Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






نقد بودن وعده‎های الهی
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
نقد بودن وعدههای الهی

۞            وعدههای الهی را هر وقت نقد گرفتی، عین موعد است و معاد است.

۞            همه چیز به خواستن و نخواستن شما منوط است. اگر خوب تحویل بگیرید، ظهور و قیامت هم نقد است.

۞     انسان با دعوت‌نامههایی که به دستش میرسد، دو نحو برخورد میکند. یک بار دعوت‌نامهای از کسی به دستش میرسد که دوستش دارد و مثلاً او را دعوت کرده است که در مجلس عروسی فرزندش شرکت کند که هفتهی آینده برگزار میشود. در اینگونه موارد چون دعوت کننده را دوست دارد، کارت دعوت را با اشتیاق میگیرد و در جیبش میگذارد و بدون اینکه به تاریخ عروسی که در کارت نوشته شده نگاه کند، بلافاصله لباس میپوشد و راه میافتد و به منزل آن دوست میرود. آنها هم گرچه به او میگویند شما را برای یک هفتهی بعد دعوت کرده بودیم؛ امّا در عین حال او را به منزل وارد میکنند و تا روز عروسی از او پذیرایی میکنند. نحوه‎‎ی دیگر وقتی است که دعوت‌نامه از کسی به دستش رسیده است که به او علاقهای ندارد. در این مورد بدون اینکه دعوت‌نامه را بخواند، آن را روی طاقچه میاندازد و در مجلس عروسی هم شرکت نمیکند و یک سال بعد که عروس و داماد بچّهدار میشوند و او را برای ولیمهی بچّهی خود به مهمانی دعوت میکنند، تازه یادش میافتد که در مجلس عروسی آنها که دعوت شده بود، شرکت نکرده است. خداوند هم بندگانش را به میهمانی دعوت کرده است. اهل آخرت که خدا را دوست دارند، تا دعوت خدا به دستشان میرسد مبنی بر اینکه شما در آخرت مهمان ما هستید، بدون اینکه نگاه کنند که خداوند فرموده در آخرت مهمان ما هستید، بلافاصله آماده میشوند و راه میافتند و به در خانهی خدا میروند، خدا هم آنها را از در خانهاش برنمیگرداند و پذیرای آنها خواهد بود. امّا اهل دنیا که چندان محبّتی به خدا ندارند، با دعوت او با بیاعتنایی مواجه میشوند.

۞            فرد بزرگ وعدهاش عین موعود است. اینکه گفتهاند فردا، برای این است که فردا فهم ما باز میشود و آنچه را بود، میفهمیم.

۞     راه خدا همهاش نقد است. هر شیرینکاری که داری، در راه خدا بزن. خدا هیچ وعدهی نسیه نداده است. اینکه گفتهاند فردای قیامت، برای این است که فردا چشم ما باز میشود و آنچه را بوده، خواهیم دید.

۞     مزد از عمل جدا نیست. جزا نفس عمل است. هر کار خوبی که میکنی، همان را مزدت بدان. اینکه گفتهاند فردای قیامت مزد میدهند، معنایش این است که وقتی قامتت رشید شد و فهمت باز شد، مزدت را خواهی دید.

۞     حاج ملاّ آقاجان میگفت: اِتَّجِر نَقد بِنَقدٍ یا اَخی: ای برادر با خدا نقد به نقد معامله کن. چه چیز ارزشمندتر از خود نماز که به عنوان پاداش نماز بطلبیم؟ وعدهی شخص بزرگ عین موعد است. حضرت امیر علیه السّلام فرمود: وَعدُ الکَریمِ نَقدٌ وَ تَعجیلٌ: وعدهی شخص کریم نقد و فوری است. خدا هیچ وعدهی نسیه نداده است، نسیه بودنش ناشی از غفلت ماست.

۞            نفسِ عمل را جزا بدان. چه پاداشی بزرگ‌تر از خود نماز و عبادات و اعمال صالحه؟

۞     روزی شیخ محمّدتقی بافقی یزدی در مسجد دولاب آمادهی گفتن تکبیرةالاحرام نماز جماعت بود که زنی از در مقابل او وارد مسجد شد تا به شیخ اقتدا کند. در حالی که از جلوی شیخ میگذشت، او را دعا کرد و به آرامی به او گفت: خدا عاقبتت را به خیر کند. شیخ هم گفت: چه عاقبت به خیری از این بهتر؟ الله‌‌اکبر و وارد نماز شد.

۞     نقد بفروش و نقد بخر. مؤمن هر وقت نور خوبان را میبیند، صلوات میفرستد، هر وقت هم خوبان او را نگاه میکنند، بیاختیار صلوات میفرستد.

۞     ایمان ده مرتبه دارد. هر مرتبهی ایمان، فجر کاذب و فجر صادق و بینالطّلوعین (که خود ده حالت مختلف دارد) و نیمروز و ظهر و عصر دارد. خداوند میپرسد: اَ لَیسَ الصُّبحُ بِقَریبٍ: آیا صبح نزدیک نیست؟ سؤال شخص بزرگ معنیدار است. یعنی خوب چشمت را باز کن، صبح که شده هیچ، ظهر هم شده است.

