و فراموش میشود، مثل بچّهی خود انسان که چون همیشه کنار اوست، خیلی جلب توجّه نمیکند. لذا خدا هم که صانع است و همیشه همراه مصنوعش است، دیده نمیشود و فراموش میشود.

۞     در حدیث معرفت بالنّورانیه حضرت امیر علیه السّلام به سلمان و ابوذر فرمود: یا سَلمانُ وَ یا جُندَبُ اِنَّ مَیِّتَنا لَم ‌یَمُت وَ غائِبَنا لَم‌ یَغِب وَ اِنَّ قَتلانا لَن ‌یَقتُلُوا: ای سلمان و ای جندب! هرآینه مردهی ما نمیمیرد و غایب ما غایب نمیباشد و کشتههای ما هرگز کشته نشدهاند. پس مرگی وجود ندارد، غیبتی وجود ندارد، امام ما غائب نیست.

۞     موالیان ما دست ما را گرفتند تا از بازار دنیا عبور دهند و به آخرت و دیدار خدا برسانند، ولی ما سرگرم متاع دنیا شدیم و دستمان را از دستشان بیرون کشیدیم و لذا در بازار دنیا گم شدیم و محجوب در پردهی غیبت گشتیم. خدا و امام غایب نیستند. هر چه در نظر اهل دنیا غایب است، در نظر مؤمنین حاضر است.

۞     اِنتِظارُ الفَرَجِ هُوَ الفَرَجُ: انتظار فرج همان فرج است. اگر انتظار تکمیل شود، فرج حاصل است. اَکثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فَاِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم: برای تعجیل در فرج بسیار دعا کنید که آن فرج خود شماست. ما باید از محجوبیت خارج شویم، خدا و اولیائش در حجاب نیستند، ما باید به فرج برسیم. اِنَّ الرّاحِلَ اِلَیکَ قَریبُ المَسافَةِ و اِنَّکَ لا تَحتَجِبُ عَن خَلقِکَ اِلاّ اَن تَحجُبَهُم الامالُ (الاَعمالُ) دُونَکَ: کسی که به سوی تو سفر کند، راهش نزدیک است و هرآینه تو از مخلوقاتت حجاب بر خویش نکشیدهای، جز آنکه آرزوها (کارهای بد و یا نفس توجّه به اعمال خودشان و فاعل و مؤثر پنداشتن خودشان) آنها را از تو محجوب ساخته است.

۞     روزی با یکی از روحانیون که سابقهی دوستی با او داشتم، در مجلسی به هم برخورد کردیم. او به عنوان شوخی به من گفت: از آن غیبهایی که میگویند شما از آنها صحبت میکنید، یک مقدار برای ما هم بگویید. من هم به او گفتم این شما هستید که غیب میگویید. یک عمر که سر منبرها از خدا و پیامبر و ائمّه علیهم السّلام و بهشت و دوزخ و ملائکه صحبت کردهاید، آیا هیچ یک از آنها را دیدهاید؟ پس هر چه گفتهاید، غیب گفتهاید. امّا من هر چه میگویم، میبینم و میگویم؛ لذا اصلاً غیب نگفتهام و نمیگویم.

۞            من هیچ ظلماتی نمیبینم؛ هر چه هست، نور و خوبی است.

۞            همه جا خلوت است. در شلوغیها هم جز خلوتی نمیبینم.

۞     بشر خدا را میپوشاند و خودش را ارائه میدهد. مردم چشم که باز میکنند، زمین و آسمان و خلایق را میبینند و دائم از آنها میگویند، ولی من هر چه چشمهایم را میمالم که بلکه خدا را نبینم و آنچه را مردم میبینند ببینم، باز هم نمیشود و هر جا نگاه میکنم فقط خدا را میبینم.

۞     وقتی توجّه خود را به غیب متمرکز کنیم، هر چه آشکار و مشهود است، محو و پنهان میشود و آنچه غیب است، آشکار و مشهود میگردد.

۞     تا چشم کسی عادت به دیدن بدیها و زشتیها داشته باشد، خدا و اولیائش را که یکپارچه خوبی و زیباییند، نمیتواند ببیند. باید چشم را از دیدن بدیها و زشتیها پاک کرد تا خوبان را دید.

غســل در اشـک زدم کاهل طریقت گویند

 

پاک شو اوّل و پس دیده بر آن پاک انـداز

 

یا رب آن زاهد خودبین که به جز عیب ندید

 

دود آهیـش در آییـنهی ادراک انـــــداز

 

چشــم آلــودهنظر از رخ جانان دور اســـت

 

بر رخ او نظـــر از آینــــهی پاک انـداز