۞     یک بار که مشهد مشرّف بودیم، برای دیدن آقای میلانی به منزل ایشان رفتیم و آقای میلانی به خاطر مراجعات زیادی که به علت مرجعیت داشت، مدّتی نتوانست به اطاقی که ما بودیم بیاید. بعد که برای دیدن ما آمد، این حدیث را خواند که: مَن أَصبَحَ عَلَی الدُّنیا حَزیناً فَقَد أَصبَحَ عَلَی اللهِ ساخِطاً: هر کس از وضعیت دنیوی خود محزون باشد، بر خدا غضبناک است. در همان مجلس از من پرسید: آقاحاجی تا کی مشهد خواهید بود؟ گفتم برای فردا بلیط بازگشت گرفتهایم. گفت: پس‌‌فردا روز مبعث است، چرا یک روز بیشتر نمیمانید. به ایشان گفتم: هَذا یَومُ البَعثِ وَلکِنَّکُم کُنتُم لا تَعلَمُونَ: روز بعث، همین امروز است ولکن شما به آن علم ندارید. آقای میلانی با همان لهجهی ترکی در مقام ابراز شگفتی گفت: ها، ها، ها، ها!

۞     قیامت جایی است که انسان هیچ چیز ندارد و مالکیت منحصراً از آن خداست. شما را به خدا الآن ما چه داریم و غیر خدا مالکی هست؟ اگر این را دیدی، خواهی فهمید که قیامت همین الآن است و تو نمیدانستی. قبل از اینکه ما را خلق کنند، قیامت برپا بوده است. اگر دیدی که قیامت الآن است، پس سجن دنیا و عالم برزخ و قبر هم دیگر نخواهد بود.

۞            محبّت و ولایت نقد است. مؤمن از همینجا در بهشت خود نشسته است.

۞     فَالّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فى جَنّاتِ النَّعیمِ: یعنی کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته کردند، همین الآن در جنّات نعیم هستند. اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکافِرینَ. یعنی همین الآن جهنّم به کافران احاطه دارد. وعدهی خوبان عین موعد است؛ وعدهی نسیه ندادهاند، همهاش نقد است. اینکه گفتهاند فردای قیامت، برای این است که فردا چشم و فهم ما باز میشود و آنچه را بوده است، میبینیم و میفهمیم. لِمَن المُلکُ الیَومَ؟ واقعاً ملک امروز از آن کیست؟ جز خدا؟ پس ِللهِ الواحِدِ القَهّارِ. کجای این نسیه است؟

۞            معرفت سبب نجات انسان است. اگر چشمها باز شود، میبیند که همینجا بهشت است.

۞     قرآن فرمود: اَلَیسَ الصُّبحُ بِقَریبٍ: آیا صبح نزدیک نیست؟ اگر خوب دقّت کنی، میبینی از هر نزدیکی، نزدیک‌تر است؛ اصلاً همین الآن است؛ صبح ایمان، صبح بعثت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم، صبح غدیر امیرالمؤمنین علیه السّلام، صبح ظهور حضرت ولیِّ عصر عجّل‌الله‌‌تعالی‌‌فرجه ، صبح قیامت همین الآن است.

۞            اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیا قابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار میگذارد.

۞     در افواه مردم هست که وقتی به کسی امید خیری دارند، به او میگویند:  هر گُلی زدی، به سر خودت زدهای . واقع امر هم همین است که هر کار خوبی بکنی، نسبت به خودت کردهای. یک سر سوزن با غیر اصابت نداری. فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَهُ وَ مَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ: هر کس به اندازهی سنگینی یک ذرّه نیکی بکند، آن را میبیند و کسی که به اندازهی سنگینی یک ذرّه بدی بکند، آن را میبیند. هر کار خوبی آدم بکند، جزایش نقد است. فطرتها آن‌قدر با این حقیقت آشناست که وقتی هم که افراد خُلقشان تنگ است، به همدیگر میگویند فلان کار را بیخود کردی، برای خودت کردی.

۞     تا میگویم شما آدم خوبی هستید، شما میگویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید. خدا هم همینطور است. تا به خدا میگویید خدایا تو غفّاری، تو ستّاری، تو رحمانی و خدا میفرماید خودت غفّاری، خودت ستّاری، خودت رحمانی و . کار محبّت همین است.

۞     برای کارگر، صبح که کار میکند، یومالعمل و دنیاست، عصر که مزد میگیرد، یومالجزا و آخرت است. البته خداوند فرمود بهتر است همان اوّل صبح مزدش را بدهی. این نشان میدهد خودش هم همین کار را میکند. ممکن است فکر کنید اگر مزد را اوّل صبح بدهند، کارگر دیگر کار نمیکند. کسی که اهل این کار است، میگوید من به کار او احتیاجی نداشتم، قصدم این بود که به او پول بدهم، ولی میخواستم عزّتش هم حفظ شود، لذا به او گفتم این مزد کار تو است. ما هم اوایل کار به خدا میگوییم ما کار میکنیم و شما هم اجر و مزد بده. خدا هم که به عمل ما احتیاجی ندارد، میگوید تو عمل کن، من مزد میدهم، اگر هم خوب دقّت کنیم، میبینیم همان موقعی که دست به کار میشویم، مزد را میدهد